A Ferrari és a Mercedes kezdte a legpengébben az előszezont
2017. február 27. 09:27
Lewis Hamilton ott folytatta, ahol tavaly novemberben, Abu-Dzabiban abbahagyta, és a leggyorsabbnak bizonyult a 2017-es előszezoni tesztek első napján, Barcelonában. Az idők viszont – ahogy ezt a teszteken megszokhattuk – ezúttal csak másodlagosak, hiszen a Mercedes többféle karosszériaelemet kipróbált, és a leggyorsabb köröket lágy gumikon futották.
A napot Valtteri Bottas kezdte az Ezüstnyíl volánja mögött, ez egyben a finn pilóta hivatalos bemutatkozása is volt a Mercedesnél. Bottas délelőtt még a filmforgatáson is látott, T-szárnnyal felszerelt autót vezette, és rögtön versenyképesnek tűnt, de az ebédszünetben már a Ferrari, és Sebastian Vettel állt az élre.
Bottas ettől függetlenül elvégezte azt, amit rábíztak: 79 körrel több, mint egy versenytávot teljesített hiba nélkül, majd elárulta, az új Mercedes nagyon eltérő érzetet ad, mint a tavalyi, más szabályok szerint épített Williams, „de ennek is van négy kereke, meg egy kormánya, tehát még mindig egy autó.” Az abroncsokkal kapcsolatban úgy vélte,
a gumik a korábbiaknál következetesebben viselkednek, így teljes etapokra vetítve javult a teljesítményük.
Délután Hamilton kapta meg az Ezüstnyíl ülését, és némi késlekedés után, cápauszonnyal felvértezve látogatott ki a pályára. Eleinte ismerkedett az új autóval, sokáig csak a középmezőnyben szerepelt, de késő délután lágy gumikra váltott, és 1:21.765-tel átvette a vezetést. A szabályváltozások miatt szinte magától értetődő, de ez az eredmény már most jobb, mint a tavalyi előszezoni tesztek legjobbja.
A tavalyi nyitónaphoz képest 3,174 másodpercet gyorsult a mezőny.
„Nagy örömmel látom a munkát, amit mindenki elvégzett az autón, lenyűgözően fest – mondta Hamilton a Sky Sportsnak. – Remek érzetet ad, de még rengeteg dolgot kell javítanunk rajta. Annak viszont örülök, hogy nagyszerű napunk volt, sok kört teljesítettünk, és a mi autónk néz ki a legjobban.”
Hamilton hozzátette, szerinte normális, hogy a közvélemény őket tartja az esélyesnek.
„Először is az embert mindig felnagyítják a szezon előtt, másodszor mi vagyunk a világbajnokok, harmadszor a mi autónk ezerszer jobban néz ki, mint bárki másé.”
A Mercedest egyelőre valószínűleg nem a nyers tempó, hanem az autó optimalizálása foglalkoztatta. Cápauszonyuk érdekes megoldással egy felső nyílást is hordozott magán, ami az erőforrás hűtését segítette. A nap végére leszerelték a nem túl elegáns megoldást, és egy másik karosszériaelem került fel, viszont a pilótafülke mellett kopoltyúk jelentek meg, szintén a hűtést elősegítendő.
Bár Hamilton zárt az élen, a Ferrari is figyelemre méltó teljesítményt nyújtott. Sebastian Vettel szinte az egész nap során a közepes keverékű gumikkal autózott, csak egy utolsó hosszú etapra kerültek fel a kemények az SF70H-ra, a Mercedesen és a Williamsen viszont lágy abroncsok dolgoztak.
Vettel délután sokáig várakozott a bokszban, de műszaki hibáról nem érkezett hír.
Említésre méltó azonban, hogy egymaga csaknem két versenytávot, 129 kört autózott a Ferrarival, ráadásul a barcelonai elnyújtott, gyors kanyarok megterhelők a pilóták számára. A gép és az ember is jól bírta a megpróbáltatást, e téren a Williams és Felipe Massa kombója is jól szerepelt, az ő mérlege 103 kör és 3. helyezés, lágy gumikkal. A Mercedes persze erre is rálicitált, összesen 152 kört tett meg.
„Igen sima napunk volt, különösen a délután. Rövid és hosszú etapokat egyaránt futottunk, összehasonlítottuk a lágy és a közepes abroncsokat. Még mindig ismerkedünk az FW40-nel, érdekes szakasza ez az évnek, de egyelőre minden rendben van. Rengeteg teendőnk van, sokáig tart majd kiismerni a különböző keverékű és méretű gumikat is. A leszorítóerő terén is van még mit keresni” – nyilatkozta Rod Nelson, a Williams tesztcsapatának vezető mérnöke.
Massa után szakadék alakult ki, meglepetésre Kevin Magnussen ért oda a 4. helyre a Haas Ferrarival, amit az ebédidő előtt kicsit össze is tört, de szerencsére a szerelők gyorsan meg tudták javítani. Századokra tőle érkezett Daniel Ricciardo a Red Bull-lal, ami
délelőtt egy szenzorhiba miatt piros zászlót okozott, délután pedig az akkumulátor hibája hátráltatta.
Ricciardo a nap végén elmondta, csupán elővigyázatosságból állt meg a pályán, és a nap végi munkát jónak nevezte. Úgy vélte, rövid idő alatt is be tudta hozni az időt, amit elvesztett a délelőtt során, és szerinte mostantól lendületbe jön a csapat. Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke hozzátette, csak balszerencsések voltak hétfőn, és a problémáik nem a motor sajátos beépítéséből adódtak.
Helmut Marko, a Red Bull motorsport tanácsadója kijelentette, nem aggasztja a csapatot, hogy az új Renault erőforrás egyelőre gyermekbetegségekkel küzd, de a világbajnoki címre hajtó csapat hétfőn rengeteg időt veszített a műszaki hibák miatt, és egyelőre biztosan nem tudták megmutatni, hogy mire lesznek képesek a Mercedes és a Ferrari ellen.
