Vágólapra másolva!
Mark Webber ellenfele is lehetett volna honfitársa, az ausztrál James Courtney, akinek az életét Michael Schumacher mentette meg egy monzai tesztbaleset után. Később hazájában bajnokságot is nyert.

Az autóversenyzők híres küzdőszelleme a történelem során bajtársiassággal is párosult. Az olykor kíméletlenül harcoló ellenfelek egy pillanat alatt képesek váltani, és bajba jutott pályatársuk segítségére sietni - ez mentette meg egyebek mellett Niki Lauda életét, és Ayrton Sennáról is készültek legendás felvételek, ahogy az autójából kiugorva egy roncshoz siet.

A közelmúltban erre már ritkán kerül sor, mert a pályák körül a szigorú biztonsági előírásoknak köszönhetően szinte mindig gyorsan szakszerű segítséget kaphatnak a versenyzők, de a teszteken még a 2000-es évek elején is akadtak hiányosságok. A Redditen nemrég feltűnt az ausztrál Daily Telegraph egy korábbi cikke, amely a Jaguar egykori tesztpilótája, James Courtney szerencséjéről szólt.

Schumachert általában a könyörtelenebb oldaláról ismerik Forrás: AFP/Yves Logghe

Courtney az ezredforduló egyik ausztrál reménysége volt, gokart- és brit Formula Ford bajnokként 2001-ben F1-es tesztlehetőséget kapott a Jaguar (a mai Red Bull) csapattól, majd 2002-ben az egész szezont az istálló tesztpilótájaként tölthette. Szeptemberben Monzában rendeztek egy tesztet, melynek során Courtney is a volán mögé ült. Az autón 306 km/órás sebességnél felmondta a szolgálatot a futómű, kirántva a hátsó szárnyat, a padlólemezt, és a sebességváltót is, így Courtney a falnak ütközött.

A 67 G-s erejű becsapódás után a Jaguar 70 km/órás sebességgel visszapattant a pályára, majd az ütközés helyétől 80 méterre állt meg. Az autóból alig maradt valami, benne a mozdulatlan, de eszméleténél lévő pilótával.

Courtney azt mondta, csoda, hogy túlélte az esést, és felépült, az orvosok szerint könnyen leválhatott volna a retinája is a lassulástól, és a jobb oldala átmenetileg lebénult.

Getting into the GP spirit, been a few years since I've been in the F1 car.

A photo posted by James Courtney (@jcourtney) on

„Lezárták a pályát, mert az autó darabjai mindenfelé hevertek, olyan volt, mintha lezuhant volna egy repülőgép. Mindenkinek meg kellett állnia, de Schumacher odaért a helyszínre. Ő volt az első, és próbált intézkedni, hogy minden rendben legyen” – emlékezett vissza. –

Courtney-nak alig egy évébe telt, mire ismét formába lendült, addig gyakoriak voltak a migrénjei, de 2003-ban megnyerte a japán Forma-3-as bajnokságot, 2005-ben 2. lett a japán GT bajnokságban, 2010-ben pedig az ausztrál V8 Supercars bajnoka lett. A sérülések egyébként később sem kerülték el, 2013-ban és 2015-ben újabb komolyabb balesetei voltak.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!