Vágólapra másolva!
Hamilton kezd elhúzni a pontversenyben, de csapattársa úgy érzi, a négyhetes nyári szünet után tiszta lappal vágnak neki a hátralévő kilenc versenynek. A hétvégi fordulónak egy igazi klasszikus, a mezőny egyik nagy kedvence, Spa-Francorchamps ad otthont.
A hétvégén a csodálatos Spába látogat a mezőny Forrás: AFP/Emmanuel Dunand

Fejezetek a Belga Nagydíj történetéből

* Az első Belga Nagydíjat már 1925-ben megrendezték, 1950-ben pedig Spa volt a legelső Forma-1-es világbajnokság ötödik állomása. Azóta csak elvétve maradt ki egy-egy évben a versenynaptárból, legutóbb 2006-ban. A legtöbbször, összesen 48 alkalommal Spába látogatott el a mezőny, de tíz Belga Nagydíjat Zolderben rendeztek, és Nivelles-nek is jutott 2 verseny.

* A spái pálya az igazi klasszikusok közé tartozik, a mai napig a mezőny és a rajongók egyik kedvenc versenyhelyszíne, pedig a vonalvezetése rengeteget változott az elmúlt évtizedekben.

A pálya eredetileg több mint 14 kilométer hosszú volt,

és az egyik legveszélyesebb aszfaltcsíknak számított az autósportban. Szinte minden szezonban történtek súlyos balesetek, a legsötétebb pedig az 1960-as verseny volt, amikor két pilóta, Chris Bristow és Alan Stacey is életét vesztette. A pályát a pilóták körében is egyre többen kritizálták, köztük olyan többszörös bajnokok is, mint Jim Clark és Jackie Stewart.

* Az elképesztően gyors pályán a sorozatos balesetek miatt 1970-ben rendeztek utoljára nagydíjat, majd a felújított, körülbelül 7 kilométeresre rövidített pályára 1983-ban tért vissza a Forma-1. A vonalvezetést azóta is többször módosították, elsősorban biztonsági okokból, de Spa továbbra is az idény egyik leggyorsabb, és a pilóták szerint egyik legélvezetesebb pályája, amelynek több kanyarja is egyedülálló élményt nyújt.

* A Belga Nagydíj történetének legsikeresebb versenyzője 6 győzelemmel (1992, 1995, 1996, 1997, 2001, 2002) Michael Schumacher, akinek pályafutásában fontos szerepet töltött be a verseny: 25 évvel ezelőtt itt debütálhatott a Forma-1-ben, majd egy évvel később az első futamgyőzelmét aratta Spában, 2004-ben pedig utolsó vb-címét is ott biztosította be.

A jelenlegi mezőnyből Kimi Räikkönen a legeredményesebb Belgiumban,

ő a győzelmeinek egyötödét aratta ezen a pályán, összesen négyszer állhatott fel a dobogó tetejére.

Emlékfoszlány

A spái pálya az átlagosnál nagyobb kihívás elé állítja a versenyzőket, esős időben pedig még nehezebb a pályán tartani az autókat. Pedig Spában ritka az olyan versenyhétvége, amikor a csapadék egyáltalán nem zavarja meg a körözést, ezért a nagydíjak viszonylag gyakran zárulnak meglepő eredménnyel. Az egyik legjobb példa erre az 1998-as Belga Nagydíj, ahol a Jordan istálló váratlan kettős győzelmet aratott egy igazi káoszfutamon. A bonyodalmak már a rajtnál elkezdődtek, amikor a csuromvizes pályán David Coulthard a La Source után elvesztette az uralmát az autója felett, és a megpördülése minden idők egyik legnagyobb rajtbalesetét idézte elő. Az incidensben összesen 14 autó volt érintett, ezért a futamot azonnal leállították piros zászlóval. A balesetet szenvedett versenyzők többsége így újra rajthoz állhatott a tartalékautójával, de négy pilóta számára véget ért a hétvége.

