Déja vu? Talán nem, de a Ferrari előnyben van a Mercedesszel szemben

Forma-1, Monacói Nagydíj, Kimi Räikkönen, Ferrari, Danyiil Kvjat, Toro Rosso
Motorsports: FIA Formula One World Championship 2017, Grand Prix of Monaco, #7 Kimi Raikkonen (FIN, Scuderia Ferrari), #26 Daniil Kvyat (RUS, Scuderia Toro Rosso), 25.05.2017. | usage worldwide
Vágólapra másolva!
A Ferrari lépéselőnybe került a Mercedesszel szemben Monacóban, de nem a rövidebb tengelytávú autó miatt, hanem azért, mert a riválisuk eltévedt a beállítások labirintusában. Hamiltonék szenvedtek a gumival, s bár a szokásosnál eggyel több napjuk van rendbe szedni az autót, a csütörtöki adatok hiánya még visszaüthet nekik. Vettel nagyon magabiztosnak tűnt a hosszú etapján.

A Monacói Nagydíj nyitó felvonásának nagy rejtélye, hogy mi történt a Mercedesszel: Lewis Hamilton és Valtteri Bottas a csütörtök délutáni edzésen az ultralágy gumin mindenki ámulatára nemcsak a Ferrariknál, hanem a Red Bulloknál, sőt, a Toro Rossóknál és Sergio Pérez Force Indiájánál is lassabb volt.

A tabella első két helyén landoló Sebastian Vettel és Daniel Ricciardo egyaránt furcsállta a címvédő istálló szerény produkcióját, s bár egyikük sem fogadna nagy összegben arra, hogy a Mercedes szombatra nem kapja össze magát, utóbbi szeretné, ha déja vu-t érezhetne. "Délelőtt erősnek tűntek, főleg Lewis, délután azonban úgy látszott, mintha több benzint tankoltak volna az autóba, vagy hasonló - mondta Ricciardo, utalva rá, hogy az első edzésen még Hamilton húzta be az 1. helyet. - Meglátjuk, mi lesz. Ha valóban küszködtek, az engem a 2015-ös szingapúri hétvégére emlékeztetne.

Az a másfél évvel ezelőtti verseny arról nevezetes, hogy 2014 és 2016 között az egyik olyan nagydíj volt, ahol a Mercedes normál körülmények között alulmaradt egy másik csapattal szemben, és nem műszaki hiba, vagy pilótái ütközése miatt bukta el a győzelmet.

Pácban a Mercedes? Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez! Forrás: DPPI/Frederic Le Floc H

Akkor a gumikkal nem jutottak dűlőre, és Hamilton ezúttal is erre panaszkodott, bár főnöke, Toto Wolff magyarázattal tudott szolgálni a kínlódásra. "Rossz irányt választottunk egy elágazásnál a beállítások terén, pedig azt gondoltuk, hogy jó lesz - magyarázta Toto Wolff, hogy miért nem tapadtak jól az abroncsok, miért estek ki a működési tartományból. - Jelentős változtatásra lett volna szükség, és ezt az edzés során nem tudtuk megoldani. Ehhez órák kellenek, tovább tart, mint maga az edzés, ezért úgy döntöttünk, hogy csak menjünk, és gyűjtsünk adatokat."

A Mercedes tehát legalább sejti, mi áll a háttérben, valószínűleg azonban így sem használták ki maximálisan a délutánt a versenyszimulációkra.

Amelyeken egyébként nem könnyű eligazodni egyik csapat esetében sem.

A forgalom sűrűje elrejti az erőviszonyokat

"Nehéz következtetni, mivel nem sok tiszta körünk van a forgalom miatt - mondta a hosszú etapokról Vettel, és ez a versenyzők ultralágy gumis köridő-grafikonjain is szemet szúró. Bizony, ez Monaco, ahol rendszeres a tumultus, miközben az egész mezőny egyszerre veszi birtokba a szezon legrövidebb pályáját. Az egészet ráadásul tetézte, hogy az újonc Lance Stroll balesete néhány perces megszakítást okozott az edzésben, szétszabdalva az etapokat (a piros zászló megszakítás okozta szünetet nem jelöltük az ábrán).

