Vágólapra másolva!
Bár az e két csapat, illetve a Williams versenyzői által elért hosszú etapos köridők összehasonlítása nem ad teljesen hiteles képet az erőviszonyokról, úgy tűnik, hogy a Mercedes mögötti mezőnyben a Ferrari vezetheti a sort.

Vannak pályák, amelyek valamiért annyira passzolnak bizonyos versenyzőkhöz, hogy különösen nehéz legyőzni őket. Lewis Hamilton és a Hungaroring kapcsolata pont ilyen: a brit az eddigi hét itteni versenyéből négyet megnyert, és az idei nagydíj pénteki edzésnapján sem volt olyan, aki jobb köridőt ért el nála.

Csapattársa arra számított, hogy az egyenesek hiányától megtáltosodik a Red Bull, és megszorongatja a Mercedest, de tévedett, így normális körülmények között alighanem ismét a két szokásos szereplő közt dől el majd a győzelem sorsa. Egyelőre Hamiltonnak áll a zászló, hiszen a Magyar Nagydíj péntek délutáni szabadedzésén végül úgy futott 238 ezreddel gyorsabb kört, hogy lágy gumijai addigra már 4 körrel idősebbek voltak, mint Rosbergéi a német legjobb körében. Ez egyébként nem volt egyedi jelenség, másoknak is sikerült egy kicsit faragni az idejükön egy második kísérlettel.

A hosszú etapjaikban csak 41 ezred a különbség

Hamilton a harmadik szektorban vert feltűnően sokat Rosbergre, itt rajta kívül még ketten előzték meg a németet. Ennek ellenére nem úgy összegezte a napját, mint azt egy edzésnap leggyorsabb versenyzőjétől várnánk. "Ma kínlódtunk a pályán a tapadás hiánya miatt" - mondta. "A gumikat szörnyűnek érzem. Nem emlékszem, hogy utoljára mikor volt ennyire rossz a tapadásuk. De lehet, hogy csak az aszfalttal volt gond, nem tudom. Ma nagyon lassan kellett vezetnünk, hogy óvjuk az abroncsokat, olyannyira, hogy az már unalmas volt."

Hamilton mindkét pénteki szabadedzésen a leggyorsabb volt Forrás: Farkas Péter (Origo)

Ez annyiból nem meglepő, hogy az aszfalt hőmérséklete egész délután 54-56 fok körül alakult, ám abból a szempontból igen, hogy alapjában véve tartósak voltak a Pirellik. "Meglepő volt, hogy a lágy gumik ennyire kis mértékben koptak. Néhány versenyző húsznál is több kört tett meg velük úgy, hogy alig romlott az állapotuk" - ismerte el Paul Hembery, aki szerint a versenyzők ezt a keveréket fogják használni a futam nagy részében, mivel körönként 1,6-1,8 másodperccel gyorsabbak, mint a közepes keménységűek.

Az utóbbiakat egyébként a délutáni gyakorláson alig tesztelte a mezőny hosszabb etapokon. A Pirelli sportigazgatója emellett elképzelhetőnek tartja, hogy a várhatóan többségben lévő kétkiállásos taktikák mellett vasárnap valaki megpróbálkozik az egyetlen kiállással - ezt az is segítheti, hogy arra a napra hűvösebb időt jósolnak. Az etapok hosszát a szűk keresztmetszeret jelentő balhátsó abroncsok kopása határozhatja meg.

Hamilton délután a lágy gumin jobb átlagot ért el Rosbergnél az azonos hosszúságú, 12 körös hosszú etapjukon (melyekben volt 1-1 kirívóan lassú kör, feltehetően a forgalom miatt, és ezek benne sincsenek az átlagokban), de az 1:28.758 és az 1:28.799 között csupán 41 ezredmásodperc volt a különbség. A brit a menet első, illetve utolsó harmadában szállított jobb időket. A közepes keveréken már Rosbergnél volt az előny, bár ennek kiértékelését nehezíti a viszonylag kevés (4, illetve 5 "normális") kör.

