Vágólapra másolva!
Jean Todt szerint ebből a szövetségnek csak előnye származhat, és közben folytatja a harcot az olcsóbb motorok bevezetése érdekében. Egy marketingszakértő szerint más is kell ahhoz, hogy az F1 független csapatai ne menjenek csődbe.

Panasszal élt a Sauber és a Force India az EU-nál, azt kifogásolják, hogy a sport üzleti megállapodásai révén egyes résztvevők nagyságrendekkel több pénzhez jutnak az F1-ben, mint a független istállók, amelyek számára a túlélés is gondot okoz, mivel a szabályok is a tehetősebb indulók befolyásának köszönhetően alakulnak ki. Az előírásokat megalkotó Stratégiai Munkacsoportnak az FIA is tagja, de a szövetség elnöke, Jean Todt nem aggódik, hogy az EU-s vizsgálat kellemetlen lesz számukra.

„Értelmetlen számomra azt jósolgatni, hogy milyen döntés születhet, de az FIA elnökeként nagyon-nagyon nyugodt vagyok ezzel kapcsolatban. Bármi is történik, az csak jót tehet az FIA-nak” – jelentette ki Todt, akit gyakran bírálnak azért, mert próbálja magát távol tartani a sport belső csatározásaitól, és inkább a közlekedésbiztonság témakörével foglalkozik, miközben az F1-ben folyamatosak a hatalmi harcok, és a független istállók fennmaradása is megkérdőjeleződik.

A független istállóknak folyamatosak az anyagi gondjai Forrás: Sahara Force India/James Moy Photography

„Az egyetlen dolog, amit igazságtalannak tartok, hogy ennyi pénzt kérnek a független csapatoktól a motorokért, holott korlátozott költségvetéssel dolgoznak, és a bevételek is számukra teljesen előnytelenül oszlanak el” – utalt Todt arra, hogy miért akar olcsó motor beszállítására tendert kiírni. „Próbáltuk átnézni, hogy milyen lehetőségeink nyílhatnak. A bevételek elosztását nem befolyásolhatjuk, ez a jogtulajdonos hatásköre, de a szabályokra kell, hogy ráhatásunk legyen.”

Todt szerint az egyetlen megoldás erre egy „megfizethetőbb motor bevezetése, ami azt is lehetővé teszi a csapatoknak, hogy versenyképesek legyenek.” Az FIA elnöke először azt szerette volna elérni, hogy az ügyfélcsapatoknak kínált motorok ára maximalizált legyen, ezt viszont a Ferrari megvétózta, így a szövetség kilátásba helyezte, hogy tendert írnak ki egy olcsó, szabványos motor beszállítására, ami a jelenlegi erőforrásoktól eltérő lenne. A Lotus főmérnöke szerint ez káoszt okozna.

Más megoldás kell

Máshol látja a privát csapatok problémáinak gyökerét az autósport világának egyik meghatározó marketingszakembere, Zak Brown. A Motorsport.com-nak adott interjújában kijelentette, ha eladják az F1-et, „a következő tulajdonosnak stratégiai és nem pénzügyi befektetőnek kell lennie. A CVC hihetetlenül jól járt anyagilag az F1-es üzlettel, nagyszerű befektetést hajtottak végre, és rengeteg pénzt vettek ki abból, amit csinálnak” – ismerte el Brown.

Brown szerint egy olyan tulajdonosra lenne szükség, ami hajlandó befektetni is a sportba annak hosszú távú működtetése érdekében, így a kis csapatok is könnyebben talpon maradhatnának. „Ez a különbség a stratégiai és a pénzügyi befektetők között” – mondta. „A CVC csak azt csinálja, ami a dolga, a sportnak viszont óriási szüksége lenne stratégiával rendelkező tulajdonosokra. Remélem, ez megvalósul” – tette hozzá.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!