Vágólapra másolva!
Három hónap szünet után újra felvisítanak az F1-es motorok, hétfőn megkezdődik a téli tesztek első ciklusa. A Ferrari és a Mercedes változtatott az autótervezési koncepcióján, a McLaren besárgult, a Red Bull pedig egy új ütemtervtől reméli, hogy az idény elejétől kezdve versenyképes legyen. Összeszedtük, mire érdemes figyelni Barcelonában.

Az elmúlt két hétben egymást érték az autóbemutatók, jelezve, hogy véget ért a Formula-1 téli pihenője. A következő két hét pedig már monitorokra és adathalmazokra tapadó szempárokról, olajos szerszámokról és ruhákról, a szerencsésebbeknek monoton körözésről fog szólni, ahogy

a pilóták és a csapatok a rendelkezésükre álló nyolc tesztnapon elkezdik az ismerkedést idei paripáikkal

a Circuit de Barcelona-Catalunyán.

Hát az a kerítésdarab meg hogy került a hátsó kerék mögé?! A következő napokban sokféle fura kütyüt aggatnak majd az autókra mérések céljából Forrás: AFP/DPI/NurPhoto

A március végi Ausztrál Nagydíj előtt ennyi idejük lesz az autók feltérképezésére, a beállítások csiszolására, az esetleges alapvető problémák kiirtására. Mivel a szabályok lényegesen nem változtak tavalyhoz képest, a meglévő támpontokkal kissé talán egyszerűbb lesz a puzzle – de nem sokkal. A kirakós megfejtése pedig mindegyik csapatnál másképp néz ki.

Szokatlan kalitkák a pilótafülke körül

Ha sokat nem is, valamelyest azért módosult a szabálykönyv. Külön szinte ki sem kell emelnünk, mert aki netalántán még nem hallott volna róla, annak is úgyis kapásból fel fognak tűnni a pilótafülkék köré szerelt biztonsági keret, a glória. Ez mostantól az F1-es autók állandó tartozéka lesz, és a nézőknek, újságíróknak bizony szokniuk kell a versenyzők fejét körülölelő, hol karbonfekete, hol meg az autó színére fújt csöveket.

A fejvédő glóriával felszerelt Red Bull az RB14 bejáratásán, Silverstone-ban Forrás: Red Bull/Getty Images/Mark Thompson

A tesztidőszak végére talán jobban megbékélünk majd a sokat szidott, idegennek tetsző, egyesek szerint kifejezetten csúf látvánnyal. De az igazi kérdés inkább az, hogy vajon

a pilótákra nézve lesz-e zavaró hatása annak, hogy egész nap kitakar a látómezejükből néhány csíkot a glória?

Bár a puding próbája az evés, Valtteri Bottas elmondása alapján nem lesz gond. „A szimulátorban teljesítettem egy versenytávot a glóriával, és szinte fel sem tűnt. Onnantól, hogy megszokjuk a jelenlétét, természetessé válik, hogy a helyén van" – nyilatkozta a Mercedes pilótája. Hasonlóan nyilatkozott az új Ferrari bemutatóján Kimi Räikkönen is: „Elsőre furcsának tűnik a glória, de mindent megtettünk, hogy jól integráljuk a karosszériába.

Carlos Sainz becslése szerint ez maximum 20 kör alatt mindenkinek sikerülni fog.

Elkerülhetetlenül lesznek majd a pályán lerobbanó autók, felrobbanó motorok és az is kiderül, éles körülmények között milyen gyorsan tudják elhagyni a versenyzők a pilótafülkét. És ha már a témánál tartunk...

A stopper helyett a kilométerszámláló a lényeg

Nem újdonság, hogy a csapatok legfőbb célja minél több kilométert megtenni a teszteken. A hűvös idő, az immár hétféle száraz pályára való gumikeverék kavalkádja értelmetlenné teszi az időeredmények összevetését. Az erősorrendről csak az utolsó napokban lehet majd körvonalakat kapni, addig maradnak a szakértők megfigyelései és a versenyzők beszámolói az új autókról.

A megbízhatóság szerepe azért fokozódik, mert az idei szezontól autónként 4-ről háromra csökkentik a szabadon felhasználható motorelemek számát. A Ferrari vagy a Mercedes motorját használó összesen 12 autóból tavaly csak kettőnél lépték túl a limitet – vajon a két gyártó az alacsonyabbra helyezett léccel is hasonlóan jól boldogul majd?

A legtöbb autóba időnként beüt a krach, de a csapatok szívesebben szembesülnek ilyenkor a problémákkal, mint a szezonban Forrás: AFP/Lluis Gene

Ez a Ferrarinál tűnik nehezebb feladatnak, hiszen minőségellenőrzési hiányosságok fektették két vállra Sebastian Vettelt a tavalyi vb-hajrában. Maranellóban azóta sokat dolgoztak az erőforrás megbízhatóságán, ezért kínos lenne, ha sokszor látnánk leparkolni a vörös autókat. A Renault-nak és a Hondának évek óta rossz szokása, hogy különféle megbízhatósági nyűgökkel kezdik az évet, melyeket később sem tudnak teljesen kiirtani. A négy istállójuk (Renault, Red Bull, McLaren, illetve Toro Rosso) talán már annak is örülne, ha nem ők zárnának a tesztkilométerek rangsorának a végén, mint 2017-ben tették.

Bár az idénynyitóig lesz idő kijavítani a feltárt problémákat, semelyik csapatnál sem jó ómen, ha órákon át vesztegelnek a garázsban.

Gyakorlati jelentősége nincs a 100-as küszöbnek, de a három számjegyű napi körmennyiség már erősnek számít. Az igazi sztahanovisták néha közel három futamnak megfelelő távot is lenyomnak.

Új seprű jól seper?

A Ferrarinál nemcsak a minőségbiztosítási, hanem a motorrészleg is új vezetőt kapott Corrado Iotto személyében. Elődje, Lorenzo Sassi ellenben éppen a Mercedeshez tart, bejelentése az első barcelonai teszt után várható. Mindenesetre ennek a váltásnak a közeljövőben aligha lesz hatása.

Annak viszont igen, hogy a két élcsapat módosított a tervezési koncepcióján.

A Ferrari megnövelt tengelytávú autóval állt elő, amivel közelebb férkőzhetnek a Mercedeshez a hatékony aerodinamikát követelő pályákon,

méghozzá olyan áron, hogy a 2017-ben nekik kedvező kanyargósabb helyszíneken (Monaco, Hungaroring, Szingapúr) valószínűleg veszíteni fognak az előnyükből. A Circuit de Catalunya éppen az előbbi csoportba tartozik, úgyhogy a Ferrari rögtön lemérheti, megérte-e a szemléletváltás.

A Mercedes már napokkal a tesztelés kezdete előtt megkezdte a berendezkedést Barcelonában Forrás: AFP/NurPhoto/Xavier Bonilla

A Mercedesnél azt tartották szem előtt, hogy a W09 modell sokkal kiszámíthatóbban viselkedjen, mint elődje. A W08 túlságosan érzékeny volt az időjárási körülményekre és a beállításokra, és ezt csak az új alapokra épített kocsival tudták kezelni. Hogy sikerült-e, azt egy darabig azért is nehéz lesz megítélni, mert tavaly a problémák meleg időben jelentkeztek, és ilyen mostanában nem várható, még Barcelonában sem.

A címvédőnél nagyon magasra helyezte a lécet a megbízhatósággal az előző években, kérdés, hogy a még agresszívabb W09-essel is tudják-e tartani az elképesztő formát.

A hírek szerint a próbapadon meggyűlt a bajuk a szűkre csomagolt sebességváltó által keltett vibrációkkal, ami több kipufogót tönkretett.

A Red Bullnál nem történt személycsere a kulcspozíciókban, de új filozófiát választva ezúttal hamarabb elkészültek az új autó végleges változatával, mint a korábbi években, hogy a tervezési helyett a pályán töltött időt maximalizálják, és kellő mozgásterük maradjon a felmerülő gyengeségek kozmetikázására. Lehet, hogy ez hozza meg nekik az áttörést. (Az előszezonban sötétkék-fehér rejtőzködő festéssel tessék keresni az RB14-et!)

A Hondával töltött három kínkeserves év után a McLaren új fejezetet kezd a Renault-val Forrás: McLaren/LAT/Glenn Dunbar

Az üldözőbolyban a szokásos műszaki feladatok várnak a legtöbb istállóra, de az immár rikító narancssárgában pompázó McLarennél és a Toro Rossónál ez kiegészül azzal, hogy a falakon kívül, a küzdőtéren is elkezdik a közös munkát új motorszállítójukkal, a Renault-val, illetve a Hondával. A Barcelonában látottak az egész szezon hangulatát meghatározhatják.

A csapatok eddig többnyire csak számítógéppel generált képeken mutatták meg idei autóikat, nehogy mások gyorsan plagizáljanak, ezért kíváncsian várjuk azt is, hogy a tesztidőszakban (vagy Ausztráliában) előrukkol-e valaki valamilyen egyedi technikai megoldással.

