F1 2017: Feleannyi előzést láthattunk, mint tavaly

Horizontal Mercedes' British driver Lewis Hamilton and Ferrari's German driver Sebastian Vettel race at the Circuit de Catalunya on May 14, 2017 in Montmelo on the outskirts of Barcelona during the Spanish Formula One Grand Prix. / AFP PHOTO / LLUIS GENE
Mercedes' British driver Lewis Hamilton and Ferrari's German driver Sebastian Vettel race at the Circuit de Catalunya on May 14, 2017 in Montmelo on the outskirts of Barcelona during the Spanish Formula One Grand Prix. / AFP PHOTO / LLUIS GENE
Vágólapra másolva!
Tavalyhoz viszonyítva majdnem felére esett vissza az előzések száma 2017-ben a Formula–1-ben, viszont volt olyan verseny, ahol 42-szer tapsolhattunk helycseréknek – derül ki a Pirelli szokásos, szezon végi statisztikáiból.

Az előzést segítő hátsó szárny, a DRS hat évvel ezelőtti bevezetése óta 2017-ben történt a legkevesebb éles előzés a pályán – derül ki a Pirelli szezonértékelő statisztikáiból.

Az olasz gumigyártó számításai szerint idén a húsz versenyen 435 előzés történt, ami a 2016-os – egyébként rekordnak számító – 866 helycseréhez képest 49 százalékos visszaesést jelent.

2017 egyik legjobb versenye a Spanyol Nagydíj volt, ahol a két vb-éllovas, Hamilton és Vettel oda-vissza előzgette egymást. A gumik is jól vizsgáztak Forrás: AFP/Lluis Gene

Abszolút értelemben idén láthattunk a legkevesebb előzést, ezt az értéket csak a 2009-ben (tehát a DRS előtti időszakban) regisztrált 211 helycsere múlja alul.

Voltak azonban az előzések szempontjából kiemelkedően jó futamok is. Azerbajdzsánban 42 pozícióváltás történt, a legemlékezetesebb az utolsó körben, az utolsó kanyar és a célvonal közötti szakaszon, ahol Valtteri Bottas jobb kigyorsításának köszönhetően elorozta a 2. helyet Lance Strolltól. A Williams kanadai újoncának azonban így sincs szégyellnivalója. Egyrészt, mert így is az F1 történetének egyik legfiatalabb dobogósa lett Bakuban, másrészt, mert övé lett idén a legtöbb elsőkörös előzés: Stroll 36 pozíciót szerzett vissza közvetlenül a futamok rajtja után.

A Pirelli szuperlágy (piros jelölésű) abroncsa volt a legnépszerűbb, a legtöbb kört ezen tettek meg idén az F1-es pilóták Forrás: DPPI/Florent Gooden

Az esős Kínai Nagydíjon is sok előzést (31-et) láthattunk, ezzel szemben a notóriusan kevés akcióval járó Orosz Nagydíjon,

Szocsiban mindössze egy helycsere történt. Az is csak azért, mert a Sauber felszólította a biztonsági autó miatt helyzeti előnybe került Ericssont, hogy adja át pozícióját a csapattársának, Wehrleinnek.

Ennél "klasszisokkal" jobb volt a júliusi Magyar Nagydíj, ahol hét előzést kísérhettünk figyelemmel.

A Pirelli a boxkiállásokra is kitér statisztikáiban

Ebből kiderül, hogy a húsz futamon összesen 533 depólátogatás történt (ebből hat boxutcán áthajtás vagy stop-and-go büntetés volt), ami egy versenyre vetítve átlagosan másfél kiállást jelent pilótánként. A legtöbb kerékcsere (41) Bakuban, míg a legkevesebb (18) Spielbergben, az Osztrák Nagydíjon történt.

Volt értelme a gyakorlásnak: a húsz versenyző futamonként, fejenkénti átlagban másfélszer látogatott ki kerékcserére 2017-ben Forrás: Agęncia Estado/Werther/Werther Santana

Az F1 gumiszállítója természetesen a saját termékeire vonatkozó érdekességeket is közzétette. Kiderült, hogy a szuperlágy gumikon tettek meg a legnagyobb távot a versenyzők, különösen Sergio Pérez (Force India), aki 6261 kilométert futott a piros oldalfalú abroncsokon. A sárga jelölésű lágy gumikon a világbajnok Lewis Hamilton töltötte a legtöbb időt és távot (4696 km), míg az idén először bevetett ultralágy (rózsaszín jelölésű) abroncsok Stoffel Vandoorne kedvencei voltak, a McLaren belga pilótája 4674 km-t tett meg ilyeneken 2017-ben.