Az esőben kezdődő, de a verseny harmadától már száraz pályán zajló Monacói Nagydíjon nem a Red Bull, hanem a Mercedes stratégiai csele ért aranyat, ami kis szerencsével megfűszerezve győzelmet hozott a 3. helyről rajtoló Lewis Hamiltonnak.
A címvédő hátránya már több mint 13 másodperc volt Daniel Ricciardo mögött, amikor csapata rászólt a vizes aszfalton látványosan kínlódó Nico Rosbergre, hogy engedje el, és az extrém esőgumikon sikerült kihúznia egészen addig, amíg a körülmények lehetővé tették a slickeket - így
egy kiállást megspórolva vissza tudott térni a menet közben a mezőny többségéhez hasonlóan intermediate gumikra is átváltó Ricciardo elé.
Ehhez persze kellett a Red Bull hatalmas malőrje is: az ausztrál egy körrel Hamilton után tért be a slickekért, és a tempója feljogosította volna az 1. helyre, de a szerelők egyszerűen nem álltak készen a fogadására a kerekekkel. "Ez egymás után a második olyan nagydíj, ahol pórul jártam. Ez szívás, fájdalmas" - nyilatkozta keserűen.
Engem hívtak a bokszba, nem én döntöttem a kiállás mellett. Készen kellett volna állni rá."
"Megvolt a tempónk az esőben, elhúztunk, majd átváltottunk az intermediate gumikra. Csatába keveredtünk Lewisszal, aminek nem kellett volna megtörténnie. Úgy gondolom, minden körülmények közt én voltam a leggyorsabb, de a 2. hely ezt nem mutatja."
A Red Bull tanácsadója, Helmut Marko a Sky Sportsnak azt mondta, a győzelmet "odaajándékozták a Mercedesnek." Vizsgálatot ígért a baklövés miatt, amit szerinte félreértések, emberi hibák okoztak.
Hamilton imája meghallgatásra talált
A mezőny a Safety Car mögül, repülőrajttal indult útjára a 7. kör végén - ami automatikusan azt jelentette, hogy Ricciardo bukta az időmérős gumitrükk potenciális előnyeit -, miután már több versenyző türelmetlenül reklamált a rádión. Kevin Magnussen egyből átváltott az interekre, de pár másodperc múlva újra meg kellett fogni a tempót egy VSC-fázissal, miután Jolyon Palmer ripityára törte a másik Renault-t a St. Dévote-nál. Nagyjából a célvonalnál csúszott meg úgy, hogy a bal oldali palánknak vágódott, és onnan irányíthatatlanul sodródott a St. Dévote bukóterébe.
Ricciardo elképesztő ütemben növelte az előnyét a küszködő Rosberg előtt, akit szinte letolt a pályáról Hamilton. A Mercedes a 16. körre megelégelte ezt, és arra utasították, hogy engedje el csapattársát, aki így a Red Bull nyomába eredhetett, körönként eleinte 0,5-0,6 másodpercet hozva rajta.
Később azonban stabilizálódott köztük a különbség, és a fordulópontot az jelentette, hogy miközben Ricciardo a 22. körben szintén megkapta a köztes esőgumikat, Hamilton a 31. körig nyújtotta az etapját a kék csíkos keveréken. "Nem jutok szóhoz. Ilyen napért imádkoztam" - mondta Hamilton, aki szombaton úgy érezte, hogy legfeljebb az eső segítheti hozzá a győzelemhez.
Egyetlen bokszkiállásánál
a legpuhább keveréket, az ultralágyakat kapta meg, amelyekkel kihúzta a célig.
"Őrület, milyen hosszú etap volt, a leghosszabb ezeken a gumikon. Nem lehetett tudni, mennyire használhatom őket. Szerintem az utolsó körben jött el az a pont, ahol drasztikusan visszaesett a teljesítményük."
Ricciardo hiába használta a tartósabbnak tűnő szuperlágyakat, nem tudott előnyt kovácsolni ebből. Néhány körön át csimpaszkodott Hamiltonba - a sikánnál egyszer majdnem meg is előzte, a kanyarcsúcspontot átvágó mercedeses viszont kis híján felkente a palánkra a kigyorsításnál -, de utána a leintésig nem igazán tudott komoly támadást indítani.
Toto Wolff a Sky Sportsnak azt mondta, a Mercedes közösen döntött a hívásról. "Agresszív stratégiát választottunk, hosszasan beszélgettünk róla" - ismerte el. "Kockáztattunk." Hamilton ugyanakkor másképp emlékszik. "Én döntöttem úgy, hogy kint maradok. A csapat szólt, hogy mások átváltottak interekre, és az gyorsabbnak tűnik, álljak ki én is a bokszba."
Én viszont úgy voltam vele, hogy hmm, nem fogok, mert az aszfalt gyorsan szárad, és 10-15 kör alatt szemcsésedni kezdenének a gumik
" - jelentette ki. "Úgy döntöttem, hogy tovább nyomom a gázt. A gumik nem szemcsésedtek, csupán a hátsók tapadása gyengült kicsit."
