Vágólapra másolva!
A szepangi futam a versenynaptár elejéről a végére került, de a pilóták október elején is szenvedni fognak a hőségtől és a páratartalomtól. A Mercedes bebiztosíthatja a konstruktőri bajnoki címet, Hamilton és Rosberg küzdelme viszont továbbra is kiszámíthatatlan.

Fejezetek a Malajziai Nagydíj történetből

* Noha a Forma-1 csak 1999-ben érkezett meg Malajziába, az országnak nem a szepangi volt az első komoly versenypályája: Shah Alam városában 1968 és 1995 között számos nemzetközi autóversenyt rendeztek, ezek többségét Malajziai Nagydíj névvel illették. A Forma-1-et azonban már egy vadonatúj, akkoriban rendkívül modernek számító pályán, látták vendégül. A nagydíj sikeresen beépült a versenynaptárba, az idén zsinórban a 18. futamot rendezik Malajziában, és az új generációs pályák között Szepang a népszerűbbek közé tartozik.

A konstruktőri vb-cím sorsa már Malajziában eldőlhet Forrás: Picture-Alliance/AFP/Verwendung weltweit, usage worldwide/Hoch Zwei

* Malajzia és az F1 közös története rögtön egy emlékezetes versennyel kezdődött: 1999-ben az utolsó előtti futamot rendezték itt, ekkor tért vissza Michael Schumacher a lábtörése után, majd miután az egész hétvégét uralta, győzelemhez segítette a bajnoki címért küzdő csapattársát, Eddie Irvine-t.

2003-ban itt szerezte meg Kimi Räikkönen pályafutása első győzelmét (Fernando Alonso pedig ugyanezen a hétvégén az első pole-ját),

a 2009-es futam pedig a futamot félbeszakító monszuneső és az idő előtti leintés miatt nehezen felejthető. 2012-ben nem sokon múlt, hogy Sergio Pérez megszerezze a Sauber első győzelmét, míg a 2013-as futam után a Red Bull „Multi 21" parancsa szolgáltatott sokáig beszédtémát.

* A Malajziai Nagydíj történetének legeredményesebb versenyzője Sebastian Vettel, négy alkalommal (2010, 2011, 2013, 2015) intették le elsőként. Alonso sem panaszkodhat a Szepangban elért eredményei miatt, ő háromszor állt a dobogó tetején. A csapatok közül a Ferrari a legsikeresebb 7 győzelemmel.

Emlékfoszlány

Az utóbbi évek egyik legvitatottabb momentuma a 2013-as Malajziai Nagydíjhoz fűződik. Sebastian Vettel és Mark Webber öt évig voltak csapattársak a Red Bullnál, és a kapcsolatuk soha nem volt felhőtlen, de a mélypontot talán ez a verseny jelentette. Az utolsó bokszkiállás után Webber állt az élen, a Red Bull pedig a hírhedt „Multi 21" kóddal arra utasította az akkor háromszoros világbajnok Vettelt, hogy maradjon a csapattársa mögött a futam végéig. A német azonban figyelmen kívül hagyta a csapat kérését, és megelőzte Webbert, akit váratlanul ért a támadás, így visszavágni sem tudott. Vettel megnyerte a versenyt, az ausztrál pedig a futam után csalódottan kérte rajta számon az előzést. A sajtótájékoztatón mindenkivel közölte, hogy Vettel nem engedelmeskedett a főnökeinek, majd hozzátette, a Red Bull úgysem fogja megbüntetni a mindenkori védelmet élvező világbajnokot. A Red Bull később elismerte, hogy Vettel szándékosan figyelmen kívül hagyta a csapatutasítást, de szerintük korábban Webber is tett hasonlót.

Az elmúlt öt év győztesei:

2015 Sebastian Vettel (Ferrari)
2014 Lewis Hamilton (Mercedes)
2013 Sebastian Vettel (Red Bull)
2012 Fernando Alonso (Ferrari)
2011 Sebastian Vettel (Red Bull)

Az elmúlt öt év edzéselsői:

2015 Lewis Hamilton (Mercedes)
2014 Lewis Hamilton (Mercedes)
2013 Sebastian Vettel (Red Bull)
2012 Lewis Hamilton (McLaren)
2011 Sebastian Vettel (Red Bull)

A hétvége fő témái

Hogyan vizsgázik a felújított pálya?