Jó kezdés után ennél is rosszabbul alakult a Force India napja: Sergio Pérez már délelőtt megtett 39 kört, délután viszont a kipufogórendszer hibája miatt nem jött ki a pályára, így csak a McLaren és Fernando Alonso fordult nála kevesebbszer a pályán.
Kilométereket tettünk az autóba, eleinte rövid etapokat teljesítettünk, majd emeltük a körszámot.
Ez lehetővé tette számunkra, hogy elvégezzük az alapvető rendszerellenőrzéseket, elkezdtük az aero mappingot, és hasznos tudásra tettünk szert a 2017-es gumikról. A munkánkat félbeszakította a kipufogórendszer hibája, elővigyázatosságból korán befejeztük a napot” – nyilatkozta Tim McCullough, a Force India vezető versenymérnöke.
Pérez végül a 7. helyre ért oda a pontosan, de egyelőre nem gyorsan közlekedő Carlos Sainz és Nico Hülkenberg elé.
Pozitív érzéssel zárom a napot, nagy lépést tettünk előre a leszorítóerő és a tapadás révén.
Ezt már az első körök alatt is éreztem, és nagy mosolyt csalt az arcomra. Nem volt a legsimább napunk, szerettünk volna több kört menni, de az első tesztnap mindig ilyen egy vadonatúj autóval. Jó napunk van, és remek, hogy a szezon végre elkezdődött” – mondta Sainz.
A nap drámáját ezúttal is a McLaren hozta össze.
Fernando Alonso délelőtt mindössze 1 kört tudott megtenni, majd olajszivárgás miatt a csapat kénytelen volt motort cserélni, de így is csak késő délután kezdhették meg az érdemi munkát, ráadásul az olajteknő konstrukciós hibáját sem tudják a helyszínen orvosolni.
Eric Boullier, a McLaren versenyigazgatója a Motorsport.com-nak azt mondta, nem tudják pontosan, hogy mi a gond, mert a Honda visszakérte az erőforrást, és elismerte, Alonso „nem volt túl boldog” a délelőtt során. „de tegnap is itt volt, vezette az autót néhány kör erejéig, és megtapasztalhatta, hogy milyen. Gondolom, tegnap inkább elégedett volt, mint boldogtalan. Ő ezt érezte.”
Alonso mindössze a sauberes Marcus Ericssont tudta megelőzni.
A svéd pilóta ugyanannyi kört tett meg a nap során, mint Hamilton délután, csak sokkal lassabban: 5 másodperces hátránya 2-vel több, mint amit Alonso és Hülkenberg kapott a Mercedestől, és kifejezetten sok, ha figyelembe vesszük, hogy a tavalyi Ferrari motor még nem teljesen elavult, viszont sokkal megbízhatóbb az ellenfelek erőforrásainál.
Jó reggelt! A Forma-1 téli álmának vége - lenne, ha egyáltalán lett volna ilyen. A csapatok valójában gőzerővel dolgoztak a 2017-es autóikon, amelyek a jelentősen átírt aerodinamikai szabályok miatt teljesen mások, mint a tavalyiak voltak. A múlt héten már egytől egyik bemutatták őket, némelyiket be is járatták egy "filmforgatási nap" keretében. Most kétszer négy napjuk lesz rá, hogy kikúrálják a gyerekbetegségeiket, és felkészüljenek a március utolsó hétvégéjén, Melbourne-ben kezdődő szezonra.
Barcelonában szép idő fogadta a csapatokat, bár hűvös van: egyelőre csak 10 fok, míg a pálya 16 fokos. Már mindenki kint volt ma 1-2 bemelegítő körre, sőt Valtteri Bottas 1:33.445-tel e pillanatban már el is érte az előszezon első köridejét. Ki más, ha nem a Mercedes?!
Több autót, köztük az (immár narancssárga-fekete) McLarent és a Saubert felszerelték egy-egy kacifántos áramlásmérő kerettel, a Ferrari hátsó szárnyát pedig bekenték áramlásjelző festékkel:
És íme a Red Bull RB13 nyitott orra, amely minket halszájra emlékeztet. Még lehet, hogy az ellenfeleknek is lesz hozzá pár szavuk...
A Mercedes minden nap megosztja a munkát a pilótái között, ma délelőtt Bottas, délután Lewis Hamilton lesz a soros. Őket vetik be a nyitónapon a csapatok:
Mercedes - Bottas / Hamilton
Red Bull - Ricciardo
Ferrari - Vettel
Force India - Pérez
Williams - Massa
McLaren - Alonso
Toro Rosso - Sainz
Haas - Magnussen
Renault - Hülkenberg
Sauber - Ericsson
Nem túl meglepő módon mindenki a zászlóvivőnek tekinthető pilótáját hívta be a nyitónapra, kivéve talán a Haast, bár Magnussen sem nevezhető kezdőnek már. Az újoncoknak, így Strollnak és Vandoorne-nak (aki persze egy nagydíjon már indult tavaly) várniuk kell.
A Ferrari ásza mindjárt egy 1:26.768-as körrel kezdett, aztán negyedszerre 1:24.509-re javított, 0,145 másodpercet verve az idejét közben szintén lejjebb faragó Bottasra, aki egyébként már 9 körnél jár. Elsőre nem is rossz...
Az új autók látványát még szokni kell. Ez minden évben így van, de most különösen, mert nemcsak nagyobbak lettek, hanem több csapat - köztük a McLaren, a Toro Rosso és a Sauber - jelentősen változtatott a festésén is. A Mercedesén napfényben jól mutatnak ezek a neonkék csíkok, nem?
Már 1:23.560-nál tart, úgyhogy 1,094 mp-re nőtt az előnye Bottasszal szemben. Ő tette meg a legtöbb, 10 kört is, míg Bottas 9-et, a többiek közül pedig senki nem ment többet 3-nál. A Ferrari biztatóan kezd, de ez még semmit nem jelent, nagyon korán van.
A miheztartás végett a tavalyi első tesztnapot pont Vettel zárta az élen 1:24.939-es idővel. Ennél már most 1,4 mp-vel jobbat ment, de figyelembe kell venni, hogy az idei autók eleve 3-5 másodperccel gyorsabbak az egy évvel ezelőttieknél, különösen egy olyan aero-pályán, mint Barcelona. Egy évvel ezelőtt az első teszthét legjobb eredményét szintén Vettel érte el, mégpedig 1:22.810-zel, amitől még messze van.
