Habár a Forma-1-es autókat 2017-re 3-5 másodperccel gyorsabbá szeretnék tenni az aerodinamikai szabályok módosítása és a nagyobb gumik révén, a köridők már az idén is meglepően sokat javultak a tavalyihoz képest. Két pályán, Bahreinben és Szocsiban új körrekord született, és Daniel Ricciardo Monacóban is 9 századmásodpercre közelítette meg a valaha (egyébként 2006-ban) elért legjobb időt.
De minek köszönhető ez az ugrás? Monacóban megkérdeztük néhány csapat technikai vezetőjét, akiknek a többsége úgy vélte, főleg a gumiknak tudható be. Mivel az idén a korábbi kettő helyett három keveréket lehet választani a nagydíjhétvégékre, a Pirelli mindenhová elvitte az egy fokozattal lágyabb gumikat is, ami már önmagában 0,5-1,0 másodpercet jelent körönként.
Szerintem elsősorban a gumiknak tulajdoníthatóak"
– mondta a jobb köridőkről az Origo GPhírek-nek Nick Chester, a Renault technikai igazgatója. „Eleve számítunk rá, hogy az autók évről évre sokat fejlődnek, de ha figyelembe vesszük a gumikból adódó különbséget, máris megkapjuk az idén tapasztalt nagy előrelépést."
A Mercedes műszaki programját irányító Paddy Lowe egyetértett kollégájával: ő is úgy vélte, a gumik miatt tűnik jelentősebbnek a fejlődés a szokásosnál, de
a csapatok egyébként „ugyanannyit nyertek az autóik révén egyik évről a másikra, mint általában."
A Red Bull főmérnöke, Paul Monaghan hozzátette, hogy az általuk tett előrelépés sem számít kiugrónak, ezért – legalábbis Monacóban – mindenképpen az új ultralágy gumiknak volt köszönhető a gyorsulás.
Az elmúlt három évben elért köridők változása azon a hat pályán, ahová az idén eddig ellátogatott a mezőny, ugyanakkor összetettebb képet mutat. Bár értelemszerűen az időjárási körülmények szerepe sem elhanyagolható (Sanghajban például azért nem volt jelentős a gyorsulás tavalyhoz képest, mert az időmérő felszáradó pályán kezdődött, míg a 2014-es melbourne-i eredményt szintén az eső torzította el), az alábbi táblázatból összességében az látszik, hogy a köridők többet javultak 2015 és 2016, mint 2014 és 2015 között.
A legjobb köridők az egyes pályákon
2016 | Dif | 2015 | Dif | 2014 | Körrekord | Év | |
Melbourne | 1:23.837 | 2,490 | 1:26.327 | 3,048 | 1:29.375 | 1:23.529 | 2011 |
Bahrein | 1:29.493 | 3,078 | 1:32.571 | 0,614 | 1:33.185 | 1:29.493 | 2016 |
Sanghaj | 1:35.402 | 0,380 | 1:35.782 | 2,533 | 1:38.315 | 1:32.238 | 2004 |
Szocsi | 1:35.337 | 1,776 | 1:37.113 | 1,225 | 1:38.338 | 1:35.337 | 2016 |
Barcelona | 1:22.000 | 2,681 | 1:24.681 | 0,551 | 1:25.232 | 1:19.954 | 2009 |
Monaco | 1:13.622 | 1,476 | 1:15.098 | 0,891 | 1:15.989 | 1:13.532 | 2006 |
Dif: A változás egyik évről a másikra
A legnagyobb különbség Bahreinben és Barcelonában volt, ahol az előrelépés 2,4 illetve 2,1 másodperccel múlta felül az egy évvel korábbit, holott a gumik közötti különbség ennek legfeljebb a fele. Ami azért is meglepő, mert az idei már az aktuális szabályrendszer harmadik éve, és a technikai evolúció ilyenkor jellemzően egyre lassulni szokott, ahogy a csapatok egyre közelebb kerülnek a határokhoz.
A tavaly óta különösen sokat fejlődő Toro Rosso technikai igazgatója, James Key az Origo GPhírek-nek azt mondta, egyetért vele, hogy
a gumiknak komoly szerepük van a köridők javulásában, de szerinte többről van szó.
„2014-ben, amikor a motorra és az aerodinamikára vonatkozó szabályok teljesen újak voltak, nagyobb eltérést lehetett tapasztalni az egyes csapatok teljesítménye, a gyenge és erős pontjaik között" – magyarázta. „Ezek mostanra kezdenek kiegyenlítődni, ezért kerülnek egymáshoz mind közelebb a csapatok, de a fejlődés üteme szerintem így is nagyobb a vártnál."
Key úgy véli, emiatt az élcsapatoknak is jobban kell igyekezniük, mint amire számítottak. „Noha egyetértek azzal, hogy a gumik szerepe jelentős, és az idei fejlődés nem kiugró,
szerintem most a megszokottnál kicsit több paraméterrel játszhatunk egyik évről a másikra"
– tette hozzá.
Ilyen előzmények után mindenesetre valószínű, hogy jövőre az új aerodinamikai platform és a nagyobb gumik révén szinte az összes pályán megdől majd a körrekord. De vajon szükség van-e a reformra? Elvégre egy mért körben már a jelenlegi F1-es autók is a valaha épült leggyorsabbak között vannak, a versenytempójuk viszont – mindenekelőtt a nagy tömegük miatt, főleg a futam elején, amikor még sok benzin van bennük – jócskán elmarad az évekkel ezelőttitől.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!