Vágólapra másolva!
A Mercedes háziversenyének következő fordulóját is ő nyerte az idényzáró Abu-Dzabi Nagydíj második szabadedzésén. Bár az előnye csak 83 ezred volt, a hosszú etapokon is erősebb tempót diktált. A szuperlágy gumikon az üldözők kissé közelebb kerültek a Mercedeshez, de a 3. helyezett Magnussen hátránya 7 tized volt.
Vágólapra másolva!
Cikkünk folyamatosan frissül34 bejegyzés

Lewis Hamilton a rövid és a hosszú etapokon is gyorsabbnak tűnt világbajnoki ellenfelénél, Nico Rosbergnél az idényzáró Abu-Dzabi Nagydíj péntek délutáni szabadedzésén, amelyen a Mercedesekhez a McLaren-es Kevin Magnussen került a legközelebb.

A vasárnapi versenyhez hasonlóan naplementében, majd sötétben, mesterséges kivilágításnál megrendezett edzés elején, a keményebb (azaz lágy) keverékű gumikon még Rosberg érte el a jobb időeredményt, de az időmérő-szimulációk során, a szuperlágy Pirelliken megfordult a sorrend. Hamilton végül csupán 83 ezredmásodperces előnnyel nyert, ám a különbség a hosszú etapokon, amikor a pilóták a futamra gyakoroltak, már nagyobbnak tűnt a javára. Rosberg ennek ellenére optimistán nyilatkozott, eredményesnek minősítve a napját.

Hamilton magabiztosan uralta a Yas Marinát pénteken - a galériához kattintson! Forrás: AFP

A Mercedesek mögött a délelőttinél 12-14 fokkal hűvösebb aszfalton Magnussen végzett. A Red Bulléhoz kísértetiesen hasonló első vezetőszárnyat próbálgató McLarennek mégsem volt egyértelműen jó napja, Jenson Button ugyanis délelőtt futóműhibával, majd a hidraulikával küszködött. Igaz, ennek ellenére a 8. helyen zárta a napot, vagyis jobban járt, mint a Ferrarinál az utolsó versenyét töltő Fernando Alonso, akinek elektromos problémák miatt már az edzés elején elromlott az autója, ezért egyetlen kört sem tudott megtenni.

A jövőre a helyére lépő Sebastian Vettel ismét gyorsabbnak bizonyult Red Bull-os csapattársánál, Daniel Ricciardónál, és megtartotta délelőtti 4. pozícióját. Ricciardo elé viszont beférkőzött Valtteri Bottas a Williamsszel, mögé pedig Kimi Räikkönen zárkózott fel az egyetlen üzemképes Ferrrarival.

A legjobb tíz közé befért még Danyiil Kvjat és Felipe Massa is, míg a sort a két Caterham zárta: az újonc Will Stevens 1,5 másodperccel lassabb volt csapattársánál, Kamui Kobajasinál. Előttük Romain Grosjean végzett, akire a hajtáslánc egyes összetevőinek cseréje miatt vasárnap bonyolult rajtbüntetés vár.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!

14:54
november 21, 2014
Vágólapra másolva!

Hamarosan kezdődik az edzés

Köszöntjük kedves olvasóinkat a 2014-es idényzáró Abu-Dzabi Nagydíj második szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! A Yas Marinában továbbra is süt a Nap, de a 3 órás időeltolódás miatt mindjárt délután öt óra van, ami azt jelenti, hogy az edzés közben fokozatosan be fog sötétedni. Ez éppen olyan körülményeket jelent, mint amilyenek a versenyen várhatóak.

14:58
november 21, 2014
Vágólapra másolva!

Az első menetet Hamilton nyerte

A hétvége legforróbb témája természetesen az, hogy ki lesz a világbajnok. Lewis Hamilton és Nico Rosberg párharcában délelőtt az előbbi nyerte az első menetet, amikor 0,133 másodpercet vert a csapattársára. A Mercedes belehúzott: már a 3. helyezett Fernando Alonsóra is 1,7 másodpercet vertek. A tét érezhetően tuningolja őket.

