Autótesztek a hőskorból: az első kocka-Lada a KERMI vizsgálatán

Vágólapra másolva!
Régi barát, új ruhában – ezzel a címmel tették közzé az első részletes beszámolót a Lada 2105-ről az Autó-Motor 1982/7-es számában. Való igaz, a szögletesebb karosszéria, az új műszerfal és a néhány frissített műszaki megoldás (szíjas vezérlésű motor) az ódon Zsigulit takarta, de a próbarendszámos példány óriási feltűnést kellett a magyar utakon. Íme, a Kereskedelmi Minőségellenőrző Intézet több hónapos minősítő vizsgálatának eredményei Pák György főmunkatárs leiratában.
Vágólapra másolva!

Már a vizsgálatok kezdetén megállapítottuk, hogy az „új típus” kifejezés nem teljesen pontos, inkább a korábbi 1300-as (VAZ 21011) jelentősen módosított, továbbfejlesztett változata a VAZ 2105 típusszámot viselő újdonság. Tréfásan összefoglalva: 40 kg önsúlyban, 85 mm a kocsi hosszában, 9 mm a szélességben és 16 mm a nyomtávban (ez utóbbi az 5 colos keréktárcsák miatt) jelentkezik pluszként, a fejlesztés eredményeként. Hogy ennél azért lényegesen többről van szó, az a következő – nem teljes – ismertetésből is kiderül.

Karosszéria, utastér

A leginkább szembeöltő változást a felépítmény mutatja. Lényegében változatlan vázra kívül-belül új vonalvezetésű karosszériaelemek vannak felépítve, ettől a kocsi jellege megváltozott, „szögletes” vonalvezetésű lett. Ehhez a stílushoz igazodik a nagyméretű első és hátsó világítótestek formai kialakítása is. A díszítőelemek (hűtőrács, küszöbdíszléc, ajtókeretek) és az ablaktörlő karok, valamint a visszapillantó tükrök matt fekete színezésűek.

Lada 2105 archív teszt
Kevés krómdíszítés maradt a karosszérián, a hűtőrács műanyag, a nagyméretű lökhárítóra gumicsík került
Fotó: Autó-Motor/KERMI

Beülve a kocsiba, a viszonylag vékonyan kárpitozott, műbőr borítású első ülések magasított háttámlája, az ehhez csatlakozó állítható fejtámaszok, a kemény műanyag borítású ajtók, a padlót fedő hagyományos gumiszőnyegek tűnnek fel, és a teljesen új kialakítású műszerfal. 

Érdekes újdonság a belülről állítható külső visszapillantó tükör.

Sajnos, nem változott meg a gázpedál elhelyezése, amely a gázelvételnél nagy lábemelést, kényelmetlenséget eredményez.

Lada 2105 archív teszt
Csak vezetőoldalra került visszapillantó tükör, amely lényeges fejlesztésként belülről állítható
Fotó: Autó-Motor/KERMI

A fűtést – mely a Lada valamennyi típusánál különösen jó volt – és a szellőzést némileg módosították; az első ajtókról elmaradt a nyitható háromszög ablak, így az egész üveg leereszthető. Külön fúvókák kerültek beépítésre az oldalüvegek párátlanítására, és új rendszerű a szélvédőé is. Figyelmet érdemel a műszerek tükrözésmentes borítóüvege, az új vonalú kormánykerék, a külön beépített voltmérő, a kapcsolók jó elhelyezése, a kesztyűtartó alá beépített rakodópolc, a fűthető hátsó szélvédő.

Motor és erőátvitel

Teljesítményében kevés, kialakításában annál több változást mutat a motor. Elsősorban a fogazott műanyag szíjjal hajtott vezérműtengely érdemel említést. Emiatt a motorblokk, a hengerfej, az öntött alumínium szelepfedél új alkatrésznek számít, a korábbi Lada motorokkal nem építhető össze. Megváltozott a dugattyúk kiképzése is. A dugattyútetőn megfelelő méretű besüllyesztés megakadályozza, hogy hibás vezérműállítás, vagy túlpörgő motor esetében a dugattyú érintkezésbe kerülhessen a szelepekkel.