Egyelőre csak egy 1:28.712-es idővel.
Hát, ez nem indul túl jól! Az idén most először kell megszakítani a tesztet. A 3-as kanyar után parkolta le az RB13-at. Hozzá kell tenni, hogy más autókkal, köztük a Ferrarival és a Mercedesszel ellentétben ezt még nem is járatták be.
Az igazság az, hogy a kívülállók közül erre eddig senkinek nem sikerült biztosan rájönnie, de egyelőre úgy tűnik, nincs bevezetve semmilyen csatornába, az orr eleje alatt van a kimeneti nyílása. Feltehetően az orr körüli áramlást változtatja meg azáltal, hogy a levegő nem ütközik bele az orr elejébe. Később talán majd többet is tudni fogunk.
A beavatkozó bírók igyekeznek feltenni a Red Bullt egy trélerre. Közben a napsütés jóvoltából szépen emelkedik az aszfalt hőmérséklete, már 21 foknál jár.
Még korán van, de a tesztelés első órája után így állunk:
1. Vettel (Ferrari SF70H) 1:23.560 - 10 kör
2. Bottas (Mercedes W08) 1:24.654 - 9 kör
3. Ricciardo (Red Bull RB13) 1:28.712 - 4 kör
4. Hülkenberg (Renault RS17) - 5 kör
5. Ericsson (Sauber C36) - 4 kör
6. Pérez (Force India VJM10) - 3 kör
7. Massa (Williams FW40) - 2 kör
8. Alonso (McLaren MCL32) - 1 kör
9. Sainz (Toro Rosso STR12) - 1 kör
10. Magnussen (Haas VF-17) - 1 kör
Vettel és Hülkenberg rögtön ki is robog a pályára. A Renault-t ma még nem mutattuk meg, itt van róla egy rövid klip:
"Eddig minden jól megy. A programunk mára: aerodinamikai tesztek és beállítási munka" - írják a Twitteren. A képeken jól látszik az áramlásmérő keret is Ericsson C36-osán:
A WTF1 azon ironizál, hogy tegnap maga a Red Bull reklámozta a 13-as típusjelű autóját egy neontáblával, amelyen az "egyeseknek (bal)szerencse" felirat világított, miközben a "bal" hol megjelent, hogy eltűnt. Nem kérdés, a kezdet melyikre utal... Nem tudjuk, mi történt, bagatell dologról is lehet szó, de érdemes felidézni, hogy a Toro Rosso bejáratása során bedöglött az ERS a Renault motorjában. Ez a hiba a helyszínre elvitt két motor közül állítólag csak az egyiket érintette, vagyis nem feltétlenül van szó konstrukciós hibáról.
1:28.928-as idővel kezd, ez egyelőre a 4. helyre elég Vettel, Bottas és az imént lerobbant Ricciardo mögött. Vettel már 16 kört tett meg, ebben is ő áll az élen.
A Red Bull legalábbis ezt írja a Twitteren. De mit keres a főhadiszállásukon az a fekete macska?! A humoruk szerencsére a régi...
Alonso még csak egyetlen kört tett meg, és úgy tűnik, ezt egy ideig nem is fogja gyarapítani, a Honda ugyanis valamilyen problémát talált az olajrendszerben. A motort erre az évre teljesen átépítették, a Mercedes elrendezését (vagyis azt, hogy a turbó a motor mögött, a kompresszor előtte van) követve, de ők maguk is elismerték, hogy ebben lehetnek kockázatok. Mindegy, korán van, inkább a teszteken derüljenek ki a gondok, mint élesben.
Mármint tréleren persze. Az Auto Motor und Sport szerint a szerelők nem bízták a véletlenre, és még alul is becsomagolták az autót, mielőtt feltették a platóra. Nem csoda: a szabályokhoz igazodva a tavalyinál nagyobb diffúzorát a bemutatókon mindenki igyekezett minél jobban elrejteni.
Mármint a körök számában: mindketten 19-et tettek meg. Ami az időket illeti, azok mostanában nem javultak, Vettel előnye továbbra is 1,094 mp. Massa is megjelent a pályán a Williamsszel.
1:26.788-as idővel iratkozott fel a tabellára, elmaradva Vetteltől és Bottastól, de Ricciardo és Hülkenberg előtt. Az új Williams nem hozta lázba különösebben a szakértőket, de egyébként ma feltűnt rajta a Mercedesen és a Ferrarin már látott T-szárny. Ez tulajdonképpen a régi szabályokból visszamaradt szürke zóna révén kerülhet fel az autókra, és a hátsó szárny felé áramló levegőt hivatott elsimítani.
Most Pérez is kihajtott a bokszból a Force Indiával, és 1:30.654-es idővel kezdett.
Mármint a képzeletbelire természetesen. 1:26.171-es ideje révén megelőzte Massát, vagyis a Williams és a Force India máris egymással birkózik. Az utóbbi főnöke, Vijay Mallya egyébként a bemutatók idején inkább a Renault-val bonyolódott szócsatába, miután a franciák főnöke, Cyril Abiteboul azt állította, a Force Indiához hasonló magáncsapatok nem fogják bírni a felfokozott fegyverkezési versenyt.
Ez az év is jól kezdődik számukra! A BBC tudósítója szerint az olajrendszer problémája a motor elején van, ahol nagyon nehéz hozzáférni, 4-5 óra lehet az is, hogy szétszedjék, és megnézzék, pontosan mi a baj. Mondjuk ennyi idő alatt simán ki is cserélhetnék az egészet... De simán benne van a pakliban, hogy Alonso, aki ma még csak egyetlen bemelegítő kört teljesített, ma már nem tud visszatérni a pályára.
1:23.370-es idejével 0,190 másodperccel megelőzi Vettelt, csakhogy a lágy gumikat használja ehhez, míg vetélytársa (és korábban ő maga is) a közepeseken ment. Érdekes, hogy a Mercedes most már az első héten beveti ezt a keveréket, míg egy évvel ezelőtt nem tette - igaz, ezúttal a gumik is megújultak. A Pirelli a szerkezetüket és a keveréküket is módosította, hogy mérsékelje a hőfáradást.
