Vágólapra másolva!
A Magyar Nagydíj sportfelügyelői arra jutottak, hogy kellően lelassított, ezért megtarthatja a pole pozíciót. Szerinte tiszták a szabályok, Hamilton viszont egyértelműsítené őket.

A sportfelügyelők hosszas tanakodás után csak szombat este háromnegyed nyolcra idézték be Nico Rosberget, aki úgy szerezte meg a pole pozíciót, hogy a pálya középső részén, ahol éppen dupla sárga zászlókat lengettek Fernando Alonso kicsúszása miatt, abszolút legjobb részidőt ért el a Q3 végén.

A Nemzetközi Sportkódex H-függeléke úgy rendelkezik, hogy ilyen esetben „jelentősen le kell lassítani”, és fel kell készülni az irányváltásra, sőt akár a megállásra is.

Ezért megvizsgálták Rosberg telemetriáját és a videofelvételeket, de ezek alapján végül úgy ítélték, a 8-as kanyar előtt, a dupla sárga zóna kezdetén „jelentősen csökkentette a sebességét”.

Ez nem mond ellent a jó részidejének, ilyenkor ugyanis csak az érintett úgynevezett „bírói szektorokban” – ebben az esetben az MS10 és MS11 jelzésűben – kell lassabban menni, és a pályaviszonyok gyors javulásának köszönhetően még óvatosan vezetve is el lehet érni a korábbinál jobb részidőket.

Rosberg maradhatott a pole-ban Forrás: Anadolu Agency/2016 Anadolu Agency/Arpad Kurucz

A sportfelügyelők tehát nem szabtak ki büntetést, ami végső soron összhangban van az ilyen helyzetekben megszokott bíráskodással. Rosberg tehát megtarthatta a pole pozícióját, és az Origo GPhírek kérdésére, hogy a pilótafülkében ülve egyértelmű-e, mi számít „jelentős” sebességcsökkentésnek, azt felelte:

Amikor felvetettük neki, hogy ezt a szabályt tisztázni kellene, hiszen Jules Bianchi is azért szenvedett halálos balesetet a 2014-es Japán Nagydíjon, mert a vizes pályán nem vette el eléggé a gázt a dupla sárga zászlóknál, Toto Wolff azt mondta, muszáj megbízni a pilótákban. „A szabály, az szabály, alkalmazni kell, de ezek a legjobb versenyzők a világon, rájuk kell bízni, hogy megítéljék, az adott körülmények között milyen sebesség a megfelelő” – vélte a Mercedes főnöke.

A dupla sárga zászlókat az MS10 és MS11 bírói szektorokban lengették. Ezek nem egyeznek meg az S1, S2, S2 pályaszektorokkal, ahol a részidőket mérik Forrás: FIA

Lewis Hamilton viszont, aki közvetlenül Alonso mögött haladt, ezért elvesztette a javítás lehetőségét a spanyol megpördülése miatt, másképp látja: szerinte a szabályokat igenis egyértelműsíteni kell. „Versenyzőként meg kell értenünk a sárga zászlókkal kapcsolatos előírást, mert nem feltétlenül úgy értelmezik, ahogy le van írva. Ez a pilótákra és a sportfelügyelőkre is érvényes” – magyarázta.

Hamilton szerint Rosberg csak egytized másodpercet vesztett a korábbi gázelvétellel, ami szimpla sárga zászlók mellett elég lenne, de duplák mellett már véleményes.

„Ilyenkor akár egy autó vagy sportbírók is lehetnek a pálya közepén. Nem tudhatjuk, mivel találjuk szembe magunkat, úgyhogy fel kell készülnünk a megállásra is a szabály szerint” – mutatott rá.

„Nico összvissz egytizedet vesztett annál a kanyarnál. Ha ez jelentősnek számít, ha a jövőben elég ennyire elvenni a gázt, és meg lehet úszni egyetlen tizednyi veszteséggel, mindannyian másképp fogunk hozzáállni ezekhez a szituációkhoz. De azt nem hiszem, hogy ez a legbiztonságosabb megoldás.”

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!