Hamiltont itt nehéz megfékezni, de nem lehetetlen - Kanadai GP előzetes

Forma-1, Kanadai Nagydíj 2017
MONTREAL, QC - JUNE 11: Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes F1 WO8 leads with the safety car out during the Canadian Formula One Grand Prix at Circuit Gilles Villeneuve on June 11, 2017 in Montreal, Canada. Dan Istitene/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
A Red Bull az idén először önerőből aratott győzelme után Montrealba is bizakodva utazhat az autó tulajdonságai alapján, de a statisztika Hamilton mellett szól. A hiperlágy gumikkal viszont bajba kerülhet a Mercedes.

A Kanadai Nagydíj helyszínét nem a lélegzetelállító kanyarok vagy a festői környezet jellemzi, a verseny cserébe igen gyakran kínál körömrágós izgalmat és szinte követhetetlen káoszt. A vonalvezetési lehetőséget erősen beszűkítettek az adottságok, hiszen a pálya a Szent Lőrinc-folyó egyik mesterséges montreali szigetén fekszik, melyet egy régi világkiállításra építettek, és ahol az aszfaltcsík egyeneseit többnyire egyhangú sikánokkal kötötték össze.

A vonalvezetés nem túl izgalmas, de a versenyek általában azok Forrás: AFP/2017 Getty Images/Dan Istitene

Mégis, ezek a látszólag alapfokú kanyarok sokszor alattomos csapdákká válnak. A legismertebb egyértelműen az 1999-ben szedett négy áldozatáról a Bajnokok Fala néven elhíresült utolsó lassító, de a célegyenes végi, a 3/4-es és a 8/9-es kanyarkombináció szintén cseles a hepehupás féktáv miatt is.

A sok autótörést az okozza, hogy a szigeten nem nagyon van mód tágas bukótereket kialakítani

– ez csak a célegyenes végén nyújt védőhálót –, a pálya szélén egyből a szalagkorlát fogadja a hibázó pilótákat.

A montreali pálya alaprajza Forrás: FIA

Apropó fékek: azoknak Montreal jelenti a legkeményebb erőpróbát a szezonban.

A tárcsáknak és a betéteknek rendre alacsony tempóra (mindegyik féktávnál 160 km/ó alá) kell megfognia az autókat, ráadásul a rövid egyenesek miatt nincs idejük pihenni és visszahűlni. A leglassabb kanyar a 10-es számú hajtű, de a legkeményebb féktáv az utolsó sikánnál található, ahol a Brembo adatai szerint 330 km/ó-ról alig 50 méteren csökken a sebesség 150 környékére.

A Kanadai Nagydíj legfontosabb statisztikái
HelyszínekMosport (1967, 1969, 1971-1974, 1976-1977), Mont-Tremblant (1968, 1970), Montreal (1978-, kivéve 1987 és 2009)
Legtöbb győzelem (pilóta/csapat)Michael Schumacher (7) / McLaren (13)
Legtöbb pole-pozíció (pilóta/csapat)Lewis Hamilton és Michael Schumacher (6-6) / McLaren (11)
Az előző öt futam győztesei2017: Lewis Hamilton, 2016: Lewis Hamilton, 2015: Lewis Hamilton, 2014: Daniel Ricciardo, 2013: Sebastian Vettel
Futamgyőztesek a mezőnybőlHamilton (6), Alonso, Räikkönen, Ricciardo, Vettel (1-1)

A pálya Lewis Hamilton felségterületének számít, karrierje során eddig hatszor nyert rajta, többször, mint bárhol máshol; a fogadóirodák mégsem tartják kiemelt favoritnak, sok helyen alig fizetnének több pénzt az ő győzelmére, mint Sebastian Vettelére. Ennek hátterében az állhat, hogy nem tudni...

A Mercedes ráérez a hiperlágy gumira?

