3D-nyomtatott dugattyúval villanthat a Ferrari

Abu Dhabi F1 Forma 1 Sebastian Vettel
Scuderia Ferrari's German driver Sebastian Vettel leaves the pits during the third practice session as part of the Abu Dhabi Formula One Grand Prix at the Yas Marina circuit on November 26, 2016. / AFP PHOTO / MOHAMMED AL-SHAIKH
Vágólapra másolva!
Az új technológia lehetővé teheti, hogy az égéstérben nagyobb legyen a nyomás és a hőmérséklet. Ehhez egy speciális fémötvözetet használhatnak.

Miután a gyártók túllendültek a turbómotorok 2014-es bevezetésének kezdeti nehézségein, a hajtásláncok kettős hibrid rendszerének működtetése és bonyolult vezérlése mostanra nagyjából kiforrottá vált. Az elemek elrendezése nem egyforma – a Honda például az idén tér át a Mercedes által használt konfigurációra, vagyis arra, hogy a kompresszor és a turbina a motor két átellenes oldalán legyen –, de

a legfontosabb fejlesztések az elmúlt egy-másfél évben már inkább az égési folyamat optimalizálására irányultak.

A gyártók a hírek szerint egymás után áttértek az előkamrás gyújtás valamilyen formájára, amelynek az a lényege, hogy a gyújtógyertya az üzemanyagot egy kis kiegészítő kamrában robbantja be, ahonnan a láng több fúvókán át jut a hengerbe, vagyis a fő égéstérbe. Ez előnyösebb lángfrontot, hatékonyabb égést, és nem utolsósorban kisebb fogyasztást jelent, ami az F1-ben kulcsfontosságú, mert az autóknak maximum 100 (illetve az idéntől 105) kg benzinnel kell teljesíteniük a távot.

A Ferrari 3D-nyomtatással állíthatja elő a dugattyúkat Forrás: AFP/Mohammed Al-Shaikh

A technológia egyik élharcosa a Ferrari volt, és a Motorsport.com azt írja, a maranellói istálló az idén egy újabb innovációval készül kitolni a határokat, nyilván meglovagolva a fejlesztéseket korlátozó zsetonrendszer megszűnését is. A csapat egyik fő beszállítója, a Magneti Marelli továbbfejlesztette a gyújtáskamrát és a hozzá tartozó fúvókákat, így azonban

a hengerben még az eddiginél is magasabb hőmérsékletre és nagyobb, akár 400 bar-os nyomásra kell számítani.

Ez a dugattyú terhelését is jelentősen növeli, és a Ferrari azt az áttervezett motorjához állítólag 3D-nyomtatással állítaná elő egy speciális fémötvözetből. A felhasználható nyersanyagok körét az F1 Technikai Szabályzata szigorúan korlátozza – az olyan egzotikus anyagok, mint például a korábban használt berillium, régóta tiltólistán vannak –, így a gyártók jellemzően valamilyen alumíniumötvözetből készítik a dugattyúkat.

A Ferrari most olyan anyagot keres, amely biztosan ellenáll a nagyobb hőmérsékletnek és nyomásnak. Emellett könnyűnek is kell lennie, hiszen a dugattyú mozgó tömeg. Az additív gyártástechnológiának számító 3D-nyomtatás egyes formáit, főleg a közvetlen lézer fém szinterezést (DMLS) viszonylag régóta használják fém alkatrészek előállítására, mert olyan, bonyolult (például belső hűtőcsatornákat tartalmazó) alakzatokat is gyorsan el lehet készíteni velük, amiket hagyományos módszerekkel nem.

A 3D-nyomtatás már évekkel ezelőtt elterjedt az F1-ben, bár eleinte inkább csak a szélcsatorna-modellek alkatrészeinek gyártásához használták. Nyilván nem a Ferrari az egyetlen gyártó, amely a motor bizonyos részeit is ilyen technológiával állítaná elő, de a hajtáslánc főtervezője, Sassi Lorenzo, illetve az összeszerelésért felelős Enrico Gualteri bíznak benne, hogy az új fejlesztés versenyképesebbé fogja tenni a csapatot. Egyébként lehet, hogy a tesztelés kezdetére még nem készül el, csak később lesz bevethető.

Miután a Mercedes a hírek szerint már tavaly átlépte a bűvös 1000 lóerős határt, a Ferrari is szeretne a nyomukba érni.

Noha erre az évre mindenekelőtt az aerodinamikára vonatkozó szabályok változtak meg, a hajtáslánc teljesítménye elsősorban a nagyobb légellenállás a hosszabb padlógázos szakaszok miatt várhatóan az eddiginél is fontosabb lesz.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!