Vágólapra másolva!
A szezon utolsó versenyének első edzésnapján nem volt minden az, aminek látszott: a tabellán előrébb végző Force India és Red Bull helyett Vettel pesszimizmusa ellenére a Ferrari tűnik a legesélyesebbnek rá, hogy a kertek alatt becserkéssze a Mercedest. Ismét Rosberg van a legjobb formában.

Egy éve ilyenkor a Forma-1 közössége lázas izgalomban várta az idényzáró Abu-Dzabi Nagydíjat: a világbajnoki küzdelem a hírhedt, azóta szerencsére az enyészetnek odavetett dupla pontos rendszertől függetlenül is nyitott volt még. Nico Rosberg 17 pontos hátrányban, de reménykedve várta az utolsó nagy összecsapást, amelynek hiába vágott neki újfent a pole-ból, az elrontott rajt és egy ERS-hiba miatt végül meg sem tudta szorongatni csapattársát, Lewis Hamiltont.

Egyelőre ismét Rosberg van jobb formában, de még simán fordulhat a kocka Forrás: Daimler

Ezzel szemben most, legalábbis a pontok szempontjából, nincs igazi tét. Miután pénteken mindenki fellélegezhetett, hogy a Red Bull megúszta a motorkrízist, a Lotus-Renault felvásárlást pedig lényegében az egész paddock formalitásként kezeli, az utolsó forró téma is kihűlt, és

a sportra rátelepedett a szezonvégi kiüresedés.

Valtteri Bottas és Kimi Räikkönen még harcban áll az egyéni összetett 4. helyéért, a Jégember azonban nem csinált belőle titkot, hogy abszolút hidegen hagyja a végeredmény, és valószínűleg a nézők közül sem sokan rágják tövig miatta a körmüket.

A legnagyobb jelentősége a Mercedes-pilóták csatájának van. Rosberg igyekszik úgy beállítani a helyzetet, hogy már a 2016-os status quóért harcol, s bár a lendület jelenleg az ő oldalán áll, Hamilton nem tűnik az igazi önmagának, hiába tagadja. Vagy elfáradt a világbajnoki hajtásban, ami végső soron nem lenne csoda, vagy a magánélete hat ki megint a teljesítményére.

Bármi is az oka, az utóbbi időben kicsit úgy tűnik, mintha sisakot cseréltek volna: Rosberg szórja erőfeszítés nélkül a brutálisan gyors köröket, és Hamilton lohol reménytelenül mögötte a versenyeken. Jóllehet, a német versenyző ezúttal már nem esélyes a vb-címre, ugyanúgy öt nagydíjgyőzelmet aratott az idén, mint tavaly, és legutóbb, Brazíliában dupláznia is sikerült – vagyis most akár pályafutása során először triplázhat is.

Egyelőre Rosbergnek áll a zászló

A 2015-ös szezon utolsó pénteki edzésnapján úgy tűnt, lehet esélye rá, mert ismét ő volt a magabiztosabb. Hamilton ugyan megnyerte az első tréninget, és a másodikon is gyorsabb volt, amíg a keményebb (vagyis a lágy) keverékű gumikat használták, de az időmérő-szimulációkhoz a szuperlágyra váltva 0,138 másodperces előnnyel Rosberg vette át a vezetést. „Ez a hétvége jól kezdődött, bár Lewis egy mért körben nem fedte fel a valódi tempóját" – vélte.

Hát, az lehet. Amikor este megkérdezték, hogy tudja-e, hol nyerhet időt Rosberghez képest, Hamilton bólogatott, de határozott válasz helyett inkább csak nevetgélt. Emiatt nem is feltétlenül kell aggódnia, mert a statisztikák szerint a Yas Marinán a 2. rajtkockából lehet a legkönnyebben győzelmet aratni. A versenytempóján viszont még mindenképpen javítania kell: péntek este, amikor a csapatok az időmérőn és a futamon várható pályaviszonyokat kihasználva a mérvadó hosszú etapjaikat teljesítették,

Hamilton mindkét keverékű gumin érthetetlenül gyengén muzsikált.

Nem valószínű, hogy ennek az eltérő üzemanyagszint volt az oka. A szuperlágy Pirelliken biztosan nem. Azokkal ugyanis Hamilton első két köre gyakorlatilag tizedre azonos volt a csapattársáéval, de aztán rohamtempóban elhasználta őket. Emiatt az 5. köre már 1,5 másodperccel elmaradt Rosbergétől, és be is kellett mennie a bokszba kereket cserélni, míg a többiek még vagy 5-6 körön át vígan a pályán maradtak ugyanazzal a szettel.