A 17 éves szepangi pályán jelentős módosításokat hajtottak végre a 2016-os idényre, bár a vonalvezetés lényegében változatlan maradt.

A pályát teljes hosszában, a bokszutcával együtt újraaszfaltozták,

eltüntették róla a bukkanók többségét, és egyes kanyarokban csökkentették a szintkülönbséget. Kicserélték a kerékvetőket, valamint a vízelvezetést is hatékonyabbá tették, ami nem hátrány, hiszen Malajziában szinte minden nagydíjhétvégén esik az eső. Az utolsó, 15-ös kanyar dőlését is megváltoztatták: eddig 2 százalékkal befelé dőlt, mostantól 4 százalékkel kifelé lejt a kanyar csúcspontjánál. A módosítástól többek között azt várják, hogy a pilóták több sikeres manővert tudnak majd végrehajtani az utolsó fordulóban.

Szepangot az idén újraaszfaltozták, akárcsak a Red Bull Ringet és a Hungaroringet Forrás: FIA

Októberben is hőség és özönvíz várható

Az első két Malajziai Nagydíjat a szezon végén rendezték, de 2001 és 2015 között a futam mindig tavaszi időpontot kapott. A versenynaptár átrendezése után az idei nagydíjat újra október elejére tették, de mivel az országban egész évben nagyon hasonlóak az időjárási viszonyok, ezúttal is a megszokott körülményekre kell számítani.

A szepangi hétvége minden évben az egyik legmegterhelőbb a pilóták számára,

a levegő hőmérséklete ugyanis ritkán csökken 30 fok alá, az óriási páratartalom pedig még jobban megnehezíti a dolgukat. A csapadék mennyisége is hasonló októberben, mint tavasszal, ne lepődjön meg senki, ha valamelyik edzésen, vagy akár a vasárnapi futamon özönvíz árasztja el a pályát.

Button a 300. versenyére készül

Jelentős mérföldkő ez a brit pályafutásában – a Forma-1 történetében ő lesz mindössze a harmadik olyan versenyző, aki legalább 300 futamon rajthoz állt. A csúcstartó Button korábbi csapattársa, Rubens Barrichello 322 indulással, Michael Schumacher pedig 306 versenynek vágott neki. Ha semmi nem jön közbe, Button az idény végéig 305 versenyig jut el, de egyelőre kérdéses, hogy ezt a számot tudja-e majd tovább növelni, mert a következő szezonban csak a háttérből segíti a McLaren munkáját. A 300. futamát mindenesetre pontszerzéssel ünnepelné.

Buttonnak ez lesz a 300. F1-es versenye Forrás: Honda

Máris bajnok lehet a Mercedes

Miközben a pilóták világbajnoksága hat futammal az idény vége előtt teljesen nyitott, a konstruktőri cím sorsa matematikailag is eldőlhet a Malajziai Nagydíjon. A Mercedes jelenleg 222 pontos előnnyel vezet a Red Bull előtt, a Ferrari lemaradása további 15 pont. A szepangit követő 5 versenyen maximum 215 pontot gyűjthet egy csapat,

a Mercedes tehát csak akkor nem ünnepelhet bajnoki címet a hétvégén, ha a Red Bull 8, vagy a Ferrari 23 ponttal többet szerez náluk.

Nico Rosberg közben 8 ponttal vezet Lewis Hamilton előtt, még a britnek is bőven van esélye az újabb világbajnoki címre.

A hétvége programja

2016. szeptember 30., péntek
• 4.00–5.30 1. szabadedzés
• 8.00–9.30 2. szabadedzés

2016. október 1., szombat
• 8.00–9.00 3. szabadedzés
• 11.00–12.00 Időmérő

2016. október 2., vasárnap
• 9.00– Malajziai Nagydíj

A Sepang International Circuit

Hossz: 5543 méter, az átlagosnál némileg hosszabb pálya.

Pályacsúcs: 1:32.582, Fernando Alonso futotta a 2005-ös első időmérő edzésen.

A leggyorsabb kanyar: Az 5-ös, ezen 260 km/ó-val száguldanak át a versenyzők.

A leglassabb kanyar: A 2-es kanyarban a tempó nem haladja meg a 70 km/ó-t, de az előtte lévő 1-es sem sokkal gyorsabb.