1:25.978-at ment, ha minden igaz, a közepes gumikon. Bottas és Vettel fej-fej mellett haladnak, az előbbi 32, az utóbbi 29 kört tett meg. Vettel az előbb abszolút legjobb részidőt ért el a középső szektorban, de maradt a 2. helyen. Közben Ericsson is megtette az első mért körét, egyelőre a 6. helyen áll. Magnussen szintén kint van a Haasszal.
Cápauszony, halszáj... Van itt minden! Sőt, a McLaren orrát ezek szerint mintha Nemóról mintázták volna :-)
Két órányi tesztelés után ez a helyzet:
1. Bottas (Mercedes W08) 1:23.370 - 38 kör
2. Vettel (Ferrari SF70H) 1:23.560 - 29 kör
3. Massa (Williams FW40) 1:25.956 - 17 kör
4. Pérez (Force India VJM10) 1:26.171 - 11 kör
5. Hülkenberg (Renault RS17) 1:26.500 - 17 kör
6. Ericsson (Sauber C36) 1:28.235 - 17 kör
7. Ricciardo (Red Bull RB13) 1:28.712 - 4 kör
8. Magnussen (Haas VF-17) - 7 kör
9. Sainz (Toro Rosso STR12) - 6 kör
10. Alonso (McLaren MCL32) - 1 kör
A legtöbbet a Mercedes és a Ferrari haladt az elmúlt órában.
Magnussen autója a bokszbejáratnál állt meg, a szerelők a segítségére siettek.
Bottas is befejezte az etapját, jelenleg senki nincs kint.
1:27.344-es ideje révén egyelőre a 6. A Toro Rosso egyébként nagy feltűnést keltett, és nemcsak energiaitalos dobozra hajazó festésével, hanem azzal is, hogy sokban hasonlít a Mercedesre. A technikai igazgatójuk, James Key azt állította, nincs szó koppintásról, sőt, kicsit még csalódottak is amiatt, hogy a Mercedesnek ugyanolyan ötletei voltak, mint nekik.
Egy hajszállal Hülkenberg is javított, de még mindig az 5. helyen áll a Renault-val, korábbi csapattársa, Pérez mögött.
Még mindig 2 másodperccel a Mercedes és a Ferrari mögött van, de Massát visszaelőzte szűk két tizeddel.
Amióta Ricciardo - állítólag szenzorhiba miatt - lerobbant alig 4 kör után, nem tért vissza a pályára. Alonso McLarenjéről sincs hír, a Haasnál pedig azt írják, még vizsgálják, miért állt meg Magnussen autója a bokszbejáratnál.
Miközben Vettel folytatja a körözgetést a Ferrarival (és most az első szektorban ért el abszolút legjobb részidőt, még mindig a közepes Pirelliken), egyik olvasónk kérésére idelinkeljük a tavalyi első tesztnapról készült tudósításunkat. Azt pont ő zárta az élen.
"Tavalyhoz képest már most is olyan, mintha egy másik kategóriába kerültem volna; óriási a leszorítóerő!" - jelenti a rádión a Toro Rossónak. Hogy emiatt mennyivel keményebben kellett sportolniuk a pilótáknak a télen, arról itt olvashatják az interjúkat egy edzővel.
Korábban már ők maguk is elismerték, hogy még nem döntötték el, használni fogják-e, de az AMuS szerint szerdán tényleg kipróbálják. Az utóbbi napokban sokan szidták a szabályalkotókat, amiért nem akadályozták meg ennek a szépnek aligha nevezhető, 2009 előtt már használt aerodinamikai elemnek a használatát, miközben az idei módosítások egyik fő célja az volt, hogy az autók szebbé és vagányabbá váljanak.
Na persze nem évben, hanem körben számolva: már 43 kört tett meg. Sőt legutóbb az idején is javított, konkrétan 1:23.169-re, úgyhogy már 0,391 mp az előnye Vettellel szemben. Igaz, a Mercedesen a lágy, a Ferrarin pedig a közepes gumik vannak.
A Sauber új versenyzője a Bajnokok Tornáján bizarr balesetet szenvedett, amikor összeütközött Massával, és a borulástól megsérült a nyaka. Ezért ezen a héten a Ferrari tesztpilótája, Antonio Giovanazzi fog vezetni helyette, de az Autosport úgy tudja, Wehrlein is jobban van, a fájdalmai jórészt elmúltak, s bár még át kell majd esnie egy orvosi vizsgálaton, a jövő heti második teszten valószínűleg már akcióba lendülhet.
Szélesebbek és jóval nagyobb tapadást is biztosítanak a tavalyiaknál. A gyakorlórajtok nyoma már látszik a bokszkijárat környékén:
A Ferrari (Vettel 37-en áll) kezd lemaradni. A Mercedes megbízhatónak tűnik, már az első napon simán átéphetik a 100 kört. Délután amúgy Hamilton fogja váltani Bottast. Ez a módszer jónak tűnik arra, hogy a csapat versenyzői ritmusban maradjanak, hiszen minden nap vezetnek. A hátránya az, hogy egy kis időbe telik, amíg egyikükről átállítják a másikra az autót - az ülést, a pedálokat, stb. De mire való az ebédszünet?
1:24.005-ös időt ért el, de ez még mindig 0,5 mp-vel gyengébb, mint amit Vettel tudott a közepeseken a nap elején. A 3. helyét azért megerősítette vele, így már 2 mp-vel van mögötte a Williams.
Vége az első tesztnap harmadik órájának, amelyben ismét a Mercedes volt a legszorgalmasabb. Az aktuális tabella:
1. Bottas (Mercedes W08) 1:23.169 - 59 kör
2. Vettel (Ferrari SF70H) 1:23.560 - 38 kör
3. Pérez (Force India VJM10) 1:23.835 - 25 kör
4. Massa (Williams FW40) 1:25.956 - 17 kör
5. Hülkenberg (Renault RS17) 1:26.319 - 22 kör
6. Sainz (Toro Rosso STR12) 1:26.726 - 15 kör
7. Ericsson (Sauber C36) 1:27.710 - 24 kör
8. Ricciardo (Red Bull RB13) 1:28.712 - 4 kör
9. Magnussen (Haas VF-17) - 7 kör
10. Alonso (McLaren MCL32) - 1 kör
A Haasnak és a McLarennek még nincs mért ideje.