15:01
november 21, 2014
Vágólapra másolva!

Már megy le a Nap

A sivatagi Yas Marina aranyló fényben ragyog. Az aszfalt hőmérséklete máris 12 fokkal csökkent a délelőttihez képest: most 32 fokos. A levegő még 22.

15:03
november 21, 2014
Vágólapra másolva!

Megkezdődött az edzés

Hatan, köztük a két Caterham, már kimentek a pályára, míg Vettel csak most húzza a sisakját. A kis csapat Kobajasi mellé ezúttal Will Stevenst, a WSR rutinos tagját szerződtette le.

15:05
november 21, 2014
Vágólapra másolva!

Sutilé az első mért kör

1:47.412 alatt teljesítette. Ez még nem komoly idő: Hamilton délelőtt 1:43.476-tal végzett az élen, ami jobb volt az egy évvel ezelőtti szabadedzésen elért legjobb időnél.

15:09
november 21, 2014
Vágólapra másolva!

Grosjean 20-helyes büntetést kapott

Mivel a Lotus belsőégésű motorból, turbófeltöltőből és MGU-H-ból is a hatodikat szerelte be az autójába. Ráadásul, mivel nincs következő verseny, ahová átvihetné a büntetés maradékát, ezért a 20-ból fennmaradó helyekért ezen a futamon fog időbüntetést kapni: 5 vagy 10 másodpercet attól függően, hogy 1-5, vagy 6-10 hely marad a 20-ból a hátrasorolás után. Elég kemény.

15:10
november 21, 2014
Vágólapra másolva!

Már Magnussen vezet

Közben 11-en iratkoztak fel a tabellára, Magnussen 1:44.895-ös idővel áll az élen. Rosberg és Hamilton most vág neki az első mért körének.

15:14
november 21, 2014
Vágólapra másolva!

Rosbergé a hét legjobb köre

1:43.024 alatt teljesíti, máris 4 tizedet verve Hamilton délelőtti idejére. Hamilton egyelőre 6 tizeddel lassabb volt nála, míg a 3. helyezett Vettel 1,4 másodpercre van Rosbergtől. Egyelőre mindenki a lágy gumikat használja, a szuperlágyak csak később fognak előkerülni. Fontos körülmény, hogy a Pirelli változtatott a választásán, tavaly ugyanis a lágy és a közepes gumikat hozta ez Abu-Dzabiba.

15:16
november 21, 2014
Vágólapra másolva!

Button McLarenjét szerelik

Délelőtt a hátsó felfüggesztéssel és a hidraulikával voltak gondjai, ezért csupán 8 kört tett meg, és egyelőre most sem tudott kimenni a pályára. Ennyi nem elég a versenyre való felkészüléshez, az biztos.

15:18
november 21, 2014
Vágólapra másolva!

A sorrend

Az első negyedóra után így fest: Rosberg, Hamilton, Vettel, Kvjat, Ricciardo, Magnussen, Pérez, Räikkönen, Massa, Vergne, Hülkenberg, Maldonado, Gutiérrez, Sutil.

15:20
november 21, 2014
Vágólapra másolva!

Mindkét Ferrari lerobbant

Pár másodperces különbsléggel először Alonso autója állt meg a 19/20-as kanyar között, Räikkönené pedig a 19-esnél.

15:25
november 21, 2014
Vágólapra másolva!

17-en tettek meg mért kört

Csak Alonsónak, Bottasnak és Buttonnak nincs még ideje. Rosberg és Hamilton javítgatott egyik-másik szektorban az elmúlt percek során, de a köridejükből nem faragtak le. Rajtuk kívül csak Magnussen, Massa és Bottas van a pályán most.

15:27
november 21, 2014
Vágólapra másolva!

