Glória vagy szélvédő? Két hónapon belül eldől

Forma-1, Sebastian Vettel, Ferrari, glória
Ferrari's German driver Sebastian Vettel drives a car sporting a prototype protective cage over the cockpit, dubbed Halo, at the Circuit de Catalunya on March 4, 2016 in Montmelo on the outskirts of Barcelona during the fourth day of the second week of tests for the Formula One Grand Prix season. It is understood that the International Motorsport Federation (FIA) wants Grand Prix teams to run with a new 'Halo' design on their cars. / AFP PHOTO / Eric Alonso
Vágólapra másolva!
Az FIA július 1-ig adott magának határidőt annak eldöntésére, hogy jövőre bevezessék-e a Forma-1-ben a kötelező fejvédő elemet a pilótafülkékre, és hogy igen válasz esetén a glóriára vagy a szélvédőre tegyék le a voksot.

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) még két hónapig mérlegeli, hogy jövőre bevezetik-e valamelyik fejvédő szerkezetet a Forma-1-es autókon. A választható alternatívák köre kettőre szűkült: az egyik a Ferrari mászókának is hívott glóriája, a másik a Red Bull szélvédőre hajazó megoldása.

"Július 1-i határidőről beszéltünk múlt héten. Ésszerűtlen lenne, ha addig nem jelölnénk ki az utat" - jelentette ki Charlie Whiting, a szövetség versenyigazgatója. "A kasztnik terve addigra már véglegesedik. Bár a fejvédő csak kis része lenne annak, és nem lenne nagyobb hatása, mégis egy összetett konstrukcióhoz tartozna."

A Ferrari által kifejlesztett glória Forrás: AFP/Eric Alonso

A közvéleménynek esztétikailag a Red Bull ötlete tetszik jobban, és úgy néz ki, hogy kiütheti a nyeregből a Ferrariét. Miközben a glóriát nem vitték pályára az előszezon óta, Whiting elárulta, hogy a szélvédőt

a következő két nagydíjon, Spanyolországban és Monacóban újra tesztelni fogják.

Finomítanak a szélvédőn

A pilótafülke felőli oldalán viszont kipróbálnak egy olyan szűrőt, ami megakadályozza a tükröződést. "Ahol magas épületek, fák, naplemente, vagy hasonlók vannak, mint például Monacóban vagy Monzában, ez gondot okozhat" - mondta Whiting.

ami lepergeti az esőt, valamint megakadályozza, hogy kosz tapadjon rá."

A Red Bull által kifejlesztett szélvédő Forrás: RIA Novosti/Vladimir Astapkovich

További szempont lesz a fejvédők közti választásnál, hogy a pilóták baleset esetén ne verjék bele a fejüket. "Bábukkal szimuláljuk, mennyi hely kell ahhoz, hogy a versenyzők feje ne érjen hozzá a védőelemhez" - magyarázta Whiting. "Ez a munka következő állomása, és úgy tudom, két héten belül elvégzik. A glóriának és a szélvédőnek is meg kell felelnie annak feltételnek, hogy a pilóták feje körül elegendő hely legyen."

A szakember hozzátette, hogy az FIA döntését az F1 Commission-nek is egyhangúan jóvá kell hagynia, de nem számít arra, hogy bárki is megvétózná.

A Forma-1 nagyura, Bernie Ecclestone azonban úgy nyilatkozott az Orosz Nagydíjon, hogy a pilótafülke védelmének javítását illetően "semmit sem kell tenni", és neki a két alternatíva közül egyik sem tetszik. A szélvédőről "nem gondolja, hogy bárkit is megmentene", és szerinte az álló autókon végzett kerékkilövéses tesztek nem sokat érnek.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!