A Haas korábban ugye megállt, de nemrég visszatért a pályára, és 1:26.404-gyel rögtön a 6. helyre iratkozott fel.
Még mindig a közepes gumikon repesztett egy 1:22.791-es kört, 0,378 mp-t verve Bottas lágy gumis idejére, sőt a következő körében még tovább javított az első két szektorban, de aztán az utolsóban nem. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy Bottas egy hosszú etap elején érte el a legjobb idejét, ugyanakkor ígéretes, hogy Vettelé már jobb, mint ami egy évvel ezelőtt az egész négy napos tesztciklus alatt született. Az 1:22.810 volt, szintén tőle.
A szenzorhiba miatt ki kellett szerelni a sebességváltót Ricciardo autójából, úgyhogy egyelőre nem megy sehová. A McLaren szintén szerelik.
Egyelőre felesleges bárkinek elragadtatnia magát, és az is intő jel, hogy a Ferrari egy éve ugyanilyen jól kezdett, de azért érdemes megjegyezni, hogy az SF70H a bemutatásakor kivívta a szakértők elismerését. A Ferrari ugyanis némi meglepetésre az összes többi csapatnál bevállalósabb dizájnnal állt elő, és különösen aerodinamikai téren alkalmazott formabontó megoldásokat, ami korábban egyáltalán nem volt jellemző rájuk. Hogy ezek a gyakorlatban beválnak-e, az persze más kérdés, de az eredetiség és a merészség mindenképpen megsüvegelendő.
Egy tizeddel elmaradt az eddigi legjobbjától (továbbra is a lágy gumikat használja), Pérez viszont szintén a lágyakon lefaragott az idejéből, és már csak 9 tizedre van Vetteltől. Massa szintén kint van a pályán.
A korábbinál gyorsabb köröket fut a Williamsszel, még mindig a közepes gumikat használja. Jó úton halad Bottas is, mindjárt eléri a 70 kört. Még negyedóra van az egyórás kötelező ebédszünetig, addig mindenki igyekszik annyi kört teljesíteni, amennyit csak lehet.
A pályára visszatérve csak pár ezreddel maradt el az eddigi legjobbjától, sőt az első szektorban megint abszolút legjobb részidőt futott. Már ő is 55 kört tett meg, de a 73 körös Bottastól jócskán elmarad. Mögöttük 37-tel Pérez van a tabellán.
Magnussen Hülkenberg és Sainz között a 6. helyet foglalja el a tabellán. Egy rövid videó arról, ahogy elhagyja a garázst:
Az Autosport szakírója épp az imént jelentette, hogy a Haas kívülről nézve stabilnak tűnik, Magnussen a 3-as kanyarbanjobban kiszélesíti a pályát, mint a többiek, de most kénytelen volt visszatérni a garázsba, mert a 10-esnél kicsúszott, és ettől megrongálódott az autó első szárnya.
Craig Scarborough technikai szakíró kiszúrta, hogy "szilák" vannak az RB13 halszájában, így nem minősül a megengedettnél nagyobb keresztmetszetű nyílásnak.
Gary Anderson kiszámolta, hogy Bottas az előző, lágy gumikon futott 16 mért körös etapjában körönként 1,1 mp-t lassult a kopás miatt. Ez nagyon sok, különösen annak fényében, hogy a Pirelli jelentősen csökkenteni szerette volna az elhasználódás ütemét, mert úgy a pilóták keményebben nyomhatnák a gázt, nem kellene óvatoskodniuk. De azért tegyük hozzá, hogy nagyon korán van, még a beállítások sem optimálisak, ezért korai kétségbeesni.
Sainz az utolsó pillanatban még javított, de a csapatok most elmennek ebédelni. Vagy nem, mert a garázsban ilyenkor is szabad dolgozni, csak a pályára nem mehet ki senki. A szerelőknek rendszerint nincs pihenés, betolnak nekik pár szendvicset egy zsúrkocsin, és kész.
Végig szép idő volt, az aszfalt mostanra 27 fokra melegedett. Ez a 2017-es tesztszezon első 4 órájának végeredménye:
1. Vettel (Ferrari SF70H) 1:22.791 - 63 kör
2. Bottas (Mercedes W08) 1:23.169 - 79 kör
3. Pérez (Force India VJM10) 1:23.709 - 39 kör
4. Massa (Williams FW40) 1:25.552 - 39 kör
5. Sainz (Toro Rosso STR12) 1:25.632 - 19 kör
6. Hülkenberg (Renault RS17) 1:26.319 - 22 kör
7. Magnussen (Haas VF-17) 1:26.404 - 15 kör
8. Ericsson (Sauber C36) 1:26.865 - 33 kör
9. Ricciardo (Red Bull RB13) 1:28.712 - 4 kör
10. Alonso (McLaren MCL32) - 1 kör
Talán nem véletlenül ugyanaz a négy csapat érte el a legjobb időt, amely a legtöbb kört is teljesítette. Bottast délután Hamilton váltja a Mercedes pilótafülkéjében.
Az első négy órában Vettel volt a leggyorsabb, 1:22.791-es idejével máris jobbat ment annál, mint tavaly az egész nyitóhéten bárki. Ráadásul a közepes gumikat használta ehhez, míg a mögötte végző Valtteri Bottas és Sergio Pérez bevetette a lágyakat is. A Mercedes rögtön nagyon megbízhatónak tűnt, délelőtt 79 kört tett meg.
