Vágólapra másolva!
Még mindig nem tudják, hogyan fognak felkészülni 2017-re, pedig májusban el szeretnék kezdeni a tesztelést. Pat Symonds szerint mindenképpen jól jár az a csapat, amelyik autót ad a Pirellinek.

Amikor a Stratégiai Munkacsoport májusban megszavazta, hogy 2017-től nehezebben vezethető, gyorsabb és agresszívabb kinézetű autók lesznek a Forma-1-ben, a szélesebb gumik bevezetéséről is döntöttek. A Pirelli rögtön jelezte, hogy készen áll az új abroncsok kifejlesztésére, az azóta eltelt fél évben azonban nem derült fény a szabályváltozások részleteire, ezért a gumik fejlesztését sem tudták megkezdeni.

Komoly problémát jelent továbbá, hogy a Pirellinek szüksége lenne egy autóra az új abroncsok tesztelésére, egyelőre azonban senki nem tudja, honnan fogják megszerezni azt. Ideális esetben egy olyan autóval gyakorolnának, amelyet már a 2017-es szabályokhoz igazítottak, ennyire korán viszont egyik csapat sem fog elkészülni az új modellel. Felmerült, hogy kifejezetten gumitesztelés céljára egy tesztautót építenek, de ez túl költséges megoldás lenne.

A Pirellinek ezért muszáj más lehetőség után néznie, hiszen tavasszal szeretnék kipróbálni az új gumik kísérleti verzióját. A legvalószínűbb megoldásnak jelenleg az tűnik, hogy egy korábbi autót alakítanak át. „Ideális esetben már májusban el szeretnénk kezdeni a tesztelést. Ehhez szinte lehetetlen lenne hibrid autót szereznünk" – nyilatkozta a gumigyártó sportigazgatója, Paul Hembery. „Néhány csapat azonban arról tájékoztatott minket, hogy a korábbi évek F1-es autóival is reprezentatív tesztet tudnánk végezni."

A Pirelli egyelőre tehetetlen Forrás: AFP

„Meg kellene változtatni a futómű geometriát, de az aerodinamikai terhelést meg tudnánk oldani. Az autó nem lenne régebbi 10 évesnél" – magyarázta. „Más megoldások is felmerültek, de ezekről egyelőre nem tudok részleteket elárulni."

Hembery hozzátette, amíg nem határozzák meg a 2017-es autókra vonatkozó pontos előírásokat, „lehetetlen megoldást találni, mert a csapatoknak egyelőre eltérő elképzeléseik vannak arról, hogy milyen hatása lesz a szabályváltozásoknak."

Nehéz ügy

A Williams technikai főnöke, Pat Symonds úgy véli, tökéletes megoldást lehetetlen lesz találni. „A felfüggesztés 25 százalékkal nagyobb terhelést kap majd, de a teszt kedvéért senki nem fogja a szükségesnél 25 százalákkal erősebbé és nehezebbé építeni az autóját" – magyarázta a Motorsport.com-nak. „Ahhoz, hogy tényleg rendesen lehessen tesztelni, építeni kellene hozzá egy új autót. De ezt ki fogja finanszírozni? A Pirelli megengedheti magának? Ez mindenki számára nagyon nehéz helyzet."

Symonds szerint tovább bonyolítja az ügyet, hogy amelyik csapat részt vesz a tesztelésben, automatikusan előnybe kerül majd. „Ezt korábban a Lotus eredményei is bizonyították. Együtt dolgoztak a Pirellivel, és utána néhány évig versenyképes volt az autójuk" – mondta a Pirelli 2011-es beszállása utáni időszakról. „Nem azt mondom, hogy a gumikat az ő autójuk köré építették, ez nem igaz. De azzal az autóval kísérleteztek, ezért természetes, hogy olyan megoldásokat választottak, amelyek azon az autón a legjobban működtek. Más csapatok autóival lehet, hogy más eredményeket kaptak volna."

Symonds szerint jelenleg csak három csapat, a Ferrari, a Mercedes és a Red Bull engedhetné meg magának, hogy autót biztosítson a Pirellinek a gumitesztekhez.