Vágólapra másolva!
Az FIA a versenyzők és csapatok nyomására úgy döntött, 2015-re halasztja a tervezett rádiózási szigorítás jelentős részét. Vezetéstechnikai tanácsokat azonban már a hétvégi Szingapúri Nagydíjtól sem szabad adni.

2015-re halasztották a Forma-1-ben tervezett rádiózási tilalom jelentős részét, miután a versenyzők annak az aggodalmuknak adtak hangot, hogy a mérnököktől menet közben kapott segítség nélkül nem tudnák megbízhatóan működtetni az autók különféle rendszereit, főleg a bonyolult hibrid hajtásláncot.

Az istállókhoz péntek délelőtt eljuttatott levelében az FIA elismerte, hogy „az ilyen rövid határidővel bevezetett szigorításnak csapatonként eltérő hatása lenne." Ennek leginkább az az oka, hogy egyes alakulatok – köztük a Williams és a Force India – kis méretű, egyszerűsített LCD-kijelzőt használnak a kormánykeréken, amelyen nem jeleníthető meg a rendszerek menedzseléséhez szükséges összes adat. Az akkumulátorok töltöttségének és az energiavisszatáplálás zöméért felelős brake-by-wire rendszerű fékeknek a menedzselése így nem volna lehetséges.

Egyelőre csak vezetéstechnikai tanácsokat nem szabad majd adni a rádión és a pitboardon Forrás: Daimler

A rádiózási szigorítás Bernie Ecclestone ötlete volt, és az FIA két lépcsőben, a Szingapúri és a Japán Nagydíjtól akarta bevezetni. A héten egy hosszú listát is küldtek a csapatoknak arról, hogy milyen típusú üzenetek lesznek engedélyezettek, és milyenek nem, ezt azonban most módosították. Vezetéstechnikai tanácsokat ugyanakkor már ettől a hétvégétől tilos lesz adni a versenyzőknek, ráadásul nemcsak a rádión, hanem a bokszutca falára kilógatott pitboardon is.

Az alábbiakról már a hétvégétől tilos lesz információkat küldeni:

  • Az ívekről
  • A rázókövek érintéséről
  • Az egyes kanyarokban használt beállításokról
  • A riválisok részidejeiről és az azokkal való összehasonlításról
  • A kanyarsebességekről a riválisokhoz képest
  • A sebességfokozatokról a riválisokhoz képest
  • A sebességfokozatokról általában
  • A fékezési pontokról
  • A fékezés üteméről a riválisokhoz képest
  • A fékezés üteméről illetve a fékek használatáról általában
  • Az autó stabilitásáról a féktávokon
  • A gázpedál használatáról a riválisokhoz képest
  • A gázpedál használatáról általában
  • A DRS használatáról a riválisokhoz képest
  • Az előzést segítő gombokról
  • A vezetéstechnikáról általában

Veszélyes lehetett volna

Bár a versenyzők zöme pozitívan fogadta a szigorítást, néhányan – köztük Felipe Massa – azt állították, hogy a beállításokkal kapcsolatban veszélyes lenne magukra hagyni őket.

„Előfordulhat, hogy túlságosan felmelegítjük a hátsó fékeket, és felforrósodnak. Ilyenkor egyszerűen kigyulladhat az autónk, vagy nagy balesetek is történhetnek" – vélte. „A hajtáslánc egy nagyon összetett egység, amelynek semmi köze nincs a versenyzőkhöz. Az idén is láttunk már olyan incidenseket, például Lewis (Hamilton) esetében, amikor kigyulladt az autó. Ez gyakran előfordulhat, ha nem a megfelelő beállításokat használjuk. Ennek semmi köze a vezetési stílusunkhoz."

A világbajnokság éllovasa, Nico Rosberg a héten több órát töltött a Mercedes szimulátorában, hogy gyakorolja a vezetést rádiós segítség nélkül, és a Szingapúri Nagydíj első szabadedzésén a szigorítás enyhítése ellenére rászólt a mérnökeire, hogy ne adjanak neki tanácsokat. Jenson Button szerint is jó ötlet minél többet a pilótákra bízni.

„A munkánkhoz tartozik, hogy rendesen elvégezzük a házi feladatunkat, és felkészüljünk a versenyzésre. Ha úgy érezzük, hogy kopnak a gumik, tudnunk kell, mit tegyünk velük. Nem szabad mindenben a szenzorokra hagyatkoznunk" – vélte. „Egyszerűen az a véleményem, hogy ez jobb a pilótáknak is. Milyen már, hogy megmondják, a csapattársad gyorsabb valamelyik kanyarban, de időt nyerhetsz, ha öt méterrel később fékezel? Úgy értem, erre rég rá kellett volna jönnöd magadtól."

Bár a mérnökök a bokszban továbbra is meg tudják majd osztani az ilyen jellegű információkat a versenyzőkkel, akik a csapattársuk adatait is tanulmányozhatják, Ecclestone csütörtökön azt ígérte, a telemetria használatának korlátozását is fontolóra veszik.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!