Az új rajt további áldozatokat követelt, négyen estek ki ütközések miatt, köztük a bajnokság éllovasa, Mika Häkkinen. A verseny első köreiben Damon Hill vezetett a Jordannel, de a 8. körben Michael Schumachernek sikerült az élre állnia. A német uralta a versenyt, és a 25. körig mintegy 40 másodpercre növelte az előnyét, ekkor azonban utolérte a sérült McLarennel lényegesen lassabban köröző Coulthardot. A skót lelassított, hogy elengedje Schumachert, de nem húzódott félre, ezért a Ferrari hátulról beleszaladt, és leszakadó jobb első kerékkel már csak a bokszutcáig jutott. Itt Schumacher dühösen kipattant az autójából, a McLaren garázsához futott, és üvöltve vonta kérdőre Coulthardot, aki szerinte szándékosan tette tönkre a versenyét, hogy csapattársát, Häkkinent segítse a bajnoki küzdelemben. Schumacher kiszállása után a két Jordan vezette a versenyt, és a további incidensekből is sikerült kimaradniuk, ezért Damon Hill megszerezte az istálló első F1-es győzelmét Ralf Schumacher és Jean Alesi előtt. A versenyen az eredeti 22 indulóból összesen 8 autó ért célba.

Az elmúlt öt év győztesei:

2015 Lewis Hamilton (Mercedes)
2014 Daniel Ricciardo (Red Bull)
2013 Sebastian Vettel (Red Bull)
2012 Jenson Button (McLaren)
2011 Sebastian Vettel (Red Bull)

Az elmúlt öt év edzéselsői:

2015 Lewis Hamilton (Mercedes)
2014 Nico Rosberg (Mercedes)
2013 Lewis Hamilton (Mercedes)
2012 Jenson Button (McLaren)
2011 Sebastian Vettel (Red Bull)

A hétvége fő témái

Hamilton már a verseny előtt hátrányba kerülhet

A bajnokság éllovasa az idény első felében komoly motorproblémákkal küszködött, ezért a tervezettnél gyakrabban kellett cserélni az elemeket a hajtásláncában. A turbóból és az MGU-H-ból már most felhasználta az egy szezonban megengedett öt darabot, és mivel még kilenc verseny van hátra, ő is tisztában van vele, hogy

büntetés nélkül nem húzhatja ki az idény végéig.

A Mercedes most azon tanakodik, a címvédő számára hol jelentené a legkisebb hátrányt az újabb cserével járó rajtbüntetés, és jelenleg a spái hétvége tűnik a legvalószínűbb opciónak. Hamiltont az első új egység használatáért 10 pozícióval sorolnák hátra, ezután minden olyan elem után 5 helyes büntetést kapna, amelyből a megengedettnél többet használt fel.

Spában sok az előzési lehetőség, ezért a büntetés ellenére is lenne esélye a jó szereplésre.

Rosberget persze nehéz lenne ekkora hátrányból legyőznie, a német nagy esélyt kaphat arra, hogy faragjon a 19 pontos hátrányából.

Változhat-e az erősorrend az idény második felében?

Minden idők leghosszabb Forma-1-es idényéből még mindig 9 verseny van hátra, de a csapatok már nem számítanak komoly változásra az erősorrendben, hiszen a legtöbben az új szabályokhoz igazított 2017-es autók fejlesztését helyezték előtérbe. Az istállók azért azt ígérik, az idei futamokon is bevetnek még fejlesztéseket, a Ferrari például egy új motorral készül, és

Sebastian Vettel szerint erősebbek lehetnek a szezon második felében.

Noha a Mercedes uralmát senki nem veszélyezteti, a nyári szünet után sem maradunk izgalmak nélkül: Hamilton és Rosberg bajnoki párharca továbbra is nyitott, a konstruktőri bajnokságban a Red Bull és a Ferrari csatázhat a 2. helyért, és a középmezőnyben is szoros a verseny. A Force India a Williamst szeretné legyőzni a 4. helyért, a McLaren pedig mindössze 3 ponttal marad el a Toro Rosso által birtokolt 6. pozíciótól.

