Button és Alonso is megelőzte a Red Bullokat
2011. október 07. 06:53
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Japán Nagydíj péntek délutáni szabadedzéséről élőben írt tudósításunkban! Szuzukában továbbra is szép idő van. Délelőtt a két McLaren volt a leggyorsabb, meglepetésre fél másodpercet vertek Sebastian Vettelre is, aki a tréning legvégén kicsúszott a Degnerben.
Jenson Button megőrizte hétvégi veretlenségét a Japán Nagydíj péntek délutáni szabadedzésén, amelyen nemcsak ő, hanem Fernando Alonso is beférkőzött a Red Bull párosa elé.
A napsütéses időben rendezett tréning a megszokott forgatókönyv szerint zajlott: a versenyzők eleinte a közepes keverékű gumikon rótták a köröket, mielőtt az első félidő végén a lágyra váltottak, s miután futottak egy-egy időmérő-szimulációt, a fennmaradó időt hosszabb etapok teljesítésével töltötték. A közepes Pirelliken még Alonso volt a leggyorsabb, ám a lágyakon Button többet javított nála, így 0,174 másodperccel megelőzte a Ferrarit. A kétféle gumi között meglehetősen nagy, 1,5-1,8 másodperc volt a különbség.
A Red Bullok ugyanakkor nem maradtak le. Sebastian Vettel és Mark Webber is 7 századmásodpercen belül végzett Alonsóhoz képest, s a hosszú etapokon mindketten fenyegetően gyorsnak tűntek: 1:37.5 körüli időket autóztak, miközben a Ferrarik és a McLarenek ritkán fértek be 1:38.5 alá. Vettelnek vasárnap egyetlen pont is elég lesz a világbajnoki cím megszerzéséhez.
Kattintson a képre a pénteki galériához!
Michael Schumacher ígéretes tempót diktált, hiszen kevesebb mint egy másodperc volt a lemaradása Buttonhoz képest, és Lewis Hamiltont a Mercedes másik versenyzője, Nico Rosberg is megelőzte. Hamilton az első szektorban mindenkinél jobb részidőt ért el, de aztán el kellett vennie a gázt, mert sárga zászlókat lengettek Rubens Barrichello kicsúszása miatt.
Barrichello a Degner 1-ben sodródott le a pályán túlra, azonnal megforgatva és a falnak csapva Williamsét, amelyről mindkét baloldali kerék letört. Csapattársa, Pastor Maldonado sem járt jobban, egy motorhiba miatt ugyanis röviddel később, néhány méterrel arrébb kénytelen volt leparkolni az autóját.
Barrichello autóját emelik ki a kavicságyból
Jarno Trulli elektromos problémák miatt vesztegelt a garázsban, míg Kamui Kobajasi bemutatott egy hihetetlen félpiruettet a 130R-ben, bravúros kormánymozdulattal mentve meg Sauberjét egy nagysebességű balesettől.
Az edzésről élőben készült, részletes összefoglalónkat az eredménytáblázat alatt olvashatják.
Fernando Alonso autóját délelőtt a belgiumi aerodinamikai konfigurációban használták, hogy összehasonlítsák azzal, amit kifejezetten ide terveztek. A két pálya a kanyarok jellegét tekintve sokban hasonlít egymásra, bár Szuzukában kevésbl kell kompromisszumot kötni, mert kevés a hosszú egyenes; ezért itt közepes/nagy leszorítóerőt használnak.
Heikki Kovalainen töri meg elsőként a csendet, de azonnal nyolc társa is követi, köztük Vitalij Petrov, aki délelőtt a kormánymű problémáival küszködött. A levegő 23, az aszfalt 37 fokos.
Az ideje 1:35.471, ez még jócskán elmarad Button délelőtti legjobbjától. Már tizenkilencen vannak a pályán: ez gyors kezdés.
1:34.562 az új etalon, délelőtt még 9 tizeddel gyorsabb volt ennél. Button már a hétvége előtt nagyon bizakodó volt, hogy a McLaren erős lesz Szuzukában.
