Társoldalunk:

Még Sauber sem értette, miért tesztelhetett Räikkönen F1-es autót

2018.09.12. 12:31

Kimi Räikkönen jövőre visszatér az első F1-es istállójához, a Sauberhez. Ennek apropóján felidézték az első F1-es tesztjének történetét.

A Sauber versenyzőjeként folytatja F1-es pályafutását Kimi Räikkönen a következő két esztendő során. A veterán pilóta ezzel várhatóan átveszi a legrutinosabb versenyző rekordját a teljesített futamok terén, ráadásul megvalósul a ritka forgatókönyv, és ott búcsúzhat majd el a versenyzéstől, ahol az F1-es korszaka megkezdődött, várhatóan pont 20 évvel később.

A szokatlan helyzet apropóján a veterán szakújságíró, Maurice Hamilton az ESPN hasábjain felidézett egy korábbi beszélgetést Peter Sauberrel, a Sauber istálló névadó alapítójától, aki vonakodva, de versenyzői ülést adott Räikkönennek 2001-ben, annak ellenére, hogy csapatának akkori résztulajdonosa, a Red Bull ezt kifejezetten ellenezte.

Räikkönen F1-es pályafutását a Saubernél kezdte, a képen a csapat autójának bemutatóján látható a német Nick HeidfelddelForrás: KEYSTONE/AFP/Steffen Schmidt

Peter Sauber ma már nem tagja a csapatnak, de a 2000-es évek elején még ő volt a csapatfőnök. Úgy emlékezett vissza, hogy Räikkönen akkori menedzsere, David Robertson kereste fel őt. „Maradjunk annyiban, hogy David kiváló értékesítő volt. Pénz szűkében voltunk, és normális esetben, ha fiatal versenyzőknek szerveztünk tesztet, három napra hat pilótát kerestünk, akik fizetnek.

Robertson viszont azt mondta nekem, hogy ez a srác nagyon-nagyon különleges, és három napra kell neki egy autó. Persze, nem fizettek semmit. Most sem értem, miért mentem bele ebbe!” 

Sauber elárulta, hogy az első tesztnapra ő maga ki sem ment, a másodikon viszont megfigyelte, hogy az akkor még csak 21 esztendős fiatal, mindössze 23 együléses autóversennyel a háta mögött mennyire összpontosít és mennyire kizárja maga körül a külvilágot. „Azt gondoltam, ez a srác nagyon furcsa.”

Peter Saubernek sokat köszönhet Michael Schumacher vagy éppen Felipe Massa isForrás: Sauber

Az első teszt nem ment zökkenőmentesen, mert Räikkönen nyaka nem bírta a terhelést, amit a V10-es, körülbelül 900 lóerős Ferrari motorral szerelt Sauber kifejtett. „El tudja ezt képzelni? – hitetlenkedett. – [Azt mondtuk neki, hogy] maradjon kint 10 körre, de már négy után visszajött. Nem tudta tartani a fejét, de erről sohasem beszélt.”

A nap végén már tudta, hogy figyelem őt. Adtunk neki egy szett új gumit és csökkentettük az üzemanyag mennységét. Az új gumik egy másodpercet értek, az üzemanyag még egyet”

– mondta Sauber. – Mi viszont nem mondtunk semmit. Az első körben egy másodperccel volt gyorsabb, a következőben még egy másodperccel. Lenyűgöző volt. Willy [Rampf, a Sauber technikai igazgatója] társaságában repültem haza és eldöntöttük, hogy leigazoljuk” – emlékezett vissza.

Räikkönen (elöl) rögtön első F1-es futamán pontot szerzett, miután az Ausztrál Nagydíjon a 7. helyen intették le, majd Olivier Panis büntetésével előrelépett a hatodik, utolsó pontot érő pozícióbaForrás: AFP/Paul Crock

A döntés azonban hullámokat kavart, mert Max Mosley, az FIA akkori elnöke csak ideiglenes szuperlicencet adott ki Räikkönennek a finn pilóta tapasztalatlansága miatt, de ő ezzel rögtön pontszerzéssel dacolt. Saubernek közben a saját belső ellenzékével is küzdenie kellett, mert a csapat résztulajdonosa, a Red Bull inkább a brazil Enrique Bernoldit akarta az autóban látni.

„Bernoldi nem volt elég jó – szögezte le Sauber. – Helmut Markónak viszont meggyőződése volt, hogy helyes a saját megítélése és azt mondta Dietrich Mateschitznek, hogy Willy Rampf csalt, és Bernoldi több üzemanyagot és rossz gumikat kapott, hogy lelassuljon. Marko nagyon rossz szerepet játszott. Mateschitz mindent elhitt, amit mondtak neki, de szerencsére jóban voltam Dietrichkel.”

Jó ötlet visszahívni?

A közvélemény alapvetően pozitívan fogadta a hírt, hogy Räikkönen nem vonul vissza, és a Sauber szempontjából is jó lépésnek tűnik, hogy egy rutinos és még mindig lendületben lévő versenyző csatlakozik hozzájuk. Gary Anderson, az Autosport technikai szakértője azonban nincs meggyőződve arról, hogy ez jó döntés. Felidézte, hogy

1991-ben, a Jordan-csapat indulásakor a rutinos Andrea de Cesaris volt az egyik szponzorált pilótájuk, aki a rossz híre ellenére szerinte remek munkát végzett és nagy tapasztalatot hozott az istállóhoz,  

de Räikkönen esetében Anderson úgy véli, már bizonyított, hogy a finn pilóta néhány tizeddel lassabb Sebastian Vettelnél. „A Sauber helyében egy fiatal pilótát akarnék mellé, akinek van mit bizonyítania, így a legtöbbet hozhatják ki Räikkönenből és a tapasztalatából. Az viszont aggasztana, hogy csak azért van ott, hogy gyűjtsön a nyugdíjra. Az is igaz, hogy ha Leclerc borzasztó lesz a Ferrarinál, visszacserélhetik őket, de nem hiszem, hogy ez megtörténik.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK