Ismét előkerült a 2009-ben felvetett, de a topcsapatok által folyamatosan elutasított költségplafon-koncepció, ezúttal az ötletgazda, Max Mosley állt elő egy módosított változattal, ami rögtön támogatást nyert az anyagi gondokkal küszködő Sauber istálló részéről.
Az FIA volt elnöke szerint a csapatok költségvetését maximalizálni kellene, cserében viszont szabadabb technikai szabályokat vezetne be. Azok az istállók, akik továbbra is mértéktelen költekezést folytatnának, szigorúbb szabályrendszer szerint lennének kötelesek építeni autóikat.
„Csapatként mindig is azt mondtuk, hogy a költségplafon az egyetlen értelmes megoldás” – mondta Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke az Autosportnak. „Ez lehetővé teszi, hogy egészséges méreteket öltsön a költekezés.
„Max az elképzelés révén a tőle telhető legtöbbet megtette a technikai és mérnöki kihívások érdekében. Nem hinném, hogy létezik bármilyen más koncepció, ami ennyire csúcsra járatná ezt a területet, ami végül is az F1 lényege: elsősorban a versenyzés, de mellette mérnöki teljesítmény is.”
Az F1-et rengeteg kritika éri az új erőforrás-formula tavalyi bevezetése óta: a szurkolók, a versenyrendezők, a (volt) pilóták, és a csapatfőnökök egy része is úgy véli, hogy a sportág jelenleg túlságosan a technológiára támaszkodik, és háttérbe szorul a pályán ritkán látható valós küzdelem a versenyzők között.
Megoldási javaslat viszont nem körvonalazódik, mert a döntéshozók komolyan vehető piackutatások és felmérések nélkül próbálják meghatározni az F1 jövőjét műszaki és üzleti szempontból egyaránt. Hivatali ideje során Mosley rengeteget tett a motorsportok, és különösen az F1 biztonságának fejlődéséért, pályafutása vége felé pedig a sport gazdasági hátterét próbálta – sikertelenül – megregulázni.
„Max érdekes és jó ötleteket fejtett ki, és az F1-nek víziókra van szüksége” – jelentette ki. „Az ehhez hasonló látnoki gondolatok azt mutatják nekem, hogy a sportágnak talán egy francia forradalomra van szüksége, mert akkoriban az is a szabadságról és az egyenlőségről szólt. Talán ennek itt is eljött az ideje” – filozofált Kaltenborn.
A kis csapatok – köztük a Sauber is – gyakran panaszkodnak, mert álláspontjuk szerint az F1 sikeresebb, nagyobb, és több bevételhez jutó gyári (támogatású) istállói nem törődnek a kisebb csapatok túlélésével, de Kaltenborn szerint van pozitív példa is arra, hogy a nagyobb vállalatok hajlandók alább adni az elképzeléseikből.
„Max 2009-ben hozakodott elő a költségplafon ötletével, és érdekes módon a gyártók később felkapták a fejüket. Felismerték, hogy a sportot anyagilag egészséges szintre kell vinni. Ez lett az RRA alapja” – utalt a még Mosley által keresztülvitt, és részben ma is érvényben lévő megszorító csomagra.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!