A bokszkijáratnál. Ez ilyenkor rutineljárás, bár neki most be kell pótolnia, hogy az első edzés végén, amikor a többiek elvégezhettek egy próbarajtot a célegyenesben, ő a kicsúszása miatt kimaradt ebből.
A McLaren versenyzője 33 ezredet ver saját csapattársára, noha rázkódásra panaszkodik. Liuzzi leparkolta a Hispaniát a Spoon kanyar kijáratánál. Nyilván valamilyen műszaki hiba miatt.
Ezúttal ő az első, aki 1:34 alá szorítja a köridőt, fél másodpercet verve saját délelőtti köridejére. Igaz, szemlátomást keményen birkózik a Ferrarival, igencsak dolgoznia kell a kormányon.
A célegyenesben 9 méter/másodperc erejű hátszél fúj, ami befolyásolja a féktávot, mert alaposan megtolja hátulról az autót. A Lotus szerint a gyors 130R-ben is megnehezíti a helyes balansz beállítását.
1:33.782 az időeredménye, az utolsó szektorban mindenkinél gyorsabb volt. A sorrend mögötte, Vettel, Massa, Hamilton, Button, Schumacher, Petrov, Buemi. A legtöbben visszatértek a bokszba.
1:33.503 alatt teljesíti a legutóbbi körét. Még mindenki a közepes (azaz keményebb) keverékű gumikat használja. Massa is javított, most 0,566 másodperc a hátránya. A nehéz első szektorban még gyorsabb is volt Alonsónál.
A Hispania azért utasította arra az olaszt, hogy húzódjon le, mert a telemetrián kiszúrták a problémát.
A szűkebb karosszéria-borítás, amit délelőtt próbált ki, elnyerte a tetszését, ezért továbbra is azt használja. Petrov viszont a régebbi, tágabb karosszériával megy. A Renault Szuzuka gyors kanyarjaiban ismét ütőképesebbnek tűnik, mint amilyen Szingapúrban, legnagyobb szenvedéseinek helyszínén volt.
Trulli arról számol be, hogy az aszfalt máris érezhetően jobban tapad, mint délelőtt. Jelenleg a 21. helyen áll, alig 32 ezreddel elmaradva Kovalainentől. Pedig kénytelen ismét a régi kormányszervót használni, mert az új, ami jobban passzolt az ízléséhez, nem tudta volna kiállni a terhelést a szuzukai kanyarokban.
Az első kanyarban megpördült, mert túl későn, már oldalterhelés alatt csukta le a hátsó szárnyat. A Renault a kavicságyban állt meg, de Senna ügyesen járva tartotta a motort, így a sportbírók visszatolták a pályára. Csak a gumijai mentek tropára, ahogy oldalvást a bukótérbe csúszott.
Alguersuari a 7., Button a 10. helyen áll. Az utóbbi percekben semmi érdekes nem történt, a versenyzők közönyösen falták a kilométereket.
Ő az első, aki megkapja a szuperlágy gumikat, és 1:33.742-ra javítva az egyéni legjobbját, amivel feljön Alonso és Webber mögé. A középső szektorban abszolút legjobb részidőt ért el. Egy perccel ezelőtt egyébként Webber is javított, már csak 0,155 másodperccel van lemaradva Alonsótól.
Féltávhoz közeledve ő is a szuperlágy gumikon próbálkozik, és megfutja a hétvége eddigi leggyorsabb körét: 1:32.448. A közepes keveréken elért körideje 1:34.069 volt, vagyis 1,6 másodpercet javított az imént. Petrov, ugyancsak a lágyakon, feljött a második helyre, de egy teljes másodperces hátránnyal.
A Degner 1-ben, ahol délelőtt Vettel is kicsúszott, az ívkülső kerekekkel a fűre sodródik, amitől a Williams megforog, és oldalvást a gumifalba csapódik. Mindkét baloldali kereke letörik ettől. Barrichello ironikus módon éppen tegnap nyilatkozta, hogy azért jobb választás egy újoncnál, mert ritkábban tör autót. Upsz...
1,1 másodperccel lassabb Petrovnál, bár hosszabb etapot megy, mint csapattársa. A Mercedesek is a pályán vannak, de még a közepes keveréket használják.
