Räikkönen is tündökölhet az évzárón, nem csak Hamilton - esélylatolgatás

Forma-1, Abu-Dzabi Nagydíj, Kimi Räikkönen, Ferrari
Ferrari's Finnish driver Kimi Raikkonen steers his car during the second practice session as part of the Abu Dhabi Formula One Grand Prix at the Yas Marina circuit on November 24, 2017. / AFP PHOTO / KARIM SAHIB
Vágólapra másolva!
1. helyével Hamilton vitte a prímet a második edzésen, de a versenyszimuláció adataiból az rajzolódik ki, hogy Räikkönen és Ricciardo is veszélyes lehet rá az ultralágy gumin, amely a futam első felében kap szerepet. Vettel és Verstappen nem remekelt a hosszú etapokon.

Nézői szempontból kevés álmosítóbb edzésnap volt idén a mainál. Abu-Dzabiban a tikkasztó hőség, majd a leszálló est sem zökkentette ki a csapatokat és a versenyzőket az optimális tartományból, egy-két ártalmatlan megpördülést leszámítva gyakorlatilag mindenhol olyan precízen ment a felkészülés, mint egy svájci óra. Egyedül a haasos Romain Grosjean vitatkozhat ezzel a megállapítással, akinek a második edzés nagy részét a garázsban kellett töltenie az autójában kialakult elektromos probléma miatt.

Se széthulló gumik, se eldurranó motorok, se látványos kacsázások és karambolok a pályán, eső meg pláne nem – e ritka áldásnak hála a csapatok többségénél valószínűleg kevés feladat marad holnapra, és csak a beállítások finomhangolása vár rájuk.

Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez! Forrás: Picture-Alliance/AFP/Hoch Zwei

A lagymatag péntek ellenére mégis bízhatunk benne, hogy szombattól felpörögnek az események, hiszen

a három élcsapatot – egyelőre, ismét – kis különbségek választják el egymástól.


Lewis Hamilton 149 ezreddel volt gyorsabb Sebastian Vettelnél és 303-mal Daniel Ricciardónál, ez nem ijesztő előny. Ami örömtelibb, hogy a versenyszimuláción szintén senki sem mutatott ilyet.

Räikkönen remek tempót diktált a fű alatt

Az adatok alapján nem lehet kapásból rávágni, ki tűnik favoritnak vasárnapra. A versenyzők többsége szerencsére hasonló menetrendet követett a gumikkal: a versenyszimulációt az ultralágy gumin kezdték, majd átváltottak a szuperlágyra, így elég jól összevethetők az eredmények. Az ábrán a „lezuhanó" függőleges vonalak a kerékcserék idejét, a bokszba be- és onnan kivezető köröket jelzik.

Versenyzők köridői a hosszú etapokon, az ultralágy és a szuperlágy gumin. A vízszintes tengelyen a körök száma, a függőlegesen a másodpercben mért köridő látható Forrás: Gerse József (Origo)

Ami feltűnő, hogy Hamilton fekete csíkja alá a bal oldalon két másik is alábújt, vagyis nem a legjobb nyers tempót mutató pilóta indította a legerősebben a hosszú etapját.

Ez bizony Kimi Räikkönen volt, akit a legjobb köridők listáján hárman is megelőztek.

"Lehetne jobb az autó néhány helyen, de többnyire nagyon jónak éreztem" - mondta a finn, aki a Yas Marinán villantani tudott kisebbet-nagyobbat az elmúlt években. Két éve a szezonban szerzett három dobogós eredményéből egyet itt jegyzett, tavaly legyőzte Vettelt az időmérőn, 2012-ben pedig emlékezetes győzelmet aratott a Lotusszal. Igen, az volt az a bizonyos, „Hagyjatok békén, tudom mit csinálok" megjegyzéséről elhíresült futam.

Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez! Forrás: AFP/Karim Sahib

Räikkönennek volt már néhány ígéretesnek látszó edzésnapja, de az első győzelem továbbra is várat magára a Ferrarihoz való visszatérése óta. Vajon most megtörik a jég a Jégembernél? Az üzemanyagszintekről természetesen nincs ismeretünk, de Vettelnél határozottan erősebben ment az etap elején, több mint 1 másodperccel jobb köröket futott nála. A különbség később 1-7 tizedre csökkent.

A szuperlágy keveréken már a Mercedesnél az előny

Az etap végén már a német javára billent a mérleg nyelve, és a Ferrarinak talán itt kell elhelyeznie egy felkiáltójelet: tulajdonképp nem Vettel gyorsult fel, hanem Räikkönen tempója esett vissza (egy 1:45-ös és 1:44-es kör után tért be a bokszba), és ha ezt a gumikopás okozta, az a Mercedesnek kedvezhet.

Az első 6 "értékelhető" kör átlaga az ultralágy gumin

  1. Ricciardo 1:43.132
  2. Hamilton 1:43.153
  3. Räikkönen 1:43.260
  4. Bottas 1:43.210
  5. Verstappen 1:43.538
  6. Stroll 1:43.629 (4 kör alapján)
  7. Vettel 1:43.649
  8. Pérez 1:44.088
  9. Massa 1:44.149
  10. Sainz 1:44.159
  11. Hülkenberg 1:44.247
  12. Ocon 1:44.283
  13. Vandoorne 1:44.459
  14. Alonso 1:44.797

Valtteri Bottas ugyanis Räikkönenhez hasonlóan eljutott 12 mért körig az ultralágy keveréken – Hamilton megállt feleannyinál –, és ő a korábbi 1:43 eleji tempóját 1:42 végére tudta fokozni. Hamilton szintén 43.0-43.3 közötti időkkel nyitott, és Bottassal együtt bizonyára képes lehetett volna fokozatosan lebontani az etap elején a Ferrarival szemben összeszedett hátrányát. Ez a képzeletbeli versenyen azt jelentette, hogy a Mercedesek pont a kerékcseréhez közeledve zárkóztak fel, amivel kiválóan megágyazhattak volna egy elévágásnak.

Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez! Forrás: AFP/Andrej Isakovic

Folytatva a gondolatmenetet, akár sikerül a virtuális elévágás, akár nem, a futam második felében náluk lehet az előny, mivel

a szuperlágy abroncsokon a Mercedes, illetve Hamilton volt a legmeggyőzőbb.

"Sok kört megtettünk, és sokat léptünk előre az autó balanszával. Akad még teendőnk, de igen versenyképesek vagyunk" - nyilatkozta a világbajnok. A piros falú gumin, ahogy az átlagokon látszik, mindenkit lenyomott.

Az első 4 "értékelhető" kör átlaga a szuperlágy gumin

  1. Hamilton 1:42.625
  2. Ricciardo 1:42.874
  3. Bottas 1:42.900
  4. Vettel 1:43.295
  5. Pérez 1:43.626
  6. Ocon 1:43.870 (3 kör alapján)
  7. Verstappen 1:44.082
  8. Hülkenberg 1:44.086
  9. Sainz 1:44.646

Feltehetően a forgalom miatt jobban hullámoztak a köridői, mint az ultralágy típuson, de amikor kijött neki a lépés, sorozatban szállította az 1:42.5 alatti eredményeket, amire vetélytársai nemhogy kétszer egymás után, alkalmanként is alig voltak képesek – konkrétan csak Ricciardónak volt egy ilyen köre.

Hamilton körönkénti előnye Vettelhez képest nagyságrendileg fél másodpercnek, Bottashoz mérve ennél valamelyest kisebbnek tűnt. Räikkönen csak egy 1:46-os és egy 1:42.9-es értékelhető kört tett meg a szuperlágy gumin, az ő teljesítménye homályos maradt rajta.

Megint villanthat a Red Bull

A sokszereplős egyenletben a Red Bull is fontos tényező. Miután Brazíliában kénytelenek voltak letekerni a fordulatszámot, hogy az élettartamuk vége felé járó motorelemeket ne terheljék túl,

a Renault Abu-Dzabiban zöld utat adott, hogy ismét ráadják a maradék kakaót.

Ez elméletileg újra megnyithatja előttük az utat, hogy harcoljanak a győzelemért.

A hosszú etapját Ricciardo szinte ugyanolyan jól kezdte, mint Räikkönen, jellemzően 1-2 tizeddel volt lassabb nála, majd a szuperlágy gumin gyorsabb volt a másik Ferrarinál, igaz, Hamiltonnal ő sem tartotta az iramot. Ennek ismeretében érdekes, hogy nem volt elégedett a tempójával, és ezúttal az egy mért körös teljesítményét emelte ki. "Kevés benzinnel alighanem jobban szerepeltünk, mint sokkal, de utóbbin még tudunk javítani - nyilatkozta. -

Csapattársa, Max Verstappen arra panaszkodott, hogy az RB13-mal nem tud úgy fordulni a kanyarokban, ahogy szeretne, ezért vesztett időt. A nyers köridők tekintetében kilógott az élmezőnyből, Hamiltonnál egy másodperccel lassabb kört futott, és még az 5. Bottastól is 3,5 tizedet kapott.

Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez! Forrás: DPPI/Florent Gooden

A versenyszimuláción az ultralágy keveréken körülbelül 3-5, a szuperlágyon 5-8 tizeddel haladt lassabban Ricciardónál, vagyis jelen állás szerint ha a Red Bull a dobogóért harcol, vélhetően nem vele fognak.

A bajnokság fő nyitott kérdései a konstruktőri tabella 6-8. helyét érintik a szezonzárón. Ez dollármilliókat vándoroltathat egyik bankszámláról a másikra, és a Renault azért teper, hogy 5 ponttal többet szerezzen a Toro Rossónál. (A két csapatot 4 egység választja el, de egál esetén a jobb eredmény, a szingapúri 4. hely a Toro Rossót tartaná elöl.)

Ehhez minimum egy 8. helyre lenne szükségük valamelyik versenyzőjüktől, ami azért necces, mert a Force India megint sátrat vert a három élcsapat és a középmezőny közötti árokban, Sergio Pérez és Esteban Ocon nyerst tempóban és a versenyszimuláción is több tizedet vert Nico Hülkenbergre és Carlos Sainzra.

A Renault-nak egyelőre marad a fohászkodás, hogy az erősorrendben előttük állókat balszerencse sújtsa, míg a Toro Rosso megúszhatja, hogy a rossz beállításokkal pénteken állandóan túlmelegítették az abroncsokat.

A tabellán amúgy nagyobb a Renault hátránya a Toro Rossótól, mint az előnyük a Haas előtt (2 pont), de az amerikai istállónak nyögvenyelősen indult a hétvége, és az tényleg kisebb csoda lenne, ha el tudnának mozdulni az összesítés 8. helyéről.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!