A leghosszabb kanyar: Szepang jellegzetes ismertetőjegye az egymást követő két hosszú egyenes. Ezek közül a célegyenes a hosszabb, 920 méteres.

A legjobb előzési pont: Szepangban az átlagosnál lényegesen könnyebb előzni, a hosszú egyeneseken kívül a 9-es kanyarban sem ritkák a sikeres manőverek. A két DRS zónát az első és az utolsó kanyar előtt jelölték ki.

A legdurvább féktáv: Az első kanyar előtt körülbelül 330 km/ó-s tempóról kell 86 km/ó-ra lelassítani, eközben 5,4 G-s maximális erőhatás éri a pilótákat.

A fékek terhelése Szepang egyes kanyarjaiban Forrás: Brembo

Végsebesség: Tavaly Valtteri Bottas volt a leggyorsabb a célegyenesben, 327 km/ó-s tempóval repesztett.

Stratégia, gumik

* Az elnyújtott kanyarjai miatt a szepangi pálya köztudottan nagyon keményen bánik az abroncsokkal, bár az idén némileg javíthat a helyzeten, hogy az egész pályát újraaszfaltozták. A Pirelli azonban így sem kockáztat,

a három legkeményebb, ezáltal legtartósabb abroncsot (a kemény, a közepes és a lágy keveréket) viszi el Malajziába.

* A csapatok gumiválasztása között nem találunk lényeges különbségeket, mindenki a lágy gumikból kérte a legtöbbet (a pilóták zöme 7 szettet), de a másik két keverékből is legalább két garnitúra áll majd a rendelkezésükre. A Red Bull – a Mercedesszel és a Ferrarival ellentétben – csak 6 szettet rendelt a leggyorsabb gumitípusból, a Toro Rosso viszont merészebb volt, ők 8 szettet kértek ebből a keverékből. A Mercedesnél és a Ferrarinál némileg eltér a két pilóta választása: Hamilton és Räikkönen 3-3 szettet rendelt a két keményebb keverékből, Rosberg és Vettel viszont előnyben részesítette a közepes abroncsokat.

Malajziában bármikor eleredhet az eső Forrás: LAT PhotographicTel: +44(0)20 8267 3000email: [email protected]/Steven Tee

* Tavaly a 20-ból 13 versenyző háromszor állt ki a bokszba, de a győztes Sebastian Vettel csak kétszer cserélt kereket a fordulatos versenyen. A Pirelli idén is a szokásosnál több bokszkiállásra számít, és szerintük a stratégiának ismét fontos szerepe lehet az eredmény alakulásában. „Most már három gumikeverék közül választhatnak a csapatok, ez még több taktikai megoldást tesz lehetővé, pedig ezen a pályán eddig is lehetett kísérletezni – mondta Hembery. – A hétvége során valószínűleg többször is elered majd az eső. Ez akkor is befolyásolja a csapatok munkáját, ha nem edzésen történik, mert az eső után mindig nehezebb megjósolni, hogyan viselkednek a gumik a friss aszfalton."

Ezt várják a főszereplők

Mercedes

• 2015-ös edzéseredmény: Hamilton 1., Rosberg 3.
• 2015-ös versenyeredmény: Hamilton 2., Rosberg 3.

A Mercedes két versenyzője között folyamatosan változnak az erőviszonyok, most éppen Rosberg van lendületben, zsinórban három futamot nyert a nyári szünet óta.

Nem fogok biztosra menni, de mostanában jó formában vagyok, és ezt élvezem. A következő versenyeken viszont bárki esélyes lehet" – nyilatkozott a tabellát 8 ponttal vezető Rosberg a rá jellemző óvatossággal. A német egyébként még nem nyert Malajziában, de ez nem sokat jelent, mert Spában, Monzában és Szingapúrban is az idén aratta az első győzelmét.

„Fogalmam sincs, újra előnybe kerülök-e, és ha igen, mikor fog ez megtörténni – ismerte el Hamilton. – Az utolsó hat versenyen mindent beleadok, és bízom a legjobb végkifejletben, mást nem tehetek. Szükségem van néhány jó eredményre, hogy visszakerüljek a tabella élére, majd ott is maradjak. A múltban sokszor megtettem már ezt, miért ne sikerülhetne most is? Szepangban próbálkozhatok először, és már nagyon várom, hogy kihajtsak a pályára."