A Ferrarinak tavaly nem volt jó hétvégéje Spában Forrás: AFP

Ígéretes újonc mutatkozik be a Manornál

Az indonéz Rio Haryanto a Német Nagydíjig tudta finanszírozni a Forma-1-es pályafutását, a hátralévő versenyeken csak a Manor tartalékpilótaként utazhat a nagydíjakra. Az istálló színeiben az egyik legtöbbre tartott fiatal tehetség, Esteban Ocon debütál a Belga Nagydíjon, aki a Mercedes utánpótlás-programjának tagja, és idén a németek F1-es autója mellett már a Renault-t is tesztelhette. A 20. születésnapját szeptemberben ünneplő Ocon 2014-ben Max Verstappent legyőzve nyerte meg a Forma-3-as Európa-bajnokságot, a következő szezonban pedig a GP3-ban ünnepelhetett bajnoki címet. Az idén a DTM-ben mutatkozott be a Mercedesszel, de 10 futam alatt csak 2 pontot tudott szerezni, ezért valószínűleg nem bánja, hogy újra formaautóval versenyezhet, ráadásul a legmagasabb kategóriában.

A hétvége programja

2016. augusztus 26., péntek

  • 10.00–11.30 1. szabadedzés
  • 14.00–15.30 2. szabadedzés

2016. augusztus 27., szombat

  • 11.00–12.00 3. szabadedzés
  • 14.00–15.00 Időmérő

2016. augusztus 28., vasárnap

  • 14.00– Belga Nagydíj

A Circuit de Spa-Franchorchamps

A spái pálya vonalvezetése Forrás: FIA

Hossz: Ez a Forma-1-es versenynaptár leghosszabb pályája, az egyetlen, amely meghaladja a 7 kilométert. A pontos hossza a legutóbbi, 2007-es módosítások óta 7004 méter.

Pályacsúcs: Jarno Trulli a 2009-es Belga Nagydíj időmérőjén 1:44.503-as körrel bizonyult a leggyorsabbnak a Q2-ben.

A leggyorsabb kanyar: Spa a gyors kanyarok pályája, a kör mintegy 70 százalékát padlógázzal teljesítik a versenyzők. A legnagyobb tempót tavaly a 17-es számmal jelölt Blanchimont-ban mérték, itt több mint 320 km/ó-val száguldottak át a versenyzők.

A leglassabb kanyar: A rövid célegyenest követő La Source hajtűkanyar, ahol 80 km/ó-ra kell lelassítani.

A legjobb kanyar: A versenyzők túlnyomó többsége szerint még mindig az Eau Rouge, amely úgy is egyedülálló élményt nyújt, hogy száraz pályán már könnyedén be lehet venni padlógázzal.

- lelkendezett Jenson Button. Mindenki egyetért abban, hogy a legendás kanyar már nem nyújt akkora kihívást, mint korábban, de továbbra sem meglepő, ha valaki a falban köt ki az Eau Rouge-nál.

A legjobb előzési pont: Spában az átlagosnál sokkal több lehetőség nyílik az előzésre. A La Source-nál gyakoriak a sikeres manőverek, de a hosszú egyenes végén, az 5-ös kanyar előtt szintén sokan próbálkoznak, valamint a kör végén található sikán is alkalmas az előzésre. A DRS-t az 1-es és az 5-ös kanyar előtt lehet majd használni.

A legdurvább féktáv: A hosszú egyenest követő 5-ös kanyar előtt kell a legnagyobbat fékezni, itt a Brembo adatai szerint 346 km/ó-ról kell 136 km/ó-ra lelassítani. Ezalatt 5,6 G-s erőhatás éri a pilótákat, a fékpedálra 172 kg-nak megfelelő erővel kell rátaposniuk.

Forrás: Brembo

Stratégia, gumik

* A tavalyi Belga Nagydíjon Nico Rosberg és Sebastian Vettel is nagy tempónál kapott defektet, ezért - bár a Pirelli szerint nem a gumikban kellett keresni a hibát - az idén is fokozott figyelem hárul majd az abroncsokra. Ebben a szezonban már három keverékből lehet válogatni, a Pirelli a közepes, a lágy és a szuperlágy gumikat jelölte ki a hétvégére.