Ugyanez nem mondható el a McLarenről, amely a motor nehezen hozzáférhető elején jelentkező olajszivárgás miatt egyetlen kör után a garázsban ragadt. Lehet, hogy ma már be sem tudják fejezni az órákig tartó javítást, míg a nap első és egyetlen piros zászlós megszakítását a Ricciardo idézte elő, aki alatt egy állítólagos szenzorprobléma miatt már az 5. körben megállt a Red Bull. A szerelőknek a sebességváltót is ki kellett venniük az autóból. Komolyabb incidens egyébként nem történt, csak Magnussen csúszott ki a Haasszal pár perccel az ebédszünet kezdete előtt.
A tesztelés Barcelonában délután 2-kor folytatódik.
Ismét zöldre váltott a lámpa, de a csapatok még nem igyekeznek kifelé. Addig üssük el az időt egy gyors szavazással!
---- separator ----voting-content-type:a6c7696a-4c6e-4b26-8a8d-2f2454ab9697---- separator ----A humoros "MiniDrivers" rajzfilmek készítője személyesen is ott van Barcelonában, és az ebédszünet előtt 10 percig közvetítette az eseményeket a Periscope-on.
Olajszivárgás miatt Fernando Alonso eddig mindössze 1 kört tett meg Barcelonában, de a McLaren azt ígérte, hogy a délután még visszatérnek a pályára.
A Twitteren viszont már kezdődik az élcelődés, lehet, hogy Alonso jobban tette volna, ha tárgyal a Mercedesszel az átigazolásról?
A Red Bull pilótája elhagyta a bokszot, és kezdi a mai 5. körét, miután délelőtt szenzorhiba hátráltatta. Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója kijelentette, nem aggasztja a Renault motor szereplése, pedig az egyik erőforrás már a Toro Rosso bejáratásakor is elromlott.
Adam Cooper szakújságíró és a BBC-s Andrew Benson is arról számolt be, hogy időspórolás miatt a McLaren nem kereste meg Alonso motorhibájának okát, inkább kicserélték az erőforrást.
Először 1:28.541-et, majd 1:27.881-et futott, de még mindig csak a 9. helyen áll, utolsóként azok között, akik már teljesítettek mért kört.
Ricciardo visszatért a bokszba, a helyét a renault-s Hülkenberg vette át az RS17-tel.
Előtte viszont valami rettenes történt a bokszban... Valaki hanyagul vitte fel a flow-viz festéket az autóra.
A Renault idei szerzeménye még mindig a 7. helyen áll, de 1:26.250-re javította az eddigi legjobbját, majd 1:25.972-re ment le. Most Marcus Ericsson is csatlakozik hozzá a tavalyi Ferrari motorral szerelt Sauberben.
Ez az időszak valószínűleg a legkedvezőbb ma, hiszen a levegő 17, a pálya 30 fokos. Kissé hűvös, de nem használhatatlanul fagyos az aszfalt.
Vettel a délután még nem látogatott ki a pályára, de az időtáblázaton továbbra is az 1. helyen áll. Úgy tűnik, a Ferrari alakja a szavazók szívét is megdobogtatta.
Sainz elüldözte a pályáról Hülkenberget, viszont a Haas megjavította Magnussen autóját a délelőtti baleset után, és Ericsson is rója a köröket.
Pérez egyelőre a bokszban rostokol, de érkezett róla egy szép lassítás. Sainz üldözőbe vette mexikói ellenfelét, és feljött a 4. helyre 1:25.206-tal, közepes keverékű gumikkal.
Lewis Hamilton átvette a Mercedes pilótafülkéjét, és az autóra felszereltek egy új karosszériaelemet is. Igen, a cápauszonyt.
Először egy könnyed 1:31-et futott, majd közepes keverékű gumikkal 1:25.235-tel folytatta, ez egyelőre az 5. helyre elég. Magnussen is gyorsult, ő 1:26.206-nál tart a 8. helyen.
A Williams pilótájának korai lett volna még a nyugdíjazás, a gyorsabb autók mezőnyében is tartja a lépést. 1:23.451-gyel feljött Bottas mögé a 3. helyre, ebben a lágy gumi is a segítségére volt. Hamilton még mindig az 5. helyezett 1:24.756-tal, Magnussen pedig megelőzte Hülkenberget, és feljött a 7. pozícióba.
Egy hűtőkör után a Williams veteránja ismét rákapcsolt, és 1:23.269-es ideje már csak kereken 1 tizeddel gyengébb, mint a mercedeses Bottasé. Az ő helyét viszont Hamilton már átvette, de ő is visszatért a bokszba, majd nem sokkal később Massa is követte.
Aligha. Viszont az új cápauszonyuk teteje lyukas. Kezdünk kicsit képzavarba kerülni a karosszériaelemek elnevezésével (lyukas cápauszony?!), de érdekes, hogy a világbajnok istálló más úton jár, mint a többiek.
A Force India bemutatója alkalmával elárulták, hogy a Mercedes erőforrása nagyot lépett előre a teljesítmény terén, de a hűtési igénye is megnőtt. Ennek következménye lehet a felülről jól látható lyuk a cápauszony tetején.
Az állás 15 órakor
1. Vettel (Ferrari SF70H) 1:22.791 - 63 kör
2. Massa (Williams FW40) 1:23.025 - 47 kör
3. Bottas (Mercedes W08) 1:23.169 - 79 kör
4. Pérez (Force India VJM10) 1:23.709 - 39 kör
5. Hamilton (Mercedes W08) 1:24.756 - 7 kör
6. Sainz (Toro Rosso STR12) 1:25.632 - 30 kör
7. Magnussen (Haas VF-17) 1:25.646 - 24 kör
8. Hülkenberg (Renault RS17) 1:25.966 - 32 kör
9. Ericsson (Sauber C36) 1:26.865 - 44 kör
10. Ricciardo (Red Bull RB13) 1:27.881 - 8 kör
11. Alonso (McLaren MCL32) - 1 kör
Kevin Magnussen az új turbókorszak során az első pilóta, aki a fejlesztések különböző fázisaiban ugyan, de mind a négy erőforrás-gyártó motorjait kipróbálhatta. Adam Cooper szakújságírónak azt mondta, "az alapok mindegyik motornál szinte egyformák, de a teljesítmény és a vezethetőség kissé más."