A rózsaszín jelölésű abroncs Monacóban debütált, és az Ezüstnyilakon bizony nem üzemelt jól. Valtteri Bottas szerint „más csapatok jobban működtették a hosszú etapokon”, ami az elmúlt időszak mintázata alapján nem meglepő, a puhább keverékekkel többször meggyűlt a bajuk (lásd az idei Bahreini vagy a tavalyi Szingapúri és Monacói Nagydíjat). De nemcsak a hosszú etapokon, hanem egy mért körön is szenvedtek, az időmérőn a kör végére megfőzték a hátsó abroncsokat.

Hamilton hat győzelemnél jár Montrealban Forrás: AFP/2017 Getty Images/Clive Mason

Andy Shovlin, a Mercedes vezető versenymérnöke szerint elindultak a hiperlágy gumis probléma kikúrálása felé. „Mostanra van néhány elég jó ötletünk arra, hogy mi siklott félre Monacóban. Azon fogunk dolgozni, hogy teljesen megértsük a problémát, mert Montrealra megoldást kell találnunk – mondta.

mert ha Montrealban tempót veszítesz a kopás miatt, a többiek könnyedén megelőznek.”

Ez ugyanis a DRS-sel megtámogatva viszonylag könnyen megoldható a két hosszú egyenesben, esetleg a pálya más pontjain is. Főleg akkor, ha valaki hadilábon áll a gumikkal, a hátsók elfogyasztásával ugyanis nehéz helyzetbe lehet kerülni a kigyorsításoknál. A Pirelli a maximális értéket adta a terhelési skáláján az itteni kigyorsítások keménységére.

Az Ausztrál Nagydíjat követően kivételesen ismét három DRS-zóna lesz.

Nem meglepő, hogy a hiperlágy gumiból a Mercedes rendelte a legkevesebbet a pilótáinak a hétvégére, 5-5 szettet. A Ferrarikra és a Red Bullokra 8-8-at lehet majd felrakni belőlük, de a többi autóra is legalább 7-et. Hamiltonéknak cserébe az egy fokkal keményebb ultralágyból lesz mindenkinél több, 5 garnitúrája, ebből a Ferrarikra és a Red Bullokra fejenként 3 jut. Érdekesség, hogy a piros jelzésű szuperlágy típusból is legalább 2-t rendeltek mindegyik autóhoz, vagyis lehet stratégiai változatosságra számítani. Titkon reménykedhetünk, hogy végre nem az egy, hanem a két kerékcserés taktikák lesznek túlsúlyban.

Kap erősítést a Red Bull?

Hamilton a Daniel Ricciardo győzelmével záruló Monacói Nagydíj után arról beszélt, hogy szerinte a Red Bullok a Kanadai Nagydíjon megint jók lesznek a szűk kanyarokban. „Övék a legrövidebb autó, a miénknél biztos rövidebb. Nagyon jó a leszorítóerejük a lassú kanyarokban” – fogalmazott.

A Renault ráadásul átdolgozott,

a hírek szerint a korábbinál akár 30 lóerővel izmosabb motort készül harcba állítani, ám kérdés, már most odaadják-e a Red Bullnak.

A tanakodás oka az, hogy ügyfeleik kerete eltérő fázisokba csúszott az erőforrások életciklusát tekintve, és nem mindenkinél célravezető új egységeket beszerelni ezen a hétvégén. „Ezt meg kell vizsgálnunk. Mindig együttműködünk a csapatokkal, és a szezon egészére nézve legjobb megoldást próbáljuk szem előtt tartani” – nyilatkozta Cyril Abiteboul, a Renault sportprogramjának irányítója.

Ricciardo motorfrissítés helyett pofont kapott a hét elején, amikor kiderült, hogy az idei harmadik MGU-K használata miatt biztosan rajtbüntetés vár rá, és könnyen elképzelhető, hogy más részegységekből is túllépi az engedélyezett éves keretét, mivel Monacóban az akkumulátora és a vezérlőelektronikája is megsérülhetett.

