Vágólapra másolva!
A hétvégén még csak a Mercedes zsebelheti be a konstruktőri trófeát, de egy győzelemmel Hamilton is újabb nagy lépést tehet a címvédés felé. Az Orosz Nagydíj a tavalyi verseny után nem lett közönségkedvenc, az idei futamot azonban többek között a Pirelli gumiválasztása is érdekesebbé teheti.

A Forma-1 évtizedekig tartó próbálkozás után tavaly végre eljutott Oroszországba, és a Fekete-tenger partján fekvő üdülővárosban, Szocsiban megrendezték azt a nagydíjat, amelyre az eredeti tervek szerint már a nyolcvanas években sor került volna. Az oroszok helyett végül Magyarország rendezhette az első F1-es futamot a vasfüggöny mögött, de ami késik, nem múlik: az autóiparban fontos piacnak számító ország a 2014-es debütálás után hosszú időre szeretné megszilárdítani a helyét a versenynaptárban.

Az első Orosz Nagydíjat komoly készülődés előzte meg, és az esemény rangját növelte, hogy Vlagyimir Putyin is kilátogatott a pályára, sőt ő adta át a győzelmi trófeát Lewis Hamiltonnak. A hétvége ünnepi hangulatát azonban beárnyékolta, hogy Jules Bianchi mindössze néhány nappal korábban szenvedett balesetet a Japán Nagydíjon, ezért Szocsiban a francia pilóta állapota jelentette a fő beszédtémát.

Az első orosz versenyre ráadásul a vártnál némileg kevesebb néző látogatott ki, de a szervezők az idén még nagyobb energiát fektettek a nagydíj promóciójába, és zsúfolt lelátókra számítanak. A mezőny egyetlen orosz versenyzője, Danyiil Kvjat mindenesetre már tavaly is megtapasztalhatta a rajongók támogatását – elmondása szerint néha már „ijesztőnek" is tűnt a szurkolók lelkesedése, de élvezte, hogy a szocsi hétvégén reflektorfénybe került.

Az Orosz Nagydíjat a szocsi Olimpiai Parkban rendezik Forrás: AFP

„Arra gondoltam, hogy ha valaki ekkora figyelmet kap, akkor valamit biztos jól csinál" – nyilatkozta Kvjat. „Különleges érzés, amikor azért jön ki az a sok ember a pályára, hogy nekem szurkoljon. Örülök a kiemelt figyelemnek, ráadásul motiváló hatása is van."

A többi versenyző főleg a szocsi versenypálya modern, minden igényt kielégítő létesítményeit dicsérte, és az is tetszett nekik, hogy a pályát a 2014-es téli olimpia helyszínén építették fel.

– mondta Romain Grosjean. „Nagy rajongója vagyok az olimpiának, főleg a télinek, mert a nagyapám az 1948-as és 1952-es játékokon is részt vett síelésben. A létesítmények fantasztikusak, és a pályát is jól megtervezték, ráadásul különleges hangulata van."

Tavaly az egész hétvégét Hamilton uralta:

megnyerte mindhárom szabadedzést, az övé lett a pole pozíció, a futamon pedig rajt-cél győzelmet aratott. A Mercedes tavaly Oroszországban biztosította be a konstruktőri világbajnoki címet, és erre az idei versenyen is nagy esélyük van: ha 3 ponttal többet gyűjtenek, mint a Ferrari, négy futammal az idény vége előtt behozhatatlan előnyre tesznek szert.

Technikás kanyarok

A szocsi pályának csak egy része állandó, a többi kanyart az utcai pályákhoz hasonlóan ideiglenesen alakítják ki. Néhol a falak is olyan közel helyezkednek el az aszfaltcsíkhoz, mintha egy igazi utcai pályán zajlana a verseny, az érzést pedig a 90 fokos kanyarok is fokozzák. A tempó azonban lényegesen nagyobb, mint Monacóban vagy Szingapúrban, ezért a versenyzőket inkább Abu-Dzabira emlékezteti az orosz pálya.