Rosberg kínlódott
Hamilton első győzelmét aratta 2016-ban, és nagyon harapott a 7. helyen célba érő Rosberg pontelőnyéből. A német 24 ponttal előzi meg csapattársát a tabellán, akinek a táv elején át kellett adnia a 2. helyet - emiatt azonban nem érez bosszúságot. "Zavaró, hogy a futam elején hiányzott a tempóm. Nem tudom, hogy fogalmazzam meg, de nem bíztam az autóban" - nyilatkozta szenvtelenül. "Az én tempóm lassú volt, Lewisnak viszont még maradt sansza a győzelemre, ezért a csapat logikusan úgy döntött, hogy adjuk meg neki az esélyt. Fájdalmas, de logikus döntés volt."
Rosberg az intermediate gumis etapon még megtartotta a 3. helyet, de a slickekre váltva már csak Sergio Pérez, Sebastian Vettel és Fernando Alonso mögé tért vissza, és a verseny végére nemhogy Alonsót megelőzte volna,
az utolsó körben eleredő esőben még Nico Hülkenberg is elhúzott mellette.
Pérez a harmadik szezonjában is dobogót szerzett a Force Indiánál, amit az indiai hatóságok által üldözött tulajdonosnak, Vijay Mallyának ajánlott.
A kerékcserék ügyes időzítésének köszönheti az eredményt: a 7. helyről indult, de profitálni tudott abból, hogy viszonylag későn, a 21. körben járt először a depóban, mivel a korábban gumikat cserélő Vettel és Hülkenberg beragadt Felipe Massa Williamse mögé, Carlos Sainzot pedig megelőzte a bokszkiállás során. Slick gumira - konkrétan a lágy típusra - az elsők között váltott át, és ezzel előzte meg Rosberget.
Vettel sem tudott mit kezdeni vele, a ferrarisnak így be kellett érnie a 4. hellyel. "Kétségtelen, hogy gyorsabbak voltunk nála, de jobb munkát végeztek, mint mi, és megelőztek" - vélte.
Az intereken töltött első körökben kellett volna jobban teljesítenem, de nem tudtam megelőzni Felipét."
Egyszer amúgy sikerült neki, de az alagút után nyílegyenesen átrobogott a bukótéren, ezért vissza kellett adnia a pozíciót a végül a 10. helyen végző Williamsnek.
A McLaren mindkét pilótája pontot szerzett, Alonso 5., Jenson Button 9. lett. A spanyol örül, hogy jó irányba tart a csapat, a brit ellenben kicsit csalódott volt, mert jobb eredményt is elérhetőnek látott. "Szerintem valószínűleg rendre a megfelelő pillanatban álltam ki a bokszba, csak annyi volt a probléma, hogy miután megtettem, a többiek is ugyanígy cselekedtek!" - közölte. "Egész jól szoktam döntéseket hozni, de úgy tűnik, mindenki engem másolt."
Sok ütközés történt
A vizes pályán viszonylag nyugodtan telt a verseny, Palmer balesetén kívül Kimi Räikkönen kiesésénél repkedtek még alkatrészek.
A finn a 11. körben a Loewsnél nekiment a falnak, ám közvetve nem ez, hanem a mögötte érkező Massa okozta a végzetét.
A brazil a következő jobbosnál belülről próbált elmenni a Ferrari mellett, de ehelyett beletolta a korlátba, oda kényszerítve a külső íven próbálkozó Romain Grosjeant is. Räikkönen a károk miatt nem tudta folytatni a futamot, és az összetettben a 2.-ról a 4. pozícióba csúszott vissza, Hamilton és Ricciardo mögé.
Ütközés vetett véget Danyiil Kvjat kálváriájának is, ami már a legelső körben megkezdődött: az orosz autójában bedöglött valami, és rögtön ki kellett állnia kormánycserére, így a mezőny végéről próbált alkotni. Magnussent kanyarokon át támadta a 19. körben, de a Rascasse-nál látszólag reménytelenül próbált bebújni a résbe a Renault mellett, és összeütköztek. Magnussen ugyan tovább tudott menni, ám ő sem ért célba, mivel később kicsúszott a Mirabeaunál.
Szintén a Rascasse volt a végállomás a Sauber párosának, akik egymással ütköztek, úgyhogy fejmosásra számíthatnak. Ericsson a szűk hajtűben próbált beszúrni Nasr mellé, akinek elvileg már el kellett volna engednie, de előzés helyett kiforgatta csapattársát, és végül mindketten feladták.
A bokszutcából rajtoló Max Verstappen keményen dolgozott, hogy pontokkal feledtesse szombati hibáját, és szép manőverekkel menetelt is előre:
az alagút után (Nasrt és Buttont), a St. Dévote-nál (Magnussent) és a Tabacnál (Wehrleint) is előzött. A 34. körben azonban a palánknak vágta Red Bullját a Massenet kanyarnál, ahol szombat délelőtt már leborotválta a falat a kerekeivel.
"Kár érte, mert előtte jól alakult a versenyem, remekül éreztem magam az autómban" - mondta. "Sajnos blokkoltak a kerekeim, majd lecsúsztam a száraz ívről. Ezután csak utas voltam az autómban, és nekimentem a falnak."
A következő versenyt két hét múlva, Kanadában rendezik.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!