* Elképzelhető, hogy a Mercedes újabb defektektől tart,

a németek gumiválasztása ugyanis sokkal óvatosabb, mint a közvetlen riválisoké.

A leggyorsabb, de legkevésbé tartós szuperlágy abroncsokból csak 4 szettet kértek, miközben a Ferrari és a Williams 7, a Red Bull pedig 6 garnitúrát rendelt a pilótáinak ebből a keverékből. Persze könnyen lehet, hogy taktikai okokból döntöttek így, a Pirelli szerint változatos stratégiákra lehet számítani.

* Tavaly a legtöbb versenyző, köztük a győztes Lewis Hamilton is kétszer állt ki a bokszba, de néhányan háromszor is kereket cseréltek. Az idei versenyen megint a kétkiállásos taktika bizonyulhat a legnépszerűbbnek. Ebbe természetesen beleszólhat az időjárás, bár ezúttal nem jósolnak esőt a hétvégére. Spába azonban gyakran váratlanul érkezik meg a csapadék, és nem ritka, hogy a hosszú pálya egyes részein teljesen más körülményekkel találkoznak a versenyzők.

A csapatok belgiumi gumiválasztása Forrás: Pirelli

Ezt várják a főszereplők

Mercedes

  • 2015-ös edzéseredmény: Hamilton 1., Rosberg 2.
  • 2015-ös versenyeredmény: Hamilton 1., Rosberg 2.

A Mercedes Spában is csak a győzelemmel lehet elégedett, miután az elmúlt versenyeken sem a Red Bull, sem a Ferrari nem tudott harcba szállni velük. A figyelem inkább a két pilóta egymás elleni küzdelmére irányul, hiszen Rosberg 19 pontos hátránya egyáltalán nem behozhatatlan, főleg figyelembe véve, hogy még 9 verseny van hátra.

A szezon első felét viszont egyértelműen Hamilton zárta jobb formában, zsinórban 4 győzelmet aratott.

"Az idény első fele elég hullámzó volt, ezért örülök, hogy túl a szezon felén ebből a pozícióból várhatom a folytatást. Biztos vagyok benne, hogy a hátralévő nagydíjakon is lesznek jobb és rosszabb versenyeim, de a saját teljesítményem mellett a csapatom formája is óriási önbizalmat ad" - magyarázta Hamilton. "Felfrissültem a nyári szünet alatt, s bár jól szórakoztam, alig várom, hogy visszaüljek az autómba."

Hamilton tavaly a pole-ból rajtolva nyerte meg a Belga Nagydíjat Forrás: AFP

Rosberg a hátránya ellenére úgy érzi, "tiszta lappal" vágnak neki a hátralévő versenyeknek. "Ami eddig történt, már a múlté. Alig várom, hogy visszaüljek az autómba, és mindent kihozzak a szezon második feléből" - jelentette ki.

Ferrari

  • 2015-ös edzéseredmény: Vettel 8., Räikkönen 14.
  • 2015-ös versenyeredmény: Vettel 12., Räikkönen 7.

A Ferrari továbbra is győzelem nélkül áll a 2016-os idényben, és a legutóbbi három versenyen a dobogóra sem tudtak felállni, miután a Red Bull is leelőzte őket. Räikkönen szerint "fájdalmas" volt átélni a csapat küszködését az előző futamokon, de Vettel optimistán várja a szezon második felét, szerinte ugyanis sikerült megérteniük a visszaesés legfőbb okait. A Ferrari egy új motorral is készül, amelyhez valószínűleg felhasználják a három megmaradt fejlesztési zsetonjukat, de ezt várhatóan csak Monzában fogják bevetni.