A pilóták nem nyilatkoznak olyan lelkesedéssel az 5848 méter hosszú Szocsiról, mint a klasszikus helyszínekről, Daniel Ricciardo szerint túlságosan egyhangú a vonalvezetése. „A létesítmények lenyűgözőek, de a pályán szinte csak 90 fokos kanyarok és egyenesek követik egymást, ezért versenyzői szempontból kicsit unalmas" – vélte.

A szocsi pályarajz Forrás: FIA

A legtöbben azonban egyetértenek abban, hogy

a változó tempójú, technikás kanyarok nagy kihívást állítanak a pilóták és a mérnökök elé.

„Ezen a pályán szinte minden megtalálható" – mondta Massa. „Egy egyenessel kezdődik, utána nagy tempójú kanyarok következnek, a középső szektor viszont nagyon lassú. Az autónk beállítására ezért nagyon kell figyelnünk, és a leszorítóerő szerepe is fontos lesz."

„Szerintem jó munkát végeztek a pálya tervezésénél, tettek bele néhány érdekes kanyart" – mondta Sergio Pérez. „Különösen a hosszú, balos 3-as kanyar tetszik – ezt a tavalyi időmérőn padlógázzal vettük be, és nagy élmény volt. A 12-es forduló elég nehéz, mert nagy erők hatnak ránk, miközben már a 13-as kanyarra készülve fékezünk."

Az Orosz Nagydíj programja

Péntek:
09.00-10.30 - 1. szabadedzés
13.00-14.30 - 2. szabadedzés

Szombat:
11.00-12.00 - 3. szabadedzés
14.00-15.00 - Időmérő

Vasárnap:
13.00 - Verseny

Az Origón mindegyik eseményről élőben tudósítunk.



Kvjat szerint a szocsi pályán nincsenek kiemelkedő kanyarok, de „alaposan elgondolkodtatja a versenyzőket, és időbe telik, mire rájövünk, hogyan lehet a leggyorsabban teljesíteni a kört." Tavaly a mérnököknek is komoly fejtörést okozott az autók ideális beállításának megtalálása, de az egy évvel ezelőtti tapasztalatok birtokában idén magabiztosabban vágnak neki a hétvégének.

„Az első és az utolsó szektorban a végsebességnek, a kigyorsításoknak és a fékeknek jut nagyobb szerep, a középső szakasz viszont technikásabb. Fontos, hogy a versenyző felvegye a ritmust, ebben a beállításokkal is segíthetünk nekik" – magyarázta a Sauber főmérnöke, Giampaolo Dall'Ara.

A 2014-es verseny alapján a 2-es kanyar nyújtja a legjobb lehetőséget az előzésre, de a pálya – egyes szakaszokon 15 méteres - szélessége miatt máshol is lehet próbálkozni. Két DRS-zóna segíti a versenyzőket, az egyik a 2-es kanyar előtt, a másik pedig a 11-es és a 12-es kanyart is magában foglaló, kissé ívelt szakaszon.

Változtatott a Pirelli

Az első Orosz Nagydíjon a lágy és a közepes gumikat lehetett használni, de ez nem bizonyult a legszerencsésebb választásnak. A vadonatúj aszfalton mindenki a tapadás hiányára panaszkodott, a versenyen pedig olyan tartósak voltak az abroncsok, hogy

Nico Rosberg az első kör végén megejtett, kényszerű bokszkiállását követően nem is cserélt többször kereket,

és 52 kört teljesített a közepes gumikon. Mivel alig volt olyan versenyző, aki egynél többször járt a bokszban, a Pirelli idén a két leglágyabb keverékét viszi el Oroszországba, bízva a változatosabb stratégiákban.

