A Ferrari és a Mercedes kezdte a legpengébben az előszezont
2017. február 27. 09:27
Lewis Hamilton ott folytatta, ahol tavaly novemberben, Abu-Dzabiban abbahagyta, és a leggyorsabbnak bizonyult a 2017-es előszezoni tesztek első napján, Barcelonában. Az idők viszont – ahogy ezt a teszteken megszokhattuk – ezúttal csak másodlagosak, hiszen a Mercedes többféle karosszériaelemet kipróbált, és a leggyorsabb köröket lágy gumikon futották.
A napot Valtteri Bottas kezdte az Ezüstnyíl volánja mögött, ez egyben a finn pilóta hivatalos bemutatkozása is volt a Mercedesnél. Bottas délelőtt még a filmforgatáson is látott, T-szárnnyal felszerelt autót vezette, és rögtön versenyképesnek tűnt, de az ebédszünetben már a Ferrari, és Sebastian Vettel állt az élre.
Bottas ettől függetlenül elvégezte azt, amit rábíztak: 79 körrel több, mint egy versenytávot teljesített hiba nélkül, majd elárulta, az új Mercedes nagyon eltérő érzetet ad, mint a tavalyi, más szabályok szerint épített Williams, „de ennek is van négy kereke, meg egy kormánya, tehát még mindig egy autó.” Az abroncsokkal kapcsolatban úgy vélte,
a gumik a korábbiaknál következetesebben viselkednek, így teljes etapokra vetítve javult a teljesítményük.
Délután Hamilton kapta meg az Ezüstnyíl ülését, és némi késlekedés után, cápauszonnyal felvértezve látogatott ki a pályára. Eleinte ismerkedett az új autóval, sokáig csak a középmezőnyben szerepelt, de késő délután lágy gumikra váltott, és 1:21.765-tel átvette a vezetést. A szabályváltozások miatt szinte magától értetődő, de ez az eredmény már most jobb, mint a tavalyi előszezoni tesztek legjobbja.
A tavalyi nyitónaphoz képest 3,174 másodpercet gyorsult a mezőny.
„Nagy örömmel látom a munkát, amit mindenki elvégzett az autón, lenyűgözően fest – mondta Hamilton a Sky Sportsnak. – Remek érzetet ad, de még rengeteg dolgot kell javítanunk rajta. Annak viszont örülök, hogy nagyszerű napunk volt, sok kört teljesítettünk, és a mi autónk néz ki a legjobban.”
Hamilton hozzátette, szerinte normális, hogy a közvélemény őket tartja az esélyesnek.
„Először is az embert mindig felnagyítják a szezon előtt, másodszor mi vagyunk a világbajnokok, harmadszor a mi autónk ezerszer jobban néz ki, mint bárki másé.”
A Mercedest egyelőre valószínűleg nem a nyers tempó, hanem az autó optimalizálása foglalkoztatta. Cápauszonyuk érdekes megoldással egy felső nyílást is hordozott magán, ami az erőforrás hűtését segítette. A nap végére leszerelték a nem túl elegáns megoldást, és egy másik karosszériaelem került fel, viszont a pilótafülke mellett kopoltyúk jelentek meg, szintén a hűtést elősegítendő.
Bár Hamilton zárt az élen, a Ferrari is figyelemre méltó teljesítményt nyújtott. Sebastian Vettel szinte az egész nap során a közepes keverékű gumikkal autózott, csak egy utolsó hosszú etapra kerültek fel a kemények az SF70H-ra, a Mercedesen és a Williamsen viszont lágy abroncsok dolgoztak.
Vettel délután sokáig várakozott a bokszban, de műszaki hibáról nem érkezett hír.
Említésre méltó azonban, hogy egymaga csaknem két versenytávot, 129 kört autózott a Ferrarival, ráadásul a barcelonai elnyújtott, gyors kanyarok megterhelők a pilóták számára. A gép és az ember is jól bírta a megpróbáltatást, e téren a Williams és Felipe Massa kombója is jól szerepelt, az ő mérlege 103 kör és 3. helyezés, lágy gumikkal. A Mercedes persze erre is rálicitált, összesen 152 kört tett meg.