A versenyzők köridejei a szuperlágy gumikon (X: kör, Y: köridő, mp). Az elhasználódás látványos Forrás: Farkas Péter - Origo

Hamilton tudta, hogy valami nem stimmel, és a rádión feltett kérdésére a Mercedes megerősítette a gumikkal kapcsolatos aggodalmát. A lágy keveréken aztán szintén sokkal, átlagosan 7 tizeddel maradt el Rosbergtől. „Nem hoztam ki a maximumot a gumikból, pedig valójában kifejezetten jól működnek itt – különösen a szuperlágy" – ismerte el a brit. „A két edzés között változtattam valamit az autón, és az érzésre jónak tűnt. A hosszú etapos tempómat viszont nem éreztem olyan erősnek, még dolgoznom kell rajta."

Erre szombatig még lesz ideje, semmi sem dőlt el. A Mercedes-pilóták párharcát ugyanakkor az is befolyásolhatja, hogy

Rosberg motorjában sokkal több kilométer van, mint Hamiltonéban, ezért eleve gyengébb,

és valószínűleg nem is lehet majd ugyanolyan teljesítmény-beállításokkal használni.

Ezt az egységet először hat versennyel ezelőtt, a Szingapúri Nagydíj első szabadedzésén szerelték be az autójába, miután a Monzában kapott új specifikációjú motorja jóformán azonnal elromlott, és végül ki is került a keretből. Mivel a Mercedes nem akarta bevállalni a csere miatti rajtbüntetést, Rosbergnek lényegében három motorral kellene teljesítenie az egész idényt – ez hihetetlen bravúr lenne a csapattól, ha meggondoljuk, hogy mások a szabályokban előírt négyhez is csak küszködve tudják tartani magukat.

„A monzai probléma után a tervezetthez képest ki kellett tolnunk a motorok élettartamát, ezért az egyenesekben van egy kis hátrányom. Ezt a kanyarokban kell leküzdenem valahogy" – mutatott rá Rosberg. Persze ez is része a lélektani játszmának; ha nyer, a sikere még értékesebb lesz, ha veszít, így nem akkora szégyen. Okos.

Rejtőzködött a Ferrari

A délutáni edzésen Sergio Pérez mindenkit meglepett, amikor feltornázta a Force Indiát a 3. helyre, a két Mercedes mögé, mielőtt kigyulladt a bal hátsó fékje, és idő előtt be kellett állnia a garázsba. Úgy érezte, ez volt a csapat idei legjobb péntekje, „nem is a helyezésünk miatt, hanem azért, mert csak 6 tizeddel maradtunk le a Mercedestől.

A Pérez mögött végző Daniel Ricciardo és Sebastian Vettel egymástól függetlenül elismerte, hogy váratlanul érte őket a Force India tempója. Péreznek ugyanakkor nincsenek illúziói az erőviszonyokkal kapcsolatban, mert „a Ferrarik és a Red Bullok egy kicsit korábban tették meg a gyors köreiket, utána még nyilván javultak a pályaviszonyok."

Abu-Dzabiban is a Ferrari a legesélyesebb rá, hogy megfuttassa a Mercedest Forrás: Picture-Alliance/AFP/Hoch Zwei

Ez jogos észrevétel, hiszen az aszfalt nemcsak jobban felgumizódott, hanem a naplemente után kicsit le is hűlt, ami előnyösebb lehetett az alacsonyabb hőmérsékleti tartományban üzemelő szuperlágy gumikhoz. Éppen a két Ferrari teljesítette elsőként az időmérő-szimulációját, míg Pérez utolsóként, szűk negyedórával később. Pár tizedet ez is számít, és Ricciardót mindössze 37 ezreddel előzte meg.

A hosszú etapos köridőket átnézve hamar lelepleződik az igazság: a szuperlágy Pirelliken a Force India (Nico Hülkenberggel) lassabb volt a Mercedesnél, a Ferrarinál, a Red Bullnál és a Williamsnél, ráadásul elég durva gumikopást is produkált.

Az igazi meglepetés a Ferrari volt.

