Ricciardo káprázatos hajrával nyert a Hungaroringen
2014. július 27. 13:42
Egy hihetetlenül fordulatos versennyel a háta mögött vonulhat a Forma-1 nyári pihenőre, a Magyar Nagydíjat ugyanis változékony időjárás, több baleset és látványos küzdelem színezte, melynek végén a nagyot hajrázó Daniel Ricciardo és a Red Bull ünnepelhetett győzelmet. A világbajnokságot uraló Mercedesnél teljesen ellentétes érzései lehetnek a versenyzőknek: az élről rajtoló Nico Rosberg nem tudta kihasználni, hogy csapattársa bokszutcai rajtjával óriási lehetőség adódott előtte, s csak 4. lett, miközben Lewis Hamilton káprázatos vezetéssel a dobogóra küzdötte fel magát, Fernando Alonso sarkában célba érve. Rosberg előnye 11 pontra csökkent a világbajnoki tabellán, és valószínűleg lesz egy-két szava Hamiltonhoz, amiért a Mercedes utasítása ellenére feltartotta őt.
Az alaphangot egy rövid, cserébe kiadós eső adta meg a rajt előtt háromnegyed órával, így vizes pályán indult a 70 körös futam, intermediate gumikkal felszerelt autókkal. Rosbergnek ekkor még sikerült megőrizni a vezetést, de amikor a 9. körben Marcus Ericcson ripityára törte az autóját a 3-as kanyarban, az őt követő Valtteri Botasszal, Sebastian Vettellel és Alonsóval együtt már elhagyta a bokszutca bejáratát, ezért a kerékcseréje után csak a 4. helyet foglalhatta el a Safety Car mögött. Mivel az aszfalt javarészt már felszáradt, a mezőny nagy része - a McLarenek kivételével - átváltott slick gumikra.
Az 1. hely Ricciardo ölébe hullott, akit később a zavarosban ügyesen halászó Alonso követett. A Red Bull ausztrál pilótája még kétszer állt ki kerékcserére, ami kifezetődött, ugyanis utolsó, 54. körben megejtett bokszkiállása után erős tempót tudott diktálni, és három körrel a cél előtt lehagyta a bokszutcában eggyel kevesebbszer járó, idősebb gumikon köröző Ferrarit.
"Olyan jó érzés ez a győzelem, mint az első" - mondta az első F1-es győzelmét Kanadában arató Ricciardo. "Tudtuk, hogy gyorsnak kell lennünk (Alonso megelőzésével). Használhattam a DRS-t, és lehet, hogy az volt az egyetlen esélyem - sikerült megaragadnom."
Alonso nem tűnt különösebben letörtnek. "Nagyon örülök. Nehéz hétvégénk volt, és a dobogó mindig kellemes meglepetés. Kockáztattunk, közel kerültünk a győzelemhez, de nem jött össze. Mindazonáltal büszke vagyok a csapatra" - mondta.
Alonsónak sokáig Hamiltont kellett maga mögött tartania, de a nagyot hajrázó Ricciardo a Mercedest is megkerülte a 2-es kanyarnál.
Miután a Safety Car először elhagyta a pályát, Rosberg elvesztette a fonalat, többen is megelőzték. Sokáig beragadt a kitartóan harcoló Jean-Eric Vergne mögé, s a visszapillantójában a második autó már a bokszutcából rajtoló Hamiltoné volt, aki Vettel utolérése előtt sorra előzte le vetélytársait.
A 32. kör végén Rosberg kiállt lágy gumikért, Vettel megforgott a célegyenes bejáratánál, Hamilton pedig a Mansell-kanyar külső ívén egy bravúros manőverrel lendületből elment Vergne mellett is, így pillanatok alatt három pozíciót javított. Amikor hét körrel később kiállt a bokszba, a közepes keménységű abroncsokra váltott, és Alonso mögé néhány másodperccel tért vissza a pályára, ugyanakkor Rosberg elé.
Mivel a Mercedes terve az volt, hogy a britet nem hívják ki többször a depóba, megkérték, hogy ne akadályozza csapattársát, ám ő ennek nem tett eleget, és körökön át feltartotta Rosberget, aki rádión feldúltan érdeklődött a helyzetről. A német képtelen volt erőből elmenni Hamilton mellett, és az 56. körben muszáj volt egy újabb szett gumit vételeznie. Bár az utolsó etapban óriási tempót diktált, és az utolsó pillanatban ismét utolérte a másik Mercedest, előznie már nem sikerült, így be kellett érnie a 4. hellyel.
Hamilton, aki rögtön egy megpördüléssel és az első szárnyának megrongálásával kezdte a versenyt, nem akarta elengedni csapattársát. "Pontokat vesztettem volna Nicóhoz képest, ha elengedem. De erről még nem nagyon akarok nyilatkozni, megbeszélem vele az esetet" - mondta, hozzátéve, hogy szerinte Rosberg akkor sem nyert volna, ha követi a Mercedes utasítását. Az biztos, hogy az ügynek lesz folytatása.
Az időmérő első három helyezettjéből senki sem állhatott dobogóra: Vettel és Bottas is fokozatosan pozíciókat vesztett, és néhány tizedmásdperces különbséggel csak hetedikként, illetve nyolcadikként értek célba, Felipe Massa és Kimi Räikkönen mögött. Mindketten pórul jártak a Safety Car első pályára küldésével, ami után nem tudtak visszakapaszkodni az élmezőnybe.
A 9. helyen Vergne futott be, aki a táv középső szakaszában keményen védekezett a Rosberg-Vettel-Hamilton trió ellen. "Elégedett vagyok a hétvégémmel, és a futamon is jól szórakoztam. Jó érzés volt egy ideig a 2. helyen haladni, de ahhoz persze nem voltam elég gyors, hogy a futam végéig tartsam a tempót a srácokkal" - nyilatkozta.
Jenson Button a bíztató kezdés után csak 10. lett, mivel nem jött be a McLaren számítása az eső visszatérésével. A csapat az első biztonsági autós fázis alatt a radarkép alapján azt várta, hogy 9 perc múlva esni fog, ezért egy újabb szett intermediate gumit raktak fel Button autójára. A britnek épphogy sikerült maga mögött tartania Sutilt, akit a rangsorban Kevin Magnussen követett a másik McLarennel.
A verseny első felében egymás után hullottak az autók. Ericsson kicsúszását követően Romain Grosjean ugyanott szenvedett balesetet, ahol a svéd, később pedig mindkét Force India is kiesett. Nico Hülkenberg rosszul mérte fel a helyzetet az utolsó kanyarnál, amikor megpróbált beszúrni csapattársa elé, így a bukótéren át a gumifalba csúszott, míg Sergio Péreznek az lett a veszte, hogy a célegyenesre fordulva megpördült, és a bokszutca mentén húzódó falnak csapódott. Utóbbi miatt másodszor is pályára kellett vezényelni a Safety Cart.
Műszaki hiba következtében két versenyző adta fel a versenyt, Kamui Kobajasi és Esteban Gutiérrez. A világbajnokság négy hét múlva Belgiumban folytatódik.
A versenyről élőben készült, részletes összefoglalónkat az eredménytáblázat alatt olvashatják.