Lada 2105 archív teszt
A Kermi laboratóriumában korszerű műszerekkel ellenőrzik a járműveket. Képünkön motor műszeres vizsgálata és az esetleges eltérések korrigálása látható
Fotó: Autó-Motor/KERMI

Érdekes megoldás a légszűrőben elhelyezett hőelem, amely a külső levegő hőmérsékletének megfelelően dönt arról, hogy a motor előmelegített vagy környezeti levegőt szívjon-e. 

Szólni kell a módosított Ozon-2 típusú porlasztóról is, amelyet gyárilag felszereltek egy üzemanyag-megtakarító berendezéssel. 

Ez az úgynevezett kényszerüresjáratban (motorféküzem) az üzemanyag-felhasználást csökkenti, a szívócsőben kialakult vákuum, egy elektronikus vezérlőegység és egy elektromágneses vezérlőszelep segítségével.

Lada 2105 archív teszt
Bal oldalon a kilométeróra, jobbon kombinált műszer (a hűtővíz és az üzemanyag ellenőrzésére) látható. Középen visszajelzők, a pult két oldalán kapcsolók sorakoznak; négyfokozatú a váltó
Fotó: Autó-Motor/KERMI

Megmaradt a négyfokozatú sebességváltó, a hátsó híd megegyezik a korábbi 1300-as Ladáéval. Az erőátvitel csak annyiban módosult, hogy a sebességváltó I-III. fokozatában az áttétel kismértékben csökkent, így ezekben a fokozatokban adott sebesség tartása alacsonyabb motorfordulatszám mellett lehetséges. 

Futómű, fék és elektromos berendezések

Mind az első, mind a hátsó futómű alkatrészeiben és kivitelében megegyezik a korábbi típusváltozatokéval. Jelentős előrelépés viszont a szovjet gyártmányú, 165 R 13 méretű, radiál gumiabroncsok alkalmazása. Annak érdekében, hogy minél kisebb legyen az erőszükséglet, a VAZ 2105 típusnál módosították a kormánygép belső szerkezetét. A terepjáró Niva után most ennél a típusnál is alkalmazták a kardáncsuklós biztonsági kormányoszlopot, így a vonatkozó nemzetközi előírásoknak az új kormányszerkezet megfelel. 

Lada 2105 archív teszt
Alaposan átnézik a futóművet is a szakemberek. A 2105-ös szerkezeti része megegyezik a korábbi típusokéval, a fékrendszer már szervórásegítős
Fotó: Autó-Motor/KERMI

Nem tartalmaz újdonságot a fékrendszer, a kétkörös, elöl tárcsa-, hátul dobfék az 1500-as típusnál bevált vákuumos fékrásegítővel egészült ki. 

Elektromos berendezések tekintetében a korszerű kialakítás jellemzi a kocsit.

A motortérben, átlátszó fedelű zárt dobozban került elhelyezésre a központi biztosítéktábla, és a különböző berendezések működtetésére szolgáló elektromos relék.

Lada 2105 archív teszt
Új, átlátszó fedeles dobozba került a biztosítéktábla. 1980-ban mutatták be az első előszériás 2105-ösöket a Szovjetunióban
Fotó: Autó-Motor/KERMI

Ez a kialakítás áttekinthető, gyors, egyszerű alkatrészcserét tesz lehetővé. A szériakivitel felszereléséhez tartozik a H4 halogén fényszóró, a fűthető hátsó szélvédő, a hátsó kombinált lámpatestekben elhelyezett ködzárfény, az elakadásjelző villogó, a szivargyújtó és a szabályozható műszerfal-világítás éppúgy, mint az elektromos szélvédőmosó és a kétfokozatú ablaktörlő motor. 

Vizsgálati tapasztalatok, összegzés

Hidegen-melegen egyaránt kiváló a motor indíthatósága. A tesztkocsi porlasztójának hibás gyári beszabályozása miatt az első néhány száz kilométeren az üzemanyag-fogyasztás magas volt. A beállítások ellenőrzése és korrigálása után elvégzett ellenőrző üzemanyagfogyasztás-mérések az alábbi eredményeket adták:

  • 90 km/h állandó sebességnél 7,5 l/100 km
  • 120 km/h állandó sebességnél 9,6 l/100 km
  • városi fogyasztás (ENSZ-EGB ciklus) 10,5 l/100 km.

Ezek az értékek megfelelnek a gyár által megadott ellenőrző fogyasztási adatoknak. A gyakorlati, átlagos üzemanyag-fogyasztás az eddigi tapasztalatok alapján:

  • országúti közlekedésben 8,5-8,8 l/100 km
  • városi forgalomban 10,8-11,3 l/100 km volt.

Természetesen a fogyasztás nagymértékben függ a vezetési stílustól. A korábbi Lada típusokhoz képest jelentős javulást mutat a kocsi stabilitása és fékezhetősége. Itt elsősorban az új acélradiál abroncsoknak van jelentős szerepük. Végre, gyárilag jó minőségű gumi került az autóra. Egy vizsgálati példa: a 80 km/h sebességről fékezett gépkocsival 8,2 m/mp2 átlaglassulás volt elérhető a sima aszfalton anélkül, hogy a kerekek megcsúsztak volna.

Lada 2105 archív teszt
65 lóerős teljesítményű, immár szíjas vezérlésű motorjával a 995 kg tömegű Lada 145 km/h végsebességre képes. Megújultak az első-hátsó lámpatestek is
Fotó: Autó-Motor/KERMI

Méréseink szerint a menet közbeni belső zaj nem csökkent számottevően, mint azt a fogazott műanyag szíjjal hajtott vezérműtől elvártuk volna. 
Különösen a hideg időszakban volt tapasztalható a karosszéria műanyag alkatrészeitől származó sok kisebb-nagyobb, bosszantó zörgés. Összegezve az eddigi tapasztalatokat, ami tetszik: az új adiál gumiabroncs kedvező tapadási tulajdonsága, a tükrözésmentes műszerek, a korszerűsített motor és a kocsin biztonsági irányban végzett fejlesztés. Ami pedig nem tetszik: a pedálok kedvezőtlen elrendezése, az ülések műbőr kárpitja és a változatlanul keskeny ablakrések a karosszérián. 
 

Napjainkból visszanézve

 

Mint nemrég, a Merkur vállalat jubileumára készített írásunkban bemutattuk, a 2105-ös már 1983-ban rendehető volt itthon, 139 ezer forintos induló áron. Hamarosan leállt a klasszikus, kereklámpás 1200-as Lada forgalmazása, de kombiként még évekig a kínálatban maradt, amíg nem csekély késéssel megérkezett a nagy rakterű kocka, a 2104-es. 

 

Időközben a KERMI-teszten szereplő 1300-as gazdagabban felszerelt, 1500-as változata, a „parasztmercinek” csúfolt 2107-es is elérhetővé vált, ám egészen a rendszerváltás előtti évekig kellett várni az első teljesen új fejlesztésű Lada, a Samara megjelenésére. Érdekesség, hogy azzal párhuzamosan a kilencvenes években a hátsókerék-hajtású modellek is maradtak a HungaroLada kínálatában, a 2105-ből fejlesztett VFTS pedig máig népszerű a raliversenyeken. 

 

Lada 2105 magyar autószalon
Íme, a Martinelli téri Merkur-szalon kirakatában a kocka-Lada. Első példányai K-kezdőbetűs rendszámot kaptak
Fotó: Fortepan/Bojár Sándor