Mindkét keverékkel ők tették meg a leghosszabb etapot – Kimi Räikkönen egy 16 mért köröst a szuperlágyakkal, Vettel egy 13 mért köröst a lágyakkal –, mégis nagyon gyorsnak mutatkoztak. Räikkönen a 10-11. körét leszámítva a csak 11 kört teljesítő Rosbergnél is végig erősebb tempót diktált, Vettel pedig csupán a mercedeses honfitársától maradt el. 1:46.450-nel ő futotta meg a versenyszimulációk legjobb körét is.

Átlagok a szuperlágyakon
(Az első 5 jó kör)

Räikkönen 1:47.100 (16 kör)
Rosberg 1:47.403 (11 kör)
Ricciardo 1:47.626 (11 kör)
Hamilton 1:47.858 (5 kör)
Bottas 1:47.928 (8 kör)
Hülkenberg 1:48.012 (10 kör)

Átlagok a lágyakon
(Az első 6 jó kör)

Rosberg 1:46.841 (8 kör)
Vettel 1:47.096 (13 kör)
Ricciardo 1:47.403 (8 kör)
Hamilton 1:47.588 (9 kör)
Massa 1:48.575 (13 kör)

Vettel ennek ellenére nem volt túl optimista, bár még az előtt nyilatkozott, hogy áttanulmányozhatta volna az adatokat. „Gyorsulunk kell, túl nagy a lemaradásunk" – mondta. „Szeretném, ha a hátrányunk kisebb lenne, az üldözőinktől viszont jobban elszakadnánk." Ha az előző hétvégékből indulunk ki, a Ferrari az időmérőn várhatóan közelebb fog férkőzni a Mercedeshez. „Ahogy szombaton mindig, ők és a Williams nagyobbat tudnak majd lépni, mint mi" – erősítette meg Ricciardo. „Biztos mi is találni fogunk valamennyi időt, de nem túl sokat."

Az első etap lehet a kulcs

Ha a Ferrari meg akarja szorongatni a Mercedest, mindegy, hogy az időmérőn mennyivel szenved vereséget: a verseny elején nem szabad nagyon lemaradnia. Ehhez a szuperlágy gumikkal való bánásmód fogja jelenteni az egyik kulcsot. Noha a péntekinél csekélyebb mértékben, a hőfáradás még vasárnap is gondot jelenthet majd; a versenyzők a szabadedzéseken főleg a jobb első abroncsok szemcsésedésével küszködtek, de valójában arra kell a leginkább odafigyelniük, hogy ne vegyenek ki túl sokat a hátsókból a Yas Marina utolsó, lassú kanyarokkal és sűrű kigyorsításokkal tűzdelt, start/stop-jellegű szektorában.

„Vigyázni kell a hátsó gumikra, de közben az elsőket muszáj nyúzni, hogy utána jól tapadjanak az első szektorban" – mutatott rá Jenson Button. „Nem könnyű megtalálni az arany középutat, ezért a verseny érdekes lesz."

A versenyzők hosszú etapjai a lágy gumikon (X: kör, Y: köridő, mp). Ezekkel a szerényebb kopásnak köszönhetően már az első pár körben is jobb átlagot lehetett elérni, mint a szuperlágyakkal Forrás: Farkas Péter - Origo

Az első etap Abu-Dzabiban rendszerint nagyon rövid. A csapatok már 5-11 kör után megszabadulnak a problematikus szuperlágyaktól, és onnantól kezdve nagy valószínűséggel a leintésig a lágyakat használják, összesen két kerékcserével teljesítve a távot. A Ferrari azzal a keverékkel pénteken nem volt a Mercedes szintjén: Vettel az első két körében még gyorsabbnak bizonyult Rosbergnél, de utána az 5. köréig jobban lelassult, majd onnantól egészen a 12.-ig konstans időket autózott. A Red Bull ezzel a gumival veszélyt jelenthet a Ferrarira, Ricciardo ugyanis 8 körön át teljesen kiegyensúlyozott iramot diktált vele.

Ricciardo a keményebb gumikon nagyon kiegyensúlyozott volt Forrás: Getty Images/Red Bull Content Pool/Clive Mason

Hamilton egy évvel ezelőtt mindössze 2,5 másodperccel közvetlen üldözője, Felipe Massa előtt ért célba. A Williams most egyelőre nem találja ennyire a helyét a pályán, de nem reménytelen, hogy valamelyik csapat ezúttal is megfuttassa a Mercedest a pénzéért – és erre, ahogy az idén megszokhattuk, ismét a Ferrari a legesélyesebb.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!