Alonsónak elektromos problémája volt

A Ferrari szerint "valószínűleg" ezért állt meg az autója az előbb. Räikkönen visszajutott a bokszba, neki viszont gyalogolnia kellett. Közben Bottas kapásból felugrott a 3. helyre, megelőzve Vettelt.

15:30
november 21, 2014
Vágólapra másolva!

Már beállt a szürkület

Szükség van a pálya világítására, a pálya már teljesen árnyékban van. A versenyzők ilyenkor világosabb fóliát használnak a sisakrostélyukon.

15:31
november 21, 2014
Vágólapra másolva!

Előkerültek a szuperlágy gumik

Viszonylag korán, mert a csapatok nyilván nem akarják megvárni, hogy a már most is csak 31 fokos pálya túlságosan lehűljön. Az időmérőn is nagyjából ilyen fény- és hőmérsékleti viszonyok lesznek. Vergne, Maldonado, Gutiérrez és Kobajasi váltott elsőként a szuperlágyra.

15:34
november 21, 2014
Vágólapra másolva!

Maldonado feljön harmadiknak

A szuperlágy gumikkal 1:44.005-ös kört futott. Közben végre Button is kimehetett a pályára a műszaki problémái után, de ő az első köreit még a lágy gumikkal teszi meg.

15:37
november 21, 2014
Vágólapra másolva!

Alonso kisétált a garázsból

Valószínűleg vége az edzésének. A szuperlágy gumikkal sokan javítottak: Ricciardo beférkőzött Rosberg és Hamilton közé, Kvjat felkapaszkodott a 4. helyre.

15:38
november 21, 2014
Vágólapra másolva!

Vettel az élen

A szuperlágy gumikon 1:42.959-es kört fut, 13 ezredet verve arra az időre, amit Rosberg még a lágy Pirellikkel ért el. De jön Hamilton is...

15:43
november 21, 2014
Vágólapra másolva!

Már Hamilton a leggyorsabb

Ő az első körét nem nyomta meg a szuperlágy gumikon, de másodszor 1:42.159-re javította a hétvége eddigi legjobbját. Rosberg elsőre 0,144 másodperccel lassabb volt nála, míg Magnussen, aki pár másodpercig első is volt, 7 tizedes hátránnyal áll a 3. helyen.

15:46
november 21, 2014
Vágólapra másolva!

Vettel túlkormányzottságra panaszkodott

Azt hitte, lassú defektje van, de a Red Bull megnyugtatta a rádión, hogy az adatok szerint nincs. De így is visszatért a bokszba. Amúgy ilyen sisakfestést választott az utolsó versenyére a csapatnál:

15:48
november 21, 2014
Vágólapra másolva!

Mindkét Mercedes javított

De Rosberg többet, úgyhogy már csak 0,083 másodperc a hátránya. Hamilton új ideje 1:42.113. A garázsban a DRS emeltyűjét javítják Vettel autójának hátsó szárnyán.

15:55
november 21, 2014
Vágólapra másolva!

A sorrend

Miután többé-kevésbé mindenki megtette az időmérő-szimulációját (kivéve Buttont, aki az edzés elején időt vesztett), ez a rangsor: Hamilton, Rosberg, Magnussen, Vettel, Bottas, Ricciardo, Räikkönen, Kvjat, Massa, Pérez, Maldonado, Hülkenberg, Vergne, Gutiérrez. Alonsónak nincs mért köre, mert a Ferrarija már korán megállt egy elektromos hiba miatt.

15:58
november 21, 2014
Vágólapra másolva!

A különbség a gumik között

Többen voltak, akik még a második mért körükben is tudtak javítani a szuperlágy gumikon, amelyek 1-1,5 másodperccel tűnnek gyorsabbnak a lágyaknál. Így alakult a versenyzők ideje egyik keverékről a másikra váltva:

ROS 1:42.972 => 1:42.303 => 1:42.196
HAM 1:43.677 => 1:42.159 => 1:42.113
BOT 1:44.092 => 1:43.425 => 1:43.070
MAS 1:45.055 => 1:43.558
RIC 1:44.799 => 1:43.422 => 1:43.183
RAI 1:44.895 => 1:43.489
MAG 1:44.344 => 1:42.895
HÜL 1:45.440 => 1:44.068
PER 1:44.912 => 1:43.746

Közben már meg is kezdődtek a versenyszimulációk.

