Vágólapra másolva!
Nagy kihívást jelentett az F1-es tervezőknek a glória beépítése mechanikai és aerodinamikai szempontból egyaránt. A McLarennél lelkesek voltak a feladat miatt, de elismerték, nem vették könnyen az akadályt.

Az idei előszezon egyik legérdekesebb autója várhatóan a február 23-án bemutatkozó McLaren MCL33 lesz, mert a wokingi istálló három viszontagságos után megszabadult a Honda motoroktól, a Renault erőforrás miatt pedig alaposan át kellett alakítaniuk az autójuk hátsó részét. Ezen felül, nekik is meg kellett birkózniuk a glória beszerelésével, ami nekik sem ment könnyen.

Matt Morris, a csapat mérnökigazgatója elismerte, néha a szívmegállás kerülgette őket a törésteszteken, különösen akkor, amikor enyhén oldalról érkező terhelést kellett elviselnie a vaskos titániumkeretnek, ami az idei szezontól a pilóták fejét védi. Morris is a londoni busz példáját emlegette, de úgy vélte, „ijesztő” volt látni, hogy a glóriát milyen erőpróbáknak tették ki.

A többi csapathoz hasonlóan a McLaren is tesztelte már az eszközt Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

„Mindig is tudtuk, hogy ez nagy feladat lesz, ezért időt és pénzt is fordítottunk tesztelemek készítésére. Teljes karosszériákat persze nem építettünk fel, de különböző próbaglóriákat, részglóriákat, teljes glóriákat kipróbáltunk és teszteltük, hogy a felületek hogyan viselkednek. Előfordult, hogy akadályokba ütköztünk, de időben elkezdtük a munkát.”

Morris azt mondta, nem lenne meglepve, ha lennének csapatok, amik megbuknak a törésteszten, de remélte, hogy mindenki gond nélkül ott lehet a barcelonai tesztelésen.

Noha a közönség és a pilóták nem rajonganak a glóriáért, Morris kijelentette: „Mérnökök vagyunk, imádjuk az újszerű dolgokat. A karosszériatervezés az évek során egyre korlátozottabbá vált. Ha megnézzük a szűz kasztnikat, a karosszériaelemek felhelyezése előtt mindegyik nagyon hasonló. Most valami új jelent meg és a mérnökök lehetőséget kaptak, hogy a többieknél jobb munkát végezzenek.”

A tavalyi Mercedeshez és a Ferrari F2008-ashoz hasonlóan a Williams is S-csatornát vágott (a rajszám mögött) az FW41-es orrára, ezzel segítenék a légáramlást a pilóta feje fölötti hűtőnyílás felé Forrás: Williams Martini Racing

Morris rámutatott, elsősorban a glória hátsó bekötési pontjait érdemes figyelni, mert ott lehetnek nagyobb eltérések a csapatok megoldásai között. Peter Prodromou, a csapat aerodinamikai részlegének vezetője szerint a légellenállás szempontjából a glóriát nem lehetett büntetlenül elhelyezni. Először a veszteségek csökkentésével foglalkoztak és utána azzal, hogy az eszköz milyen lehetőségeket teremt.

– nyilatkozta Prodromou. – Mindenki szembesül majd azzal, hogy [a glória] miként befolyásolja a légáramlást a motorba vagy más hűtőnyílások és a hátsó szárny felé. Ez minket is érint, de a dolog másik oldala az, hogy olyan lehetőségek is megnyílnak, amiket korábban nem használhattunk ki” – ezt azonban a Racefans.net által idézett sajtóbeszélgetésen nem fejtette ki.