Társoldalunk:

Büntetésáradat jöhet az F1-ben, mégsem hátrálnak meg

2017.12.06. 13:00

Az FIA kitart a motorszabály további szigorítása mellett, pedig a Red Bull kezdeményezte volna a lazítást. A Ferrari nélkül esélyük sem volt.

Kitart az F1-es motorszabály további szigorítása mellett az FIA elnöke, Jean Todt. A 2018-as szezonban 21-re nő a futamok száma, viszont az eddigi négy helyett csak három erőforrást (illetve azok részegységeit) lehet büntetlenül beszerelni az autókba vagyis átlagosan csak 7 futamonként lehet majd hátrasorolás nélkül új alkatrészeket bevetni.

Ez lelassítja az újdonságok bevetésének ütemét, de ennél is nagyobb gond, hogy az ideinél is lényegesen több rajtbüntetésre számíthat a mezőny, ha tovább szigorítják az előírásokat. Ross Brawn, az F1 sportigazgatója nemrég azt mondta, a hátrasorolások „komédiát” csinálnak az F1-ből, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) azonban nem enyhít a szigoron.

A büntetések miatt a mezőny általában nem az időmérő sorrendje alapján rajtol el

Forrás: AFP/Miguel Medina

„Ezt már korábban eldöntöttük – szögezte le Jean Todt. – Néhányan még mindig azt kérdezik, hogy miért nem egy motort használnak a teljes bajnokságra? Ez [a folyamat] nem újdonság, a 2018-as [módosításokat] már évekkel ezelőtt meghatároztuk” – utalt arra, hogy az F1 még így sem a lehető legszigorúbb eljárást választotta a motorszabályok terén.

Nemrég a Red Bull kezdeményezte, hogy lazítsák a szabályokat, de nem jártak sikerrel.  

„Volt néhány megbeszélésünk a csapatokkal a szabályalkotás és az irányítás mikéntjéről, és arról, hogy térjünk vissza a négy motorhoz. Ehhez viszont 100%-os egyetértés kellene, de az nem lesz, úgyhogy marad a három motor.” Elárulta, attól tart, hogy elszabadul a motorok ára, ha nem határozzák meg, hogy mennyit lehet évente beépíteni.

Általában a Honda és a Renault motorokkal van gond, de a Ferrari és a Mercedes is elromlik néha

Forrás: NurPhoto/Xavier Bonilla/NurPhoto/Xavier Bonilla

Ezt vitatja Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke, aki úgy véli, a gyártók így is rengeteg motort építenek egy évben, de a többségüket a színfalak mögött járatják és tesztelik, hogy a pályára kerülő példányok megbízhatók legyenek. Horner azonban elismerte, miután „a legutóbb Sergio [Marchionne] lelőtte” a kezdeményezését „jövőre már nem maradt esély.”

Szerintem sok rajtbüntetés lesz jövőre, és az emberek utálnák, ha ez döntené el a világbajnokságot  

– nyilatkozta Horner. – Eljutottunk arra a pontra, hogy 21 versenyt kellene lefutni három motorral. Ez őrület, tényleg.” Emlékeztették, hogy Toto Wolff, a Mercedes-Benz Motorsport igazgatója szerint a Red Bull magát is okolhatja a döntés miatt, de Horner nem értett egyet ezzel. „Toto bármit mondhat, [Niki Lauda] is négy motor mellett érvelt korábban, mert ez hosszabb távon nem éri meg.” 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK