Vágólapra másolva!
Tavaly a Red Bull, az idén a Force India próbálkozik a híresen drága szélcsatornák betiltatásával. Úgy vélik, eljött az idő a számítógépes áramlástani modellezés előtérbe helyezésének.

A költségcsökkentés állandó téma a Forma-1-ben, és bár a 2008-as világválság óta számos, korábban elképzelhetetlen megszorítást bevezettek, az autók tervezése és versenyeztetése továbbra is elképesztő összegeket emészt fel. Ezek közül is kiemelkedik a hatalmas energiaigényű szélcsatornák üzemeltetése.

Az elmúlt években ezek használatát is korlátozni kezdték, de a Force India, a Manor és a Haas kivételével minden istálló saját létesítménnyel rendelkezik, a többiek pedig kénytelenek külső szolgáltatótól bérelni a fejlesztéshez szükséges kapacitásokat. Bob Fernley, a Force India csapatfőnök-helyettese a Motorsport.com-nak elárulta, felkérték a Stratégiai Munkacsoportot, hogy vizsgálják meg a számítógépes áramlástani modellezésre (CFD) való teljes átállás lehetőségét.

2003-as ábra a BAR Honda CFD modelljéről Forrás: Honda

„Arra alapozunk, hogy látjuk már az időszakot, amikor a CFD átveszi a szélcsatornák helyét, és ezt elő szeretnénk segíteni” – mondta. „Manapság a szélcsatorna határozza meg a munkánkat, és a jövőben a CFD-vel kellene ezt tennünk” – magyarázta. „Összeraktunk egy tervet, és most arra kérjük a technikai szabályalkotó csoportot, hogy finomítsuk, alakítsunk ki közös álláspontot, majd küldjük vissza a Stratégiai Munkacsoportnak.

A CFD-vel már évtizedek óta foglalkoznak az F1-ben is, 1996-ban a Ferrari akkori technikai igazgatója, John Barnard a Grandprix.com-nak még azt mondta, hogy a technológia nem áll készen arra, hogy kiváltsa a szélcsatornákat. 2010-ben a Virgin Racing (a mai Manor) akkori technikai igazgatója, Nick Wirth látványosan megbukott a kizárólag CFD-vel tervezett autójával.

A Red Bull szélcsatornája kívülről Forrás: GEPA pictures/Gepa/ Franz Pammer

Fernley szerint ők szeretnék elősegíteni a CFD technológia további fejlődését, és bővíteni az aerodinamikai feladatok ellátására alkalmas eszközök körét, de

megérti, hogy a szélcsatornával már rendelkező csapatok inkább továbbra is a meglévő létesítményeiket akarják használni.

„Legalább négy csapat van, ami nem rendelkezik saját szélcsatornával, és béreli őket. Mi úgy hisszük, hogy a közeljövőben, három éven belül vagy talán kicsit később lehetségessé válik, hogy a CFD legyen az elsődleges vagy kizárólagos aerodinamikai program.

A szélcsatornák betiltását szűk másfél évvel ezelőtt felvetette a Red Bull is, de több csapat is tiltakozott az elképzelés ellen, a Ferrari akkori technikai igazgatója, James Allison egyenesen „őrültségnek” nevezte az ötletet. A jelenlegi helyzet annyiban előrelépést jelent, hogy a Motorsport.com szerint a Force India beadványát az FIA is vizsgálja. A szövetség módosíthatja a sportszabályzatot, ezáltal a szélcsatornák használatának engedélyezett időtartamát és a CFD teraflops értékeket is.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!