16:01
november 21, 2014
Vágólapra másolva!

Végre Button is javít

A többieknél később, de ő is kipróbálta a szuperlágy Pirelliket, és 1:43.503-as körével a 8. helyre kapaszkodott fel. Mostanra szinte teljesen besötétedett:

16:04
november 21, 2014
Vágólapra másolva!

A legtöbben a szuperlágyakat használják

De a Force India és a Toro Rosso például megosztja a feladatokat a versenyzői között: Pérez és Vergne a lágy, Hülkenberg és Kvjat a szuperlágy gumikon köröz. Az élmezőny 1:47-es tempót diktál.

16:07
november 21, 2014
Vágólapra másolva!

Vettel keresztbeállt a féktávon

Még mielőtt az előbb a lágy gumikra váltott volna, az 1-es kanyarnál. Szép jelenet volt:

16:11
november 21, 2014
Vágólapra másolva!

Hamilton a leggyorsabb

A szuperlágy gumikkal egyelőre a hosszú etapon is ő nyújta a meggyőzőbb teljesítményt: szórja az 1:47.1-es köröket, míg Rosberg a legutóbbit már csak 1:47.809 alatt teljesítette - igaz, hogy ő 3 körrel előrébb jár az etapjában. Közben Vettel után Magnussen és Maldonado is a lágy keverékre váltott.

16:14
november 21, 2014
Vágólapra másolva!

A McLaren lekoppintotta a Red Bull szárnyát

"A Red Bull szárnyakat ad!" - élcelődnek a Milton Keynes-i csapatnál a tényleg kissé pofátlannak tűnő másoláson:

16:18
november 21, 2014
Vágólapra másolva!

Durván kopnak a gumik

7-8 kör alatt még a Mercedesek tempója is visszaesett 1:47 aljáról 1:49-re a szuperlágy keveréken. Az imént már Rosberg is kiállt a bokszba, és a lágyon ment vissza a pályára. "Csak 2-3 körig tartanak, különösen a jobbelső adja meg magát" - erősítette meg Bottas a rádión.

16:23
november 21, 2014
Vágólapra másolva!

Bottas már 13 kör óta kint van

A szuperlágy gumikkal ez nem rossz, de a legutóbbi körét már csak 1:49.879 alatt teljesítette. A többség már a lágy keveréket használja.

16:26
november 21, 2014
Vágólapra másolva!

A sorrend

5 perccel a leintés előtt: Hamilton, Rosberg, Magnussen, Vettel, Bottas, Ricciardo, Räikkönen, Button, Kvjat, Massa, Pérez, Maldonado, Hülkenberg, Vergne. Grosjean lesodródott a pályáról az 1-es kanyarnál.

16:29
november 21, 2014
Vágólapra másolva!

Alonso nehéz időmérőre készül

Miután egy elektromos hiba miatt kihagyta az edzést, a Twitteren azt írja, "holnap az év legnehezebb időmérője vár rám, mert ma nem tettem meg egy kört sem, és holnap is a lehető legkevesebbet fogom, hogy kíméljük a motort."

16:33
november 21, 2014
Vágólapra másolva!

Vettel elfékezi magát

A 8-as kanyarnál érdekes módon a Red Bull ívkülső kereke blokkol füstölve, Vettel le is sodródik a pályáról.

16:35
november 21, 2014
Vágólapra másolva!

Az edzésnek vége

A versenyzők még, akárcsak az 1. edzés végén, kint maradtak a pályán gyakorolni a 80 km/ó-s "Zone 80" szabályt, ami a jövőben szintén a Safety Car egyik alternatívája lehet. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk az eredménylistával és az összefoglalóval is.