Köridők az ultralágy gumis hosszú etapon - a versenyzők sok időt töltöttek forgalomban. A vízszintes tengelyen a körök száma, a függőlegesen a másodpercben mért köridő látható. Forrás: Gerse József - GPhírek

A világbajnoki éllovas speciel azok közé tartozik, akinél egész normális nyomvonalat hagy a piros vonal, és a 14 mért köréből 12 értékelhető. Ricciardo és Verstappen viszont valószínűleg hosszabb ideig a forgalomban szívta a fogát, mielőtt pár feltűnően gyors 1:13-as körrel jelentkeztek, Hamilton és Bottas teljesítményét hasonló okból lehet nehéz megítélni. Utóbbiak egyébként kevesebb kört tettek meg, néhány percre megálltak a depóban is. Kimi Räikkönen a szuperlágy keverékkel kezdte a hosszú etapját az időmérős sprint után, ő nem szerepel az ábrán.

Ami kitűnik, hogy jól bírták a strapát a lila oldalfalú abroncsok, Vettel rendkívül konstans tempót diktálva többnyire 1:15.5-1:16.0 közötti időket jegyzett.

Amikor tudott haladni, Ricciardo 1,5-3,5 tizeddel lassabb volt nála körönként,

a többi élmenő tempójának megállapításához nem elég nagy a mintánk.

"Ahogy azt nyilván kitalálták, gumikopást gyakorlatilag egyáltalán nem tapasztaltunk. (Felipe) Massa talán 34 kört tett meg ugyanazzal a szett gumival, délután pedig, amikor már inkább a versenyre készültek, nagyon kiegyensúlyozottak voltak a köridők - mondta az Origo GPhírek-nek Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója, aki szerint akár a teljes versenytávot is le lehetne húzni egy szett szuperlágy gumival, amely egyelőre körönként kb 0.7 másodperccel lassabb az egy fokkal puhább ultralágynál. A futamra viszont csökkenhet a különbség.

A gumik jól bírják a gyűrődést. Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez! Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

"A legtöbben először majd egy hosszú etapot akarnak menni az ultralágyon. Meglátjuk, mert itt elég nagy a Safety Car megjelenésének az esélye, ezért lehet, hogy valaki kockáztat, és a szuperlágyon kezdi majd a versenyt, aztán egy Safety Car-fázis alatt az ultralágyra vált, és többet nem is cserél kereket a végéig."

"Ma nem tapasztaltunk sem szemcsésedést, sem hólyagosodást.

A Ferrari és a Mercedes köridői a csütörtök délutáni első hosszú etapon a szuperlágy gumin. A vízszintes tengelyen a körök száma, a függőlegesen a másodpercben mért köridő látható. Forrás: Gerse József - GPhírek

A hétvégére rendelt egyetlen szett szuperlágy keverékükhöz a Red Bull versenyzői nem is nyúltak hozzá csütörtökön, ami picit lépéshátrányba hozhatja őket a Ferrarihoz és a Mercedeshez képest. Ezen a típuson sem kevésbé kusza a kép az erőviszonyokról, bár a délutáni edzés elején teljesített etapok, igen csonka minta alapján a Ferrarinak mintha a piros csíkos abroncsok szintén jobban ízlenének, mint a Mercedesnek – Hamiltonék beállításproblémái persze ezt is torzíthatják. A Ferrarinál mind Vettel, mind Räikkönen elégedett volt a hosszú etapokkal.