"Az előző néhány verseny nagyon nehéz volt számunkra, de mindenképpen hasznosak voltak, sok mindent sikerült megértenünk az autónk erősségeiről és gyenge pontjairól. Most már tudjuk, mire kell összpontosítanunk" - mondta Vettel. "Nehéz elfogadni, hogy nem vagyunk olyan versenyképesek, mint szeretnénk, de tudjuk, mit kell tennünk a javulás érdekében. Persze egyik napról a másikra nem lehet látványos fejlődést elérni, de van egy tervünk, amellyel a szezon második felében erősebbek lehetünk."

Williams

  • 2015-ös edzéseredmény: Bottas 3., Massa 6.
  • 2015-ös versenyeredmény: Bottas 9., Massa 6.

A Williams technikai főnöke, Pat Symonds a Magyar Nagydíj után elmondta, az idén már nem számítanak dobogós helyezésekre, viszont a 4. helyüket mindenképpen szeretnék megtartani a konstruktőri bajnokságban. A folyamatosan fejlődő Force India jelenleg 15 pontos hátrányból követi őket, de Claire Williams szerint nincs okuk a kétségbeesésre.

"Mielőtt pánikba esnénk, és azt hinnénk, hogy visszatérünk a néhány évvel ezelőtti gyenge formánkhoz, meg kell vizsgálnunk a helyzetet. Amikor évekig stabilak maradnak a szabályok, gyakran besűrűsödik a mezőny, és egyre kisebbek lesznek a különbségek. Most nagyon szoros a verseny a középmezőnyben, futamról futamra változik a csapatok közötti sorrend, ezért néha gyengébbek az eredményeink, de összességében még mindig a legtöbb istálló előtt járunk" - jelentette ki a helyettes csapatfőnök, aki szerint Spában sem lehet más céljuk, mint a Force India legyőzése és a dupla pontszerzés.

Red Bull

  • 2015-ös edzéseredmény: Ricciardo 5., Kvjat 12.
  • 2015-ös versenyeredmény: Ricciardo-, Kvjat 4.

A Red Bull látványos fejlődésen ment keresztül a 2016-os idény során, a legutóbbi versenyeken már a második erőnek számítottak, és a csapatfőnök

Christian Horner szerint az év végére még közelebb kerülhetnek a Mercedeshez.

„Még érkezik pár alkatrész az autónkhoz, amelyeket már korábban kezdtünk el tervezni" – árulta el a Belga Nagydíj előtt. „A motor terén is várható előrelépés, különösen a vezethetőség szempontjából, és készül pár újítás, amelyek révén remélhetőleg még tovább csökkenthetjük a hátrányunkat."

Ricciardo tavaly kiesett egy műszaki hiba miatt Forrás: AFP

A pilóták ezúttal is a dobogót célozzák meg, a belgiumi születésű, de holland színekben versenyző Verstappen mindenképpen az első három között szeretne végezni. "Már tavaly is nagyszerű volt látni, mennyien kijöttek miattam, és idén valószínűleg még több holland zászlót látok majd a lelátókon. Mindig motivált vagyok, de ez plusz energiát ad" - jelentette ki.

Force India

  • 2015-ös edzéseredmény: Hülkenberg 11., Pérez 4.
  • 2015-ös versenyeredmény: Hülkenberg -, Pérez 5.

Vijay Mallya szerint a Force India most már minden pályán képes legyőzni a Williamst, a gyors spái aszfaltcsík pedig kifejezetten fekszik az autójuknak. Tavaly Pérez remekül szerepelt Belgiumban, az 5. helyen ért célba. "Jól teljesítünk, és ez már az eredményeinken is meglátszik" - mondta Mallya. "A Silverstone-ban bevetett újításaink egyértelműen pozitív irányba tereltek minket, és a jövőben ennél is többet kihozhatunk a kasztninkból. Szerintem már mindenki a 2017-es autójára koncentrál, ezért az erősorrend nem fog jelentősen változni, de egyes pályák jobban kedvezhetnek nekünk, mint másoknak, és Spa pont ezek közé tartozik."