Ferrari

• 2015-ös edzéseredmény: Vettel 2., Räikkönen 11.
• 2015-ös versenyeredmény: Vettel 1., Räikkönen 4.

Vettelnek tavaly sikerült megnyernie a Malajziai Nagydíjat Forrás: © FERRARI MEDIA/© Foto Studio Colombo

A Ferrari a Mercedesszel továbbra sem tud harcba szállni, és a Red Bull is 15 ponttal elhúzott előlük a konstruktőri bajnokságban. Jó hír viszont számukra, hogy Kimi Räikkönen megtáltosodott, és már csak 5 pont a lemaradása a tabellán Vettel mögött. A csapatfőnök Maurizio Arrivabene szerint a versenyzőik teljesítményére egyáltalán nem panaszkodhatnak, de

az idén valószínűleg nem fogják megismételni a tavalyi szepangi győzelmüket.

„Be kell látnunk, hogy az elmúlt hetekben sem tudtunk közelebb kerülni a Mercedeshez – mondta. – Egyik verseny előtt sem mondhatjuk, hogy mi vagyunk az esélyesek, de a dobogót mindig meg kell céloznunk, mert a Red Bull sok pályán legyőzhető."

Williams

• 2015-ös edzéseredmény: Massa 7., Bottas 9.
• 2015-ös versenyeredmény: Massa 6., Bottas 5.

A Williams a dobogóról már nem is álmodik, egyetlen céljuk maradt a 2016-os idényre, hogy megpróbáljanak a Force India elé kerülni a konstruktőri bajnokságban. Valtteri Bottas szerint elsősorban a problémás gumikezelésük miatt kerültek hátrányba, de néhány pályán az autójuk is lassabb a közvetlen riválisnál. A gyors malajziai pálya elméletileg fekszik nekik, a pontszerzésben mindenképpen reménykedhetnek, de az kérdéses, hogy mire mennek a Force India ellen.

Red Bull

• 2015-ös edzéseredmény: Ricciardo 4., Kvjat 5.
• 2015-ös versenyeredmény: Ricciardo 10., Kvjat 9.

A szingapúri stratégiai harc izgalmas végjátékot eredményezett, Ricciardo a vártnál közelebb került a győzelemhez, de végül be kellett érnie a 2. hellyel. A Red Bull a hétvége előtt bizakodott a Mercedes legyőzésében,

úgy vágtak neki a Szingapúri Nagydíjnak, hogy valószínűleg ez lesz az utolsó esélyük a győzelemre 2016-ban.

A küzdelmet persze nem adják fel, ami Ricciardo és Verstappen szerint újabb dobogós helyeket eredményezhet, Malajziában is csalódottak lennének, ha nem állhatnának fel a pódiumra.

Force India

• 2015-ös edzéseredmény: Hülkenberg 13., Pérez 14.
• 2015-ös versenyeredmény: Hülkenberg 14., Pérez 13.

A Force India továbbra is szoros csatát vív a Williamsszel a konstruktőri bajnokság 4. helyéért, most éppen az indiaiak állnak jobban, de mindössze 1 pont az előnyük. Sergio Pérez a legutóbbi négy futamon pontot szerzett, és a remek szériája könnyed folytatódhat Malajziában is. A pontversenyben Valtteri Bottast üldözi, és már csak 4 ponttal marad el tőle a 8. helyen. „A hasonló időjárási körülmények között, nagy hőségben rendezett versenyeken jól szoktunk szerepelni, ezért remélhetőleg itt is gyorsak leszünk" – bizakodott a mexikói.

Renault

• 2015-ös edzéseredmény (Lotus néven): Grosjean 8., Maldonado 12.
• 2015-ös versenyeredmény (Lotus néven): Grosjean 11, Maldonado -

Kevin Magnussen a 10. helyen ért célba Szingapúrban, ezzel hosszú hónapok után idén másodszor szerzett pontot. A csapat bízik benne, hogy Szepangban is hasonló pozícióban tudnak végezni, a pálya még jobban is fekszik az autójuknak. „A gyorsabb pályák inkább kedveznek nekünk, mint a lassúak. Itt talán jobban ki tudjuk használni azokat a motorfejlesztéseket, amelyeket még Szingapúrban vetettünk be. Jó irányba haladunk, és remélem, az utolsó ázsiai versenyen is meg tudjuk tartani a jelenlegi formánkat."