A Red Bull-lal ellentétben a Mercedes nem tud végig nyitott hátsó szárnnyal átmenni a gyors 130R-en. Igaz, Rosberg csak egy pillanatra, a bekormányzáshoz zárja le a DRS-t, aztán újra felcsapja.
A lágy gumikon 1:32.075-ös kört fut, 0,373 másodpercet verve Massára. Úgy tűnik, a kétféle gumikeverék között legalább 1,5 másodperc van.
72 ezreddel marad le Alonsótól. A közepes keveréken 1:33.658-as, a lágyon 1:32.147-es eredményt ért el, ami megint 1,5 másodperces különbséget sugall a kétféle gumi között. Közben a helyi hős, Kobajasi a Spoonban lesodródik rázókövön túlra. A Sauber gumijai teljesen zöldek lettek a felfestéstől, vicces látvány!
Ő majdnem két másodpercet javít a lágy gumikon: 1:33.858-tól 1:31.901-re. Így 0,174 másodperccel gyorsabb Alonsónál.
Akárcsak délelőtt, ismét kénytelen félrehúzódni - ezúttal pont ott, ahol csapattársa nemrég kicsúszott. Nem jó nap ez a Williams számára. Maldonado máris a 20. helyen áll, D'Ambrosio Virginje mögött.
A pálya első szektorában abszolút legjobb részidőt ért el, de aztán a sárga zászlók miatt elvette a gázt. A következő körben csak a 6. helyre jött fel, 8 tizeddel Massa mögé. Vettel közben 3. lett Button és Alonso mögött, megelőzve Webbert.
Ha nem látjuk, nem hisszük el, hogy ezt meg lehetett fogni: a Sauber fara a Forma-1 egyik leggyorsabb kanyarjában, a 130R-ben kitör, ettől félig megforog, de Kobajasi a belső ív melletti bukótérben egyetlen mozdulattal ellenkormányoz, és lendületből visszatér a pályára. Bravúr! Egyébként a 16. helyen áll.
A lágy gumikon 1:35.211-ről 1:32.710-re faragja le az eredményét, és ezzel 2 tizedet ver csapattársára, akit eggyel hátrébb szorít a tabellán. Az élen a sorrend: Button, Alonso, Vettel, Webber, Massa, Schumacher, Rosberg, Hamilton. Az élmezőnyből már mindenki ellőtte a lágy gumijait, úgyhogy drámai javulás már senkitől nem várható.
A twitteren buzdítanak arra mindenkit, hogy ha nem látta élőben a japán piruettjét, utólag keressen róla egy videót. Majd igyekszünk feltölteni róla egyet mi is.
Az elmúlt másfél órában 38-ról 31-re zuhant, pedig a levegő konstans 23 fokos volt. Bármi is az oka, ez már jelentős különbség, a tapadásra is kihat.
Csak Trulli vesztegel a bokszban. Az edzés végén szokás szerint mindenki hosszabb etapokat teljesít, mert a gumik már úgyis használtak.
A hosszú etapon Vettel és Webber is 1:37-es köröket fut, Alonso 1:39-eseket. A pontos üzemanyagszinteket persze nem tudhatjuk.
A célegyenes végén sokall be, de a kavicságy szélét megcsípve simán visszatér a bukótérből. Egy perccel előtte jelentette a rádión, hogy az autó fara furcsán viselkedik.
Ezért nem jött ki a garázsból az edzés végén. Kobajasi közben ismét szélesre vette a Spoont, de visszatért a pályára, és zavartalanul folytatta a körözést.
Bár itt nem a hosszanti, hanem az oldalirányú terhelés a durva, Kovalainen a bokszba visszatérve arról számol be, hogy a hátsó gumik kopnak gyorsabban.
Button ismét az élen végzett, megelőzve Alonsót és a Red Bullokat. A McLaren bizakodhat, bár a Red Bull versenytempója ijesztően erősnek tűnik. A pilóták ismét gyakorolják a rajtot a célegyenesben. Hamarosan bővítjük a cikket az eredménytáblázattal is.