Az első Orosz Nagydíjat Hamilton nyerte Forrás: AFP

„Az új pályák esetében elkerülhetetlen, hogy számos kérdőjellel a fejünkben vágjunk neki a hétvégének, ez tavaly Szocsiban is így volt" – magyarázta a gyártó sportigazgatója, Paul Hembery. „Azóta viszont sikerült adatokat gyűjtenünk, a 2015-ös verseny előtt több információ áll a rendelkezésünkre.

hiszen mindig erre törekszünk."

Hembery szerint a pálya változatos kanyarjai „minden szempontból tesztelni fogják az abroncsokat", de a néhány fordulóban jelentkező nagy erőhatások ellenére sem számít problémákra. Egyetért vele Giampaolo Dall'Ara is, aki szerint az orosz pálya még így is az „egyik legkíméletesebb" a gumikkal, „az igazán nagy tempójú kanyarok hiánya, valamint a hűvösebb hőmérsékletek miatt."

Az idei versenyhétvégére kellemes, 22 fok körüli időt jósolnak, és egyelőre nem számítanak esőre. A várost azonban az egyik oldalról hegyek, a másikról pedig a tenger határolja, ezért mindig számolni kell a változékony időjárással.

Aggódhat a Mercedes?

A Pirelli a Szingapúri Nagydíj óta először veti be a szuperlágy abroncsokat, ami némi aggodalmat csempészett a Mercedes felkészülésébe. Legutóbb ugyanis Szingapúrban lehetett használni a leglágyabb keveréket, és a németek elsősorban a gumik furcsa viselkedését okolták a meglepő vereségükért.

A Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe elmondta, Oroszországban egyébként is nagy hangsúlyt fektettek volna az abroncsokra a felkészülés során, de a szingapúri futam után

fokozottan ügyelnek arra, hogy ne legyen részük hasonló kudarcban.

„Tavaly trükkös hétvégénk volt ezen a nagydíjon, hiszen meg kellett tanulnunk egy új pályát, ráadásul a friss aszfalton kicsit szokatlanul viselkedtek a gumik" – nyilatkozta. „Egy év alatt biztosan megváltozott a pálya felülete, ezért minden lehetőségre fel kell készülnünk."

Rosberg hátránya öt futammal az idény vége előtt 48 pont a tabellán, s bár tisztában van vele, hogy nem ő a bajnokság legfőbb esélyese, továbbra is bízik Hamilton legyőzésében. Ehhez erőt ad neki a szuzukai verseny is, ahol ugyan a rajtnál visszaesett az első helyről a negyedikre, de később sikerült feljönnie a 2. pozícióba.

és ezt a visszaszerzett pozíciók is bizonyítják" – jelentette ki. „Bár öt versennyel a vége előtt Lewis elég nagy előnnyel vezeti a bajnokságot, én még egyáltalán nem tartom ezt behozhatatlannak."

A Ferrari Szuzukában nem volt veszélyes a Mercedesre Forrás: AFP

Hamilton reméli, hogy a „fantasztikus" tavalyi győzelme után megint szép emlékekkel távozik Oroszországból. Ha a Mercedesnek ezúttal nem lesz gondja a szuperlágy gumikkal, kevés az esély a legyőzésükre, hiszen Szuzukában a Ferrari sem tudott mit kezdeni a tempójukkal.

Az olaszokat Szocsiban a Williams is szeretné legyőzni,

és reális esélyt is látnak erre.

„Tavaly jó eredményt értünk el Oroszországban, ezért most is sikeres hétvégére számítunk, sok ponttal. A lendületes kanyarok és a hosszú egyenesek kedveznek nekünk" – mondta Valtteri Bottas, aki tavaly felállhatott a dobogóra, és a verseny leggyorsabb körét is megfutotta. „Ami a tempónkat illeti, Japánban közel voltunk a Mercedeshez, és szerintem Szocsiban is számíthatunk erre."

A sok egyenes szakasz miatt a többi Mercedes-motoros csapat is reménykedik a jó szereplésben, de a Red Bullnak is eltökélt szándéka, hogy javítson a mérlegén a pont nélkül zárt Japán Nagydíj után.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma–1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!