Vágólapra másolva!
Kiderült, hogy a motorjuk alapvetően azért jobb a Ferrarinál és a Renault-nál, mert a turbinát mögötte, a kompresszort viszont előtte helyezték el. Ennek több fronton is vannak előnyei.

A neves szakírónak, Mark Hughes-nak sikerült kinyomoznia, hogy miben gyökerezik a Mercedes Forma-1-es motorjának fölénye. Amint a Motorsport című lapban megírta, a kulcs a részegységek trükkös elrendezésében rejlik, konkrétan abban, hogy a turbinát és a töltőlevegő sűrítésére használatos, általa meghajtott kompresszort egymástól távol helyezték el.

Az egyetlen turbinának értelemszerűen a két hengersor közös kipufogócsövében, tehát a belsőégésű motor mögött kell lennie. A Mercedes azonban a kompresszort a motor elé tette, és egy, a két hengersor között húzódó tengellyel kapcsolta a turbinához. Bár ez egyszerűen hangzik, Hughes szerint megvalósítani egyáltalán nem volt gyerekjáték.

Ugyanakkor számtalan járulékos előnye van. Egyrészt lerövidíti a turbólyukat, ezért a turbinát kevésbé kell az akkumulátorban tárolt energiával, az MGU-H segítségével felpörgetni gázadás előtt, és ez értelemszerűen energiát takarít meg. A felesleget a főtengelyhez csatlakozó MGU-K-n keresztül közvetlenül a hajtásba lehet táplálni, ami tetszés szerint felhasználható a teljesítmény növelésére vagy a fogyasztás csökkentésére.

A Mercedes motor szokatlan felépítése számtalan előnnyel jár Forrás: Mercedes

Másrészt azáltal, hogy a kompresszor távolabb került a leömlőktől, kevésbé forrósodik fel benne a levegő, ezért kisebb – és könnyebb – intercooler is elég a visszahűtéséhez, ami aerodinamikai előnyökkel is jár, hiszen nincs szükség olyan széles oldaldobozokra, mint egyébként. Ezzel együtt, mivel a motor mögött nagyobb lett a hely, a Mercedes előrébb tudta hozni a sebességváltót is, ez pedig jó hatással volt az autó súlypontjára.

Bár a Mercedes összes partnere – a Williams, a McLaren és a Force India is – ilyen felépítésű motort kap, az előnyeit a gyári csapatuk tudta a legjobban kihasználni, mert ők már azóta tudtak az elrendezésről, hogy az ötlet két évvel ezelőtt először felmerült. Ezért az autójukat minden szempontból ehhez optimalizálhatták. A Renault és a Ferrari ugyanakkor hiába van tisztában a Mercedes erőforrásának titkával, nem másolhatják le, hiszen a hajtásláncokat február 28-án már homologizálták.

A trükkös motorfelépítés egyesek szerint éppolyan nagy horderejű innováció, és ugyanúgy kihat az erőviszonyokra, mint annak idején a Brawn GP 2009-es találmánya, a dupla diffúzor. A Mercedes nyilván csak részben, de ennek is köszönheti, hogy a szezon első három versenyére megszerezte a pole pozíciót, és megnyerte az eddigi két nagydíjat, a múlt hétvégén, Malajziában modernkori történetének első kettős győzelmét aratva.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!