A Mercedesnek mindenesetre jól jön, hogy a szokásoshoz képest egy teljes plusz nap a rendelkezésére áll, hogy kibogozzák, amit összegubancoltak,

elvégre Monacóban a pénteki szünnap előzi meg az időmérőt. "Ma úgy tűnt, a Red Bull és a Ferrari remek formában van, a Toro Rosso lenyűgöző, a Mercedes viszont kicsit küszködik ilyen körülmények között. Pénteken biztos átrágják magukat az adatokon, és egyenesbe jönnek" - mondta Isola.

Hamilton szerint érdemes az egy mért körös tempóra kihegyezni az autó teljesítményét. "Ez a verseny ilyen szempontból különleges: sokkal könnyebb elboldogulni a versenyen egy időmérős beállítással. A gumikat persze itt is életben kell tudni tartani, hiszen csak egy kerékcsere van, de hiába vagy fél másodperccel lassabb az üldöződnél, úgysem tud megelőzni" - magyarázta.

Monacóban nehéz előzni, a beállításokat ezért bátran ki lehet hegyezni az időmérőre. Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez! Forrás: DPPI/Frederic Le Floc H

A labirintusban bolyongás miatt az sem derült ki, a Mercedes vajon hátrányba kerül-e a mezőny leghosszabb tengelytávú autójával a szűk utcákon. Ezt amúgy sem a Ferrarinál, sem a Mercedesnél nem érezték döntő különbségnek – az F1.com becslése szerint előbbi tengelytávja 16,6 centivel rövidebb.

Belekontárkodik a nagyok játékába a Toro Rosso?

Noha a Toro Rosso technikai igazgatója, James Key épp a minap ismerte el, hogy az idei autójuk aerodinamikailag kevésbé erős az előzőkhöz képest, az olasz csapat szolgáltatta a nyitó edzésnap egyik meglepetését: Danyiil Kvjat és Carlos Sainz a 4-5. helyen végeztek, megelőzték Verstappent is.

Räikkönen és Kvjat a kikötőben. Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez! Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

A használt ultralágy gumikkal futott hosszú etapokon náluk is megfigyelhető a forgalom okozta ingadozás,

de amikor tiszta volt előttük a terep, az élmezőnytől sem maradtak le sokkal.

Sainz az etapja 10. és 13. köre között csak 4-5 tizedet kapott Vetteltől, s még kevesebbet Ricciardótól, míg Kvjat, aki előzőleg kicsit visszalassult, egy-egy körben rá is licitált a német idejére.

Hosszú etapos köridők az ultralágylágy gumin. A vízszintes tengelyen a körök száma, a függőlegesen a másodpercben mért köridő látható. Forrás: Gerse József - GPhírek

"Elégedett vagyok az autó balanszával, máris egész versenyképesnek látszunk - nyilatkozta az orosz. - Az időmérőre és a futamra ezt kell megtartanunk." A csapat technikai igazgatója elmondta, hogy az előző verseny óta bevetett fejlesztésekkel javítottak az autón, de maradtak még hiányosságok. A középmezőnyből a Force Indiánál és a Haasnál mindenesetre versenykörülmények között is erősebbnek tűnik a Toro Rosso. A gumiadatok hiányossága miatt a Williamst és a Renault-t nem tüntettük fel ezen a grafikonon sem.

A Pirelli egyébként a korábbi nagydíjakkal ellentétben nem számít rá, hogy az első edzésnap után változtat az előírt guminyomáson, ugyanis eleve rég nem látott alacsony, elöl 17, hátul 16,5 PSI-s értékeket határoztak meg a hétvégére. "Egyes csapatok megkerestek minket, hogy a szimulációkban valószínűleg a Monacóban várható értékeket is túlbecsülték. Ezért egyeztettem Charlie (Whitinggal), és úgy döntöttünk, most nem a hétvégén, hanem már előtte változtatunk a kötelező nyomáson" - mondta Isola. Eredetileg 19/18 PSI-s minimális nyomásértéket terveztek Monacóra, ezeket vitték lejjebb.

Szombaton új pörgetés jön a rulettasztalon.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!