(Nincs) orosz rulett a Williamsnél

Pilótafronton szokatlanul kevés volt a mozgás, a 2017-es szezonzáróhoz képest

csak a Sauber és a Williams cserélte le az egyik pilótáját,

a többi csapatnál nem kell új versenyző beilleszkedésével foglalkozni. A télen az Alfa Romeóval társult svájci gárda a Ferrari patronáltját, Charles Leclerc-t, míg a tradicionális brit csapat az F1 történetének harmadik orosz versenyzőjét, Szergej Szirotkint szerződtette. Kettejük közül egyértelműen utóbbi vállát nyomja nagyobb teher.

Szergej Szirotkin és Robert Kubica a Williams autóbemutatóján Forrás: Williams F1/LAT Images/Glenn Dunbar

A Williamsnél leszögezték: hiába hoz magával sajtóértesülések szerint 15 millió eurónyi szponzorpénzt, újoncukat nem szabad fizetős versenyzőnek hívni, mert egy felelősségteljes csapat nem dönthet pusztán anyagi szempontok alapján a felállásról. Ők már csak tudhatják –

egy éve Lance Stroll csetlett-botlott a teszteken, és a dúsgazdag apjától érkező pénz jelentős részét a megrongált autó szervizköltségeire kellett fordítani.

Ha apadni fog miatta a kassza, Szirotkin óhatatlanul magára veszi a céltáblát. A fiatalok – akik mikor tapogassák ki a határokat, ha nem a tét nélküli teszteken? – fejlődésének hiába elkerülhetetlen velejárói a balesetek, a közönség gyaníthatóan nem lesz túl empatikus vele szemben, pláne úgy, hogy alig van olyan szurkoló, aki ne látná szívesen a mezőnyben az egyelőre csak tesztpilótának leigazolt Robert Kubicát. Szirotkinnak erős ellenszélben kell bizonyítania rátermettségét.

Szorosabbá teszik a csatákat az új gumik?

Szegény pirellisek szinte nem tudnak úgy dolgozni, hogy ne kapnának kritikát valamiért. Korábban az volt a gond, hogy túl hamar elkoptak az olasz gumik, újabban meg az, hogy túlságosan strapabírók, ami kevesebb előzést és kiszámítható (egykiállásos) boxstratégiákat eredményez. A helyzeten a csapatok bevásárlólistái sem segítettek, mert a mezőny általában bespájzolt az adott hétvégén elérhető legpuhább keverékből, és ebben mindenképp közrejátszott, hogy a gyártó túl konzervatívan jelölte ki a kínálatot az egyes futamokra.

Ezek lesznek a Pirelli száraz pályára való gumitípusai 2018-ban. Az olasz gyártó minden versenyre háromféle keveréket választ ki és szállít a csapatoknak Forrás: Pirelli/Twitter

2018-ban továbbra is háromféle keverékből "rendelhetnek" a csapatok, de a teljes palettát

az új, rózsaszínű hiperlággyal bővítette a Pirelli, amely a skála legpuhább véglete lesz

(vagyis jobb tapadást biztosít az ultra- és a szuperlágynál is). Szokás szerint az összes gumikeveréken módosítottak valamilyen mértékben, a cél az, hogy a versenyeken változatosabb legyen a pilóták készlete. És, hogy tovább bonyolódjon a gumihelyzet, tartalékként bekerül a kínálatba a narancssárga színű szuperkemény fajta, a kemény keverék jelölése pedig kékre változik, amely színt eddig az esőgumik viselték.

A csapatok a tesztidőszakban ízelítőt kapnak az új abroncsokból, de a hűvös idő miatt még igen messze lesznek attól, hogy minden titkukat megismerjék.

A hagyományoknak megfelelően a tesztidőszakban idén is egész napos tudósítással várjuk kedves olvasóinkat az Origo GPhíreken!

A csapatok (jelenleg ismert) pilótabeosztása az első tesztsorozat napjaira

Hétfő Kedd Szerda Csütörtök
Mercedes ? ? ? ?
Ferrari ? ? ? ?
Red Bull Ricciardo Verstappen Ricciardo Verstappen
Force India Mazepin* Ocon Pérez Latifi*
Williams Stroll, Szirotkin Szirotkin, Kubica* Stroll, Kubica* Szirotkin, Stroll
Renault ? ? ? ?
Toro Rosso Hartley Gasly Hartley Gasly
Haas Grosjean Magnussen Grosjean Magnussen
McLaren Alonso Vandoorne ? ?
Sauber Ericsson Leclerc Ericsson Leclerc
*: tesztpilóta