Renault

  • 2015-ös edzéseredmény (Lotus néven): Grosjean 9., Maldonado 7.
  • 2015-ös versenyeredmény (Lotus néven): Grosjean 3., Maldonado -

A Renault háza táján manapság a két pilóta jövője a legnépszerűbb téma, ugyanis sem Kevin Magnussen, sem Jolyon Palmer nem lehet biztos benne, hogy megtarthatja az ülését. A dán azonban kijelentette, hogy a versenyhétvégén nem szeretne a jövőjével foglalkozni, csak a pontszerzésre koncentrál. "Németországban jónak éreztem az autómat, az első két etapban versenyképesek voltunk a lágy gumikon, de túl sokáig fennhagytuk őket az autón" - magyarázta. "A stratégiánk sem működött, de megmutattuk, hogy versenyképesek tudunk lenni. Megfelelő taktikával akár a Toro Rossókkal is harcolhattunk volna - remélem, Spában is hozni tudjuk ezt a szintet."

Toro Rosso

  • 2015-ös edzéseredmény: Verstappen 18., Sainz 10.
  • 2015-ös versenyeredmény: Verstappen 8., Sainz -

A Toro Rosso a remek kezdés után egyre hátrébb csúszik az erősorrendben, és a csapatfőnök Franz Tost elismerte, mostanra már

hátrányba kerültek azzal, hogy a Ferrari tavalyi motorját használják.

"Nem tehetünk mást, a kasztni fejlesztésére kell koncentrálnunk. Majd kiderül, a többiek még mekkorát lépnek előre a motorjukkal" - mondta Tost, amikor a nyári szünet után várható esélyekről kérdezték. A csapat jelenleg a 6. helyen áll a konstruktőri bajnokságban, de a McLaren lemaradása csupán 3 pont mögöttük.

Sauber

  • 2015-ös edzéseredmény: Ericsson 13., Nasr 15.
  • 2015-ös versenyeredmény: Ericsson 10., Nasr 11.

Továbbra is a Sauber az egyetlen csapat, amely még nem szerzett pontot 2016-ban, de az új tulajdonosnak köszönhetően komoly forrásokhoz jutottak, és végre az autójuk fejlesztését is megkezdték. A szünet után egy új első szárnyat és padlólemezt is terveznek bevetni, és Ericsson szerint most tényleg előreléphetnek. "A csapatok közül sokan már bevetették az idei szezonra tervezett fejlesztéseiket, és az idény második felében már csak kisebb módosításokat várhatunk tőlük" - nyilatkozta a svéd. "Emiatt abban reménykedem, hogy a mi fejlődésünk látványosabb lesz. Vissza kell térnünk a pontszerzők közé, ez nagyon fontos, hiszen már a Manornak is van pontja."

Az Eau Rouge már nem akkora kihívás, mint régen, de még ma is imádják Forrás: © FERRARI MEDIA/© Foto Studio Colombo

McLaren

  • 2015-ös edzéseredmény: Alonso 20., Button 19.
  • 2015-ös versenyeredmény: Alonso 13., Button 14.

A McLarennek nem fekszik a gyors spái pálya, de az elmúlt hónapokban annyit javultak, hogy már minden versenyen bíznak a pontszerzésben. "Számunkra nagy kihívást jelent majd, hogy a kör 70 százaléka padlógázos, de a korábbi futamokon megmutattuk, hogy

- magyarázta Alonso. Boullier szerint sem esélytelen a pontszerzés, mert "annyira szoros a középmezőny, hogy a legkisebb hibák is helyezésekről dönthetnek."

Manor

  • 2015-ös edzéseredmény: Merhi 17., Stevens 16.
  • 2015-ös versenyeredmény: Merhi 15., Stevens 16.

A Manornál az lesz a hétvége legnagyobb kérdése, hogy mire megy egymás ellen a Mercedes két fiatal pártfogoltja, Pascal Wehrlein és Esteban Ocon. A német persze előnyben van, hiszen már 12 versenyt teljesített a csapattal, de Ocon is bízhat a jó szereplésben, Wehrleint ugyanis Haryantónak is sikerült időnként megszorongatnia, főleg az időmérőkön. A pontszerzésben ezúttal is csak a többiek problémái esetén reménykedhetnek.