Néhány versenyző hosszú etapja a lágy gumikon (X: kör, Y: köridő) Forrás: Gerse József (Origo)

Korábban már többször is fordult egyetlen nap alatt a kocka a bajnoki címért vívók között, és vélhetően mindkettejük paklijában vannak még kijátszásra váró aduk - bizonyára ezúttal sem fognak hosszasan beszélgetni egymással a telemetriában megbújó titkokról.

A Red Bull visszaelőzhette a Williamst

A Mercedes mögötti üldözőbolyban két csapat is van - a Ferrari és a Williams -, amelyik bevallottan nem szívesen megy olyan pályára, ahol a tapadás az autók hátsó tengelyén, illetve a jó kigyorsítás kulcsfontosságú az eredményes szerepléshez. A Williams külön a Hungaroringre készített fejlesztésekkel, többek között egy új hátsó szárnnyal készült a hétvégére, amelyről hiába nyilatkoztak pozitívan, az időeredmények alapján elvesztették 2. helyüket a nyers erősorrendben.

A tabellán a legjobb körével nyolcadikként záró Valtteri Bottas a lágy gumis hosszú etapjában egyszer sem tudott bemenni 1:30 alá, és közvetlen vetélytársainál több tizeddel gyengébb átlagot (1:30.383-at) futott. Azt természetesen nem tudjuk, hogy ki mennyi benzinnel vezetett, de még a finnél is hosszabb, 17 mért körös etapot teljesítő Sebastian Vettel például átlagban egy másodpercet vert rá.

Bottas hosszú etapja ma nem volt meggyőző - igaz, múlt pénteken, Hockenheimben sem. Ott végül mégis 2. lett Forrás: Farkas Péter (Origo)

A másik Williamst vezető Felipe Massa ráadásul negyedórával az edzés vége előtt kénytelen volt leparkolni a garázsba egy műszaki probléma miatt. "A jobbos kanyarokban furcsán viselkedett az autóm, a balosokban teljesen más érzés volt vezetni - meg kell vizsgálnunk a hátsó futóművet, hogy megtudjuk, mi okozta ezt" - közölte a brazil. Ő mellesleg azon kevesek egyike volt, akik a közepes Pirelliken vágtak neki első hosszabb etapjuknak.

Az egykörös sprintek idején Vettel férkőzött a legközelebb a Mercedesekhez, de a sajtónak nyilatkozva nem tűnt elégedettnek. "Azt hittük, ezen a pályán közelebb kerülhetünk a Mercedesekhez, egyelőre azonban nem tűnik úgy, hogy ez sikerülhet. A Williamsszel talán megküzdhetünk" - vélte. És lehet, hogy számításon kívül hagyott még egy ellenfelet: a Ferrarit.

Sötét ló az ágaskodó paripa

Fernando Alonso és Kimi Räikkönen ugyanis egyaránt fél másodpercen belül maradt hozzá képest (a 4., illetve a 6. helyet elfoglalva), a hosszú etapokon pedig mindketten körülbelül ugyanolyan átlaggal (1:29.273-mal, valamint 1:29.344-gyel) zártak, mint a német (1:29.327). Ez annyiból csalóka, hogy Alonso feleannyi, Räikkönen negyedannyi mért körből hozta össze az eredményt, de a nagyjából hasonló hosszúságú etapot futó Daniel Ricciardónál mindketten gyorsabbnak tűntek.

Kevin Magnussen az előkelő 5. pozícióba repítette a McLarent az egy mért körös tempójával, ám a hosszú etapon már nem tudta tartani a lépést a Red Bullokkal és a Ferrarikkal. Neki 1:29.939-es átlaga lett, s ebben is megelőzte rutinos csapattársát, Jenson Buttont.

A Ferrarinál eredetileg nem tudták, passzol-e hozzájuk a Hungaroring, de a pénteki edzésnap biztatóan alakult számukra Forrás: Farkas Péter (Origo)

Bár a következő napokban javulni fog a pálya állapota, az eddig látottak alapján a versenyzőknek nagyon kell figyelniük arra, hogy ne hibázzanak a kulcsfontosságú pillanatokban. Pénteken rengeteg volt az elrontott féktáv és kicsúszás, ami az időmérőn értékes pozíciók elvesztésével bosszulhatja meg magát.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!