Vágólapra másolva!
Ha rajtuk múlik, a Forma-1 ezt az utat követi, de hangsúlyozzák, hogy a döntés nem az ő kezükben van. A 2015-ös gumik szerkezetével már elkészültek.

A Pirellinél régóta nem rejtik véka alá, hogy szeretnék, ha a Forma-1-ben a jelenlegi, 13 colos kerekeket az utcai sportkocsikon is használt nagyobb átmerőjűekre cserélnék. Bár a júliusi silverstone-i teszten 18 colos kísérleti gumikat szereltek egy Lotusra, legszívesebben még nagyobbakat, 19 colosokat látnának az autókon. Az olasz cég sportprogramját irányító Paul Hembery az Origo GPhírek-nek válaszolva Monzában elárulta, hogy ha rajtuk múlik, ők már 2016-ban készen állnak váltani.

Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy alkalmazkodnak az F1 elvárásaihoz. „A sportnak kell eldöntenie, hogy milyen irányba akar tartani" – mondta. „Mi csak vitát próbáltunk provokálni, kinyilvánítva, hogy szívesen készítenénk nagyobb gumikat, és képesek is vagyunk rá. Nem 18, hanem 19 collosokat. Úgy véljük, hogy azok érdekesek lennének."

„Abból a szempontból lennének hátrányaik, hogy az alacsonyabb oldalfalra csak kisebb betűkkel tudnánk felírni a márkanevet, de cserébe újabb lehetőségeket nyitnának meg előttünk a marketing terén is."

Silverstone-ban, egy Lotuson már kipróbálták a 18 colos gumikat Forrás: Pirelli

A beszélgetés közben Hembery egyszerre felpattant, és azzal a felkiáltással, hogy „ne menjenek sehová!", fél perccel később előgurított a motorhome-jában lévő irodájából egy óriási, 20 collos, 345/30-as méretű, felnire szerelt Pirelli gumit, amely olyan utcai szupersportkocsikhoz készült, mint a Pagani Zonda és a LaFerrari.

„A tervezőink biztosan elájulnának, ha azzal jönnék elő, hogy az F1-be is ilyeneket akarunk" – mondta vigyorogva, de hozzátette, hogy illusztrációnak ez is megfelel. Mint megjegyezte, legkorábban az F1 Commission következő ülésén kerülhet terítékre a nagyobb gumik bevezetésének ötlete, mert a testület a silverstone-i teszt óta nem találkozott.

„A tesztet tényleg provokációnak szántuk" – szögezte le. „Az előző ülésen sok szó esett a jövőről, és felvetődött a gumikkal kapcsolatos változtatások ötlete is, ezért meg akartuk mutatni, hogyan festenek a nagyobb kerekek egy F1-es autón. Most a Stratégiai Munkacsoportnak kell eldöntenie, hogy milyen irányba akar továbblépni."

A 2015-ös gumik lényegében már elkészültek

A Pirelli exkluzív beszállítói szerződése az F1-gyel csak 2016 végéig szól. Akár arra az egyetlen évre is bevállalnák a 19 colos gumikat, amelyekhez azonban a csapatoknak is jelentősen módosítaniuk kellene a tervezési filozófiájukat, különösen a futóművek terén.

Bár az idei gumikat még az új, nagy nyomatékú hajtásláncok által kifejtett terhelés pontos ismerete nélkül készítették el, Hembery azt mondta, 2015-re nem változtatnak rajtuk komolyabban.

„A szerkezettel már el is készültünk" – árulta el. „Még azt kell eldöntenünk, hogy mihez kezdünk a keverékekkel. Nem hiszem, hogy a csapatok radikális változást szeretnének. Összességében elégedettek a gumikkal. Biztos vagyok benne, hogy a versenyzők jobb tapadásra vágynak, mint mindig, mi pedig szeretnénk nagyobb, szélesebb gumikat gyártani. De a következő évi generáció nem lesz különösebben eltérő az ideitől."

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!