Lewis Hamilton and Mercedes during the F1 tests in the Barcelona-Catalunya Circuit, on march 04, 2016. Photo: Joan Valls/Urbanandsport/Nuphoto -- (Photo by Urbanandsport/NurPhoto)
Vágólapra másolva!
Hamilton nem ért egyet azzal, hogy a versenyzők szinte már semmilyen segítséget nem kaphatnak rádióüzenetek formájában, de abban biztos, hogy a tilalom kavarodást fog okozni. Íme, a teljes lista.
Az idei szezontól tovább szűkítik a versenyzőknek rádión menet közben átadható üzenetek körét. A 2014-ben megkezdett folyamat célja, hogy a pilótáknak a korábbiaknál önállóbban kelljen vezetniük az autókat, ne tűnjön úgy, mintha a bokszból távirányítanák őket. Ezért mostantól nem hagyatkozhatnak olyan információkra, amelyek bármilyen szempontból megkönnyíthetik a dolgukat, vagy befolyásolhatják a döntéseiket.
Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke káoszra számít, és Lewis Hamilton is egyetért vele.
„Ez nagy változás, mindenképpen úgy gondolom, hogy sokkal nehezebbé teszi a versenyzést, függetlenül attól, hogy egyetértek-e vele, vagy sem” – jelentette ki a bajnoki címvédő. „Sokkal több részletet kell előre megjegyeznünk, rengeteg folyamatot és eseménysort kell önállóan kezelnünk az autóban. Ki kell találnunk, hogyan tudjuk ezeket észben tartani.”
Hamilton elárulta, hogy a pilótafülkékbe emlékeztetőül valószínűleg különféle matricákat fognak ragasztgatni, mert maguktól nem tudnák megjegyezni az összes apró részletet. A betiltott információk egy része szerinte „a tempónk szempontjából nem jelent előnyt, csak ahhoz kell, hogy az autó egyáltalán működjön, mert már ez is nagyon bonyolult” – magyarázta.
„Ezért részben nem értek egyet a korlátozással, mert
némelyik tiltás a tempónk vagy a nézők szempontjából lényegtelen.
Maga az ötlet jó lehet, ezt majd meglátjuk a versenyeken. Bizonyos értelemben eleinte valószínűleg mindannyian küszködni fogunk, de próbálunk a lehető legjobban felkészülni erre.
A tilalom legkényesebb része, hogy
nem szabad utasítást adni az aktuálisan használandó motorprogramról sem,
amely nemcsak a teljesítményt, hanem a fogyasztást is befolyásolja. A versenyzőknek így önállóan kell beosztania az üzemanyagot, körültekintően szabályozva, hogy mikor tekeri feljebb, és mikor veszi lejjebb a teljesítményt.
A 2016-ban menet közben engedélyezett rádióüzenetek listája:
Kritikus hiba jelzése az autóval kapcsolatban, például defekt vagy sérülés *
Ellenfél autójával kapcsolatos probléma bejelentése *
Utasítás a bokszutcába való behajtásra az autó megjavítása vagy visszaléptetése érdekében *
Sportbírói információk (zászlójelzések, rajt elhalasztása vagy hasonló utasítások és információk a versenyirányítástól) *
Nedves pálya, olaj vagy törmelék bizonyos kanyarokban *
Utasítás helycserére más versenyzőkkel *
Versenyzőtől érkező üzenet tudomásul vételének jelzése
Részletek a kör- és a részidőkkel kapcsolatban
Az ellenfelek körideje
Távolság egy adott ellenfélhez képest a szabadedzéseken és a versenyen
„Nyomd neki”, „most nyomd neki”, „XY-nal vagy versenyben” és hasonlók
Segítségnyújtás a forgalommal kapcsolatban a szabadedzéseken és a versenyen
Távolságok megadása az autók között az időmérőn, hogy a versenyző jobban helyezkedhessen egy tiszta kör érdekében
Gumiválasztás a következő kerékcsere során
Körök száma, amit egy ellenfél megtett egy adott gumiszettel a verseny során
Az ellenfelek aktuális gumiválasztása
Információ az ellenfél várható versenystratégiájával kapcsolatban
Safety Car-ablak
A csapat versenyzőjének vagy ellenfelének szabálysértése, például sikán levágása, pályaelhagyás, időbüntetés, stb.
A DRS engedélyezésére vagy tiltására vonatkozó információ
A DRS meghibásodásának kezelése
Első szárny átállításával kapcsolatos megbeszélés a következő bokszkiállás előtt
Olajnyomás
Mikor kell kiállni a bokszba
Emlékeztető, hogy a versenyző figyelje a fehér vonalakat, a terelőbójákat, mérlegelésre behívó jelzőlámpákat a bokszba való be- és kihajtásnál
Figyelmeztetés pályaelhagyás miatt
A versenyirányítás üzeneteinek továbbítása
Műszaki hibával kapcsolatos információk
Hátralévő körök száma
Szabadedzéseken a tesztprogrammal kapcsolatos információ, például aero mapping
Időjáráselőrejelzés
* Miután a bokszkijárat verseny előtti megnyitását követően először elhagyta a garázst, a rajtig kizárólag ezeket az üzeneteket lehet átadni a pályán tartózkodó versenyzőnek
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!