„Igen sima napunk volt, különösen a délután. Rövid és hosszú etapokat egyaránt futottunk, összehasonlítottuk a lágy és a közepes abroncsokat. Még mindig ismerkedünk az FW40-nel, érdekes szakasza ez az évnek, de egyelőre minden rendben van. Rengeteg teendőnk van, sokáig tart majd kiismerni a különböző keverékű és méretű gumikat is. A leszorítóerő terén is van még mit keresni” – nyilatkozta Rod Nelson, a Williams tesztcsapatának vezető mérnöke.
Massa után szakadék alakult ki, meglepetésre Kevin Magnussen ért oda a 4. helyre a Haas Ferrarival, amit az ebédidő előtt kicsit össze is tört, de szerencsére a szerelők gyorsan meg tudták javítani. Századokra tőle érkezett Daniel Ricciardo a Red Bull-lal, ami
délelőtt egy szenzorhiba miatt piros zászlót okozott, délután pedig az akkumulátor hibája hátráltatta.
Ricciardo a nap végén elmondta, csupán elővigyázatosságból állt meg a pályán, és a nap végi munkát jónak nevezte. Úgy vélte, rövid idő alatt is be tudta hozni az időt, amit elvesztett a délelőtt során, és szerinte mostantól lendületbe jön a csapat. Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke hozzátette, csak balszerencsések voltak hétfőn, és a problémáik nem a motor sajátos beépítéséből adódtak.
Helmut Marko, a Red Bull motorsport tanácsadója kijelentette, nem aggasztja a csapatot, hogy az új Renault erőforrás egyelőre gyermekbetegségekkel küzd, de a világbajnoki címre hajtó csapat hétfőn rengeteg időt veszített a műszaki hibák miatt, és egyelőre biztosan nem tudták megmutatni, hogy mire lesznek képesek a Mercedes és a Ferrari ellen.
Jó kezdés után ennél is rosszabbul alakult a Force India napja: Sergio Pérez már délelőtt megtett 39 kört, délután viszont a kipufogórendszer hibája miatt nem jött ki a pályára, így csak a McLaren és Fernando Alonso fordult nála kevesebbszer a pályán.
Kilométereket tettünk az autóba, eleinte rövid etapokat teljesítettünk, majd emeltük a körszámot.
Ez lehetővé tette számunkra, hogy elvégezzük az alapvető rendszerellenőrzéseket, elkezdtük az aero mappingot, és hasznos tudásra tettünk szert a 2017-es gumikról. A munkánkat félbeszakította a kipufogórendszer hibája, elővigyázatosságból korán befejeztük a napot” – nyilatkozta Tim McCullough, a Force India vezető versenymérnöke.
Pérez végül a 7. helyre ért oda a pontosan, de egyelőre nem gyorsan közlekedő Carlos Sainz és Nico Hülkenberg elé.
Pozitív érzéssel zárom a napot, nagy lépést tettünk előre a leszorítóerő és a tapadás révén.
Ezt már az első körök alatt is éreztem, és nagy mosolyt csalt az arcomra. Nem volt a legsimább napunk, szerettünk volna több kört menni, de az első tesztnap mindig ilyen egy vadonatúj autóval. Jó napunk van, és remek, hogy a szezon végre elkezdődött” – mondta Sainz.
A nap drámáját ezúttal is a McLaren hozta össze.
Fernando Alonso délelőtt mindössze 1 kört tudott megtenni, majd olajszivárgás miatt a csapat kénytelen volt motort cserélni, de így is csak késő délután kezdhették meg az érdemi munkát, ráadásul az olajteknő konstrukciós hibáját sem tudják a helyszínen orvosolni.
Eric Boullier, a McLaren versenyigazgatója a Motorsport.com-nak azt mondta, nem tudják pontosan, hogy mi a gond, mert a Honda visszakérte az erőforrást, és elismerte, Alonso „nem volt túl boldog” a délelőtt során. „de tegnap is itt volt, vezette az autót néhány kör erejéig, és megtapasztalhatta, hogy milyen. Gondolom, tegnap inkább elégedett volt, mint boldogtalan. Ő ezt érezte.”
Alonso mindössze a sauberes Marcus Ericssont tudta megelőzni.
A svéd pilóta ugyanannyi kört tett meg a nap során, mint Hamilton délután, csak sokkal lassabban: 5 másodperces hátránya 2-vel több, mint amit Alonso és Hülkenberg kapott a Mercedestől, és kifejezetten sok, ha figyelembe vesszük, hogy a tavalyi Ferrari motor még nem teljesen elavult, viszont sokkal megbízhatóbb az ellenfelek erőforrásainál.