Toro Rosso

• 2015-ös edzéseredmény: Verstappen 6., Sainz 15.
• 2015-ös versenyeredmény: Verstappen 7., Sainz 8.

Tavaly mindkét Toro Rosso pontszerző helyen ért célba Forrás: 2015 Getty Images/Clive Mason

A Toro Rosso meglehetősen pesszimistán várja a Malajziai Nagydíjat, a Ferrari tavalyi motorját használó istállónak nem fekszenek a pálya hosszú egyenesei. „Nehéz versenyünk lesz, meglátjuk, mire leszünk képesek – nyilatkozta Danyiil Kvjat, aki négy sikertelen hétvége után Szingapúrban visszatért a pontszerzők közé. – Szepangban sajnos túl sok a hosszú egyenes – szerintem jó ötlet lenne, ha mindegyik egyenes közepébe építenénk egy sikánt!"

Sauber

• 2015-ös edzéseredmény: Ericsson 10., Nasr 16.
• 2015-ös versenyeredmény: Ericsson - , Nasr 12.

A Saubernek már csak hat futamon lesz lehetősége arra, hogy megpróbáljon pontot szerezni, és megelőzze a Manort a bajnokságban,

különben az utolsó helyen zárják a 2016-os világbajnokságot. A csapat a tulajdonosváltás óta sem lett versenyképesebb, ezért nem csoda, ha már a pilótáik is másfelé kacsingatnak. Marcus Ericsson például a múlt héten árulta el, hogy a Sauber mellett más csapatokkal – a Force Indiával, a Williamsszel és a Renault-val – is felvette a kapcsolatot.

McLaren

• 2015-ös edzéseredmény: Button 17., Alonso 18.
• 2015-ös versenyeredmény: Button -, Alonso -

A McLarennek a hosszú egyenesek miatt tavaly nem feküdt Szepang, az idén kicsit jobb helyzetben lehetnek, de Alonso 30 helyes büntetésből indul Forrás: AFP/Manan Vatsyayana

A McLaren mindkét autójával stabil pontszerző helyet várt Szingapúrban, de Button műszaki hiba miatt kiesett, ezért Alonso 7. helye ellenére nem voltak teljesen elégedettek. A malajziai pálya papíron nem fekszik nekik a gyors szakaszok miatt, de a 300. versenyére készülő Button bízik benne, hogy a lassabb, szűk kanyarokban faragni tudnak a hátrányukból. Az egyenesekben egy új motorfejlesztés segíthet nekik, pontosabban Alonsónak, de csak akkor, ha a Honda a pénteki edzésnap után a frissített verzió bevetése mellett dönt. „Ebben még nem vagyunk 100 százalékig biztosak, a végső döntést majd a pályán hozzuk meg – nyilatkozta Juszuke Haszegawa, a Honda F1-es főnöke. – Arra törekszünk, hogy megtaláljuk az egyensúlyt a teljesítmény és a megbízhatóság között."

Manor

• 2015-ös edzéseredmény: Merhi 19., Stevens 20.
• 2015-ös versenyeredmény: Merhi 15., Stevens -

A Manor továbbra is a Forma-1 leggyengébb csapata, de ők azt állítják, látják a folyamatos fejlődést, és egyelőre ez számukra a legfontosabb. „Most már versenyképesek vagyunk. Persze a Mercedesszel nem tudunk harcba szállni, de ez a többi csapatra is igaz. Más istállókkal viszont tudunk harcolni, és egyre jobbak vagyunk" – jelentette ki a csapat versenyigazgatója, Dave Ryan.

Haas

A Haas nem szerzett pontot Szingapúrban, Grosjean egy fékhiba miatt el sem tudott indulni a versenyen, a manapság jobb formában vezető Gutiérrez pedig idén ötödször maradt le egyetlen pozícióval a pontszerzésről.

Malajziában egy új első szárnyat készülnek bevetni.

„Szingapúrban még nem vetettük be, mert a versenyzők nem voltak biztosak a megfelelő beállításokban – nyilatkozta Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke. – Malajziában újra ki kell próbálnunk. Szingapúrban a közeli falak miatt nehéz bármit is tesztelni, mert néha eltérő aerodinamikai adatokat kapunk, ha az autónk két fal között közlekedik."

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!