Csendesen gyűjti a kilométereket Lewis Hamilton a közepes keverékű gumival, de már lassan utoléri Sergio Pérezt, mivel 1:23.776-ra javította a legjobb eredményét, és már kevesebb, mint 1 tizedmásodperc a hátránya a Force India mögött. Magnussen szintén a közepes gumival 1:25.260-nál jár, továbbra is a 7. helyen.
Érdekes, hogy a Ferrari lassan másfél órája nem jött ki a bokszból, a Force India sem ment még a délután, a McLarenről nem is beszélve. Vajon a Mercedes napi futásteljesítménye ezúttal is duplája lesz a többiek által megtett távnak?
Ideje Vettelnek is visszatérni a pályára, ha az élen akarja zárni a mai napot, mert Massa lágy gumival 1:22.727-re javította a mai legjobb időt, és átvette a vezetést. Hamilton közben 1:23.398-ra gyorsult, és feljött Bottas mögé a 4. helyre, de közepes gumival is csak bő 2 tized a hátránya csapattársa mögött.
Az F1 új tulajdonosa megengedte nekik, hogy a csütörtöki tesztnap végéig rövid videófelvételeket készítsenek a közösségi oldalakra, ennek az eredményét már láthatjuk is a beágyazott tweeteknek köszönhetően. Lewis Hamilton élő közvetítést is ígért az Instagramon, ez egyelőre várat magára.
Bottas délelőtt 79-szer fordult Barcelonában, Hamilton már 22-nél jár délután. Vettel a 2. a listán, 64 körrel, de ő az ebéd óta eltűnt. A Mercedes motorral szerelt autók egyelőre gyorsak, és falják a kilométereket is, a Renault-nál és a Hondánál akadnak gondok.
Toni Cuquerella, a Ferrari korábbi vezető versenymérnöke szerint nem sokat, legalábbis a Twitteren azt írta, az üzemanyagszint +/- 2,7 másodpercet, a DRS aktiválása 0,8 másodpercet, a gumiválasztás 2,2 másodpercet, a napszak 0,6 másodpercet változtathat a köridőn.
Ma a bokszból kihajtó autó, bokszba betolt autó, célegyenesben elhaladó autó volt a sláger, remélhetőleg holnapra kitalálják, mit lehet kezdeni a rájuk szabadított szabadsággal.
Abszolút legjobb 1-es és 2-es szektoridővel javított eddigi legjobb eredményén Felipe Massa. Most 1:22.536-tal vezet, előnye 0,255 másodperc Vettel előtt. Ez már jobb a tavalyi tesztelésen elért legjobb eredménynél, de valójában ez csak idő kérdése volt az átépített autóknak és a szélesebb gumiknak köszönhetően.
A délelőtti szenzorhiba után Daniel Ricciardo ebéd után is csak néhány kört tett meg az RB13-mal. Az F1Today úgy tudja, az akkumulátorral is gondok akadhattak, ezért rostokolnak a bokszban. Az értesülést később Adam Cooper szakújságíró is megerősítette Christian Hornerre hivatkozva.
A Red Bull csapatfőnöke azt is elmondta, szerinte "a McLaren színösszeállításától eltekintve minden remekül fest. Ron (Dennis) most valószínűleg megőrül."
Majdnem 2 órát kellett várni arra, hogy a Ferrari az ebédszünet után is pályára lépjen, de Vettel megjött, és bár az első két szektorban nem tudott javítani az egyéni legjobbján, a 3. szektorban abszolút legjobb időt futott, és 1:22.475-tel visszaállt az élre. Mindezt közepes gumikkal.
Az állás 16:00-kor
1. Vettel (Ferrari SF70H) 1:22.475 - 73 kör
2. Massa (Williams FW40) 1:22.536 - 63 kör
3. Bottas (Mercedes W08) 1:23.169 - 79 kör
4. Hamilton (Mercedes W08) 1:23.398 - 22 kör
5. Pérez (Force India VJM10) 1:23.709 - 39 kör
6. Sainz (Toro Rosso STR12) 1:24.830 - 42 kör
7. Magnussen (Haas VF-17) 1:25.646 - 29 kör
8. Hülkenberg (Renault RS17) 1:25.966 - 32 kör
9. Ericsson (Sauber C36) 1:26.841 - 65 kör
10. Ricciardo (Red Bull RB13) 1:27.881 - 8 kör
11. Alonso (McLaren MCL32) - 1 kör
Újabb apró lépést tett előre Vettel és a Ferrari, 1:22:370-nel már 0,166 másodperc az előnye Massa előtt.
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke Adam Cooper szakújságírónak azt mondta, Niki Lauda őket is felhívta, amikor Nico Rosberg utódját kezdték keresni. "Érdeklődött, de elég rövid hívás volt."
Rákapcsoltak a pilóták: Hamilton és Massa lágy gumikkal 1:21.765-öt, valamint 1:22:076-ot futottak, ezzel megelőzték a még mindig közepes keverékekkel haladó Vettelt. A Ferrari hátránya most 6 tizedmásodperc a Mercedes mögött.
Hiába javított az eredményén, Carlos Sainz a 6. helyen ragadt 1:24.494-gyel. Vettellel együtt most csak ők ketten köröznek a pályán.
A kétszeres világbajnoknak bő 100 perce maradt, hogy kihozzon valamit a mai napból, miután délelőtt az új McLaren MCL32 már az első kör végén lerobbant. Alonso az egyetlen, akinek még nincs mért köre a mezőnyben. Bár még van idejük, a nyitónap csalódása a Red Bull és a McLaren teljesítménye. A próbálkozás nem tartott sokáig, Alonso egy kör után visszatért a bokszba.
A barcelonai pályától nem túl messze zajló Mobile World Congressen bemutatták a Roborace-ben szereplő versenyautót, ami teljesen önállóan, pilóta nélkül közlekedik majd. Az első teszt még nem sikerült jól, a két tesztautóból az egyik összetört, de az látszik, hogy ha újszerű megközelítést keresünk az autóversennyel kapcsolatban, akkor azt nem a Forma-1-től kell várni.
Fernando Alonso 2 újabb kört megtett a McLarennel, majd visszaállt a bokszba, Daniel Ricciardo a pályán maradt, ő egyelőre 12 körnél tart. Egész nap.