Marad a szoros csata az élmezőnyben? Forrás: AFP/2017 Getty Images/Clive Mason

Így Max Verstappenre hárul a feladat, hogy az élbolyban tartsa a Red Bullt. Az RB14 kíméli a gumikat, ami egyrészt üdvözítő, másrészt viszont hátrányos is tud lenni: Bakuban pont emiatt volt lassú az autó, mert a hűvös időben és a kisebb leszorítóerővel nem keltette életre az abroncsokat. Márpedig Kanadában a gyors kanyarok hiányából és a sok egyenesből fakadóan mérsékelt leszorítóerőt használnak a csapatok, és a sima felületű aszfalton megismétlődhet a probléma.

– jelentette ki Hamilton.

A Mercedes halasztja a frissítést, de a Honda és a Ferrari szintén új V6-ossal jelentkezik Montrealban, utóbbinál várhatóan 12 lóerővel termelhet többet az új egység az elődjénél. Mindazonáltal úgy hírlik, ezt egyelőre csak Vettel kapja meg, mert Kimi Räikkönen motorgazdálkodását át kellett alakítani a barcelonai meghibásodás után. A finn legfőbb baja most mégsem ez lehet...

Megzavarja Räikkönent a zaklatási ügy?

Egy hölgy azzal vádolja, hogy még évekkel ezelőtt, amikor pincérnőként dolgozott egy bárban, a betintázott pilóta és egy barátja fogdosta őt, most pedig kártérítést követel tőle. A Ferrari sztárja ügyvédjén keresztül már benyújtotta az ellenkeresetet, hogy tisztázza magát, de nyilván megkímélte volna magát az ilyesmiktől, és inkább foglalkozna a beállítások rejtelmeivel.

Räikkönen a 2017-es Kanadai Nagydíjon Forrás: AFP/2017 Getty Images/Mark Thompson

A média biztos rászáll, és ez alól nem bújhat ki a szokásos közhelyeivel („fejlődnünk kell”, „meglátjuk hogy alakul” stb.). Vajon kihat a teljesítményére a kellemetlen bírósági ügy? Az állítólagos esetnek egyébként az a pikantériája, hogy pont Montrealban történt, ha tényleg megtörtént.

Folytatja a felzárkózást a Force India?

A Force India a gyenge idénykezdés után átlépett a Haason és a Toro Rossón, majd Monacóban Esteban Ocon révén ismét ők álltak a középmezőny élére. A McLarent 14, a Renault-t 20 pontos hátrányból veszik üldözőbe, hogy visszaszerezzék a 4. helyet a konstruktőri értékelésben.

A hagyományok alapján bízhatnak a hátrány csökkentésében: 2013 óta minden évben legalább egy 8. helyet felmutattak Kanadában, összesen 44 pontot gyűjtve – az említett négy riválisuk együtt kapart össze 41-et ebben az időszakban.

A Force Indiának rendszerint kedvez a szokásosnál kisebbre hangolt leszorítóerő,

és ha megint jól szerepelnek, valószínűleg elmondhatják, hogy végleg megszabadultak az autó hátsó tapadásának problémájától.

A Force Indiához jól szokott passzolni a kanadai pálya Forrás: AFP/2017 Getty Images/Mark Thompson

A Haasnak a Mercedeshez hasonlóan nem ízlett a hiperlágy gumi, így nehéz hétvége várhat rájuk, bár Günther Steiner azt mondta, nagyon sok újítással készülnek, melyek az első szárnyat, a padlólemezt és az oldalsó légterelőket érintik. „Sokan a Spanyol Nagydíjra készítették el a nagy fejlesztéseket, mi viszont a Kanadaira, hogy többet foglalkozhassunk velük” – magyarázta a csapatfőnök. A Toro Rosso ellenben megint viríthat, a kanadaihoz hasonlóan sima felületű és a kigyorsításokat díjazó bahreini pályán mutatott formája alapján.

A Kanadai Nagydíj programja

  • 1. edzés: péntek 16:00-17:30
  • 2. edzés: péntek 20:00-21:30
  • 3. edzés: szombat 17:00-18:00
  • időmérő: szombat 20:00-
  • verseny: vasárnap 20:10-
Így rendeltek gumikat a pilóták a Kanadai Nagydíjra Forrás: Pirelli