Az F1Today-en feltűnt egy fotó, amin az látható, hogy a Williams a cápauszony felső sarkánál elhelyezett T-szárny alá egy másikat is elhelyezett, ami enyhén lefelé ível.
Közben annyit emlegettük Alonsót, hogy íme a bizonyíték, a McLaren tényleg megmozdult, bár továbbra is csak 4 körnél jár. Ricciardo 1:24.935-tel feljött Magnussen és Hülkenberg elé a 7. helyre, de Sainz még gyorsabb nála, szintén Renault motorral.
Az 1-es és a 3-as szektorban abszolút legjobb időket ért el, de a középsőben nem tudott javítani, így továbbra is 1:21.765-tel áll a táblázat élén. Egyelőre 34 kört tett meg, valószínűleg Bottas mai futásteljesítményét nem éri el, de a Mercedes így is sokkal többet megy, mint a többiek.
Egy brit képviselő, Anneliese Dodds sürgetett vizsgálatot azért, mert összeférhetetlenségnek tartotta, hogy az FIA anyagi hasznot húzott az F1 eladásából, de Margrethe Vestager Versenyjogi Biztos tájékoztatta, hogy nem indít eljárást az ügyben.
A kétszeres világbajnok bő 1 órával a mai leintés előtt futott először mért kört, 1:25.586-tal beugrott a renault-s Nico Hülkenberg és a sauberes Marcus Ericsson elé. Alonso 8 megtett körnél jár, vissza is tért a bokszba.
A Ferrari versenyzője még mindig közepes kevékű gumikkal hajt, 1:21.878-as köre 0,113 másodperccel lassabb Hamilton lágy gumis eredményénél. A táblázatot viszont még mindig ő vezeti:
Mostantól nehéz lesz szem elől téveszteni őket.
Az állás 17:00-kor
1. Hamilton (Mercedes W08) 1:21.765 - 51 kör
2. Vettel (Ferrari SF70H) 1:21.878 - 101 kör
3. Massa (Williams FW40) 1:22.076 - 86 kör
4. Bottas (Mercedes W08) 1:23.169 - 79 kör
5. Ricciardo (Red Bull RB13) 1:23.372 - 28 kör
6. Pérez (Force India VJM10) 1:23.709 - 39 kör
7. Sainz (Toro Rosso STR12) 1:24.494 - 52 kör
8. Magnussen (Haas VF-17) 1:24.946 - 36 kör
9. Alonso (McLaren MCL32) 1:25.586 - 10 kör
10. Hülkenberg (Renault RS17) 1:25.966 - 34 kör
11. Ericsson (Sauber C36) 1:26.841 - 65 kör
Christian Horner elárulta, már tavaly felvetették, hogy szerintük marginális teljesítménynövekedést hoz, viszont nagyon ronda a cápauszony az F1-es autókon, ezért megpróbálták betiltatni a megoldást, de a csapatok többsége leszavazta őket.
Tobias Grüner, az Auto Motor und Sport tudósítója arról számolt be a Twitteren, hogy az új olajteknőnél keresendő a McLaren olajszivárgásának megoldása, de legkorábban holnapra tudják orvosolni a meghibásodást. A mai tesztből már úgyis csak bő háromnegyed óra van.
Levették a kéményes cápauszonyt az autóról, a nyílás hiányában viszont más megoldást kellett keresni az erőforrás hűtésére. Ezzel álltak elő:
A kétszeres világbajnok 1:25.060-ra javította a legjobb idejét, lágy gumival, de a közepes gumikkal próbálkozó Magnussent még mindig nem érte utol, és maradt a 9. helyen. Andrew Benson, a BBC szakírója szerint Eric Boullier, a McLaren versenyigazgatója elismerte, hogy Alonso "nem volt boldog" a délelőtt során.
Vettel és Ericsson közben kemény gumikkal köröz, úgyhogy nem várható javulás tőlük.
A BBC megszólaltatta a Red Bull technikai guruját, bár Adrian Newey elismerte, hogy még csak a bemutatókon készített fényképeket látta az autókról.
Newey "viszonylag bonyolult" autónak nevezte a Mercedest, kiemelte, hogy sok olyan alkatrészt lát rajta, amivel megpróbálják a légáramlatokat befolyásolni, és bevallotta, annyira bonyolultnak látja a Ferrari oldaldobozait, hogy a fotók alapján még nem jött rá, hogyan is működik.
Marad még csattanó a mai nap vége felé is: Kevin Magnussen egymás után két jó kört teljesített lágy gumikkal, és 1:22.894-gyel feljött a 4. helyre Hamilton, Vettel és Massa mögé, de a délelőtt vezető Bottas elé. A hátránya 1,1 másodperc Hamilton, és 1 másodperc Vettel mögött.
Hülkenberg közepes keverékkel 1:24.784-re volt képes, ezzel visszaszerezte a 9. helyet Alonsótól. Bár a Renault-nak nem volt semmilyen ismert problémája, így is csak alig több, mint kétszer annyi kört ment az autójuk, mint a McLaren.
Kerékcsere-gyakorlatokkal zárják a mai napot a svájci istállónál. Marcus Ericsson 5 másodperccel lassabb kört futott Hamiltonnál, az utolsó lett.
A Toro Rosso technikai igazgatója szerint, aki nem is igazán örül a hasonlóságnak, nem. De akkor mi folyik itt? Hát ez.
A 70. körét kezdte meg nemrég Hamilton az új Mercedesszel, így hasonló körszámot fog megtenni, mint Valtteri Bottas (79), és ő is simán levezet egy versenytávot a teszt első napján. Vettel épp a 124-et tapossa,, és Massa is átlépte már a 100-as határt.
A Red Bull pilótája 1:22.926-tal felzárkózott Magnussen mögé az 5. helyre, Alonso pedig 1:24.852-vel Hülkenberget üldözte, de maradt a 10. helyen. Ők nem lesznek boldogok, de a többieknek általában jól indult az idei tesztelés. Folytatás holnap reggel, de előtte még összefoglaljuk a mai eseményeket.