A gyártók még mindig trükköznek az olajjal, az FIA szigorít

Forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Max Verstappen, Red Bull Racing, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Mexikói Nagydíj
Motorsports: FIA Formula One World Championship 2017, Grand Prix of Mexico, Start, #33 Max Verstappen (NLD, Red Bull Racing), #44 Lewis Hamilton (GBR, Mercedes AMG Petronas F1 Team), #5 Sebastian Vettel (GER, Scuderia Ferrari),
Vágólapra másolva!
A szabályok tavalyi tisztázása után sincs vége az olajégetéssel kapcsolatos gyanakvásnak. Az FIA néhány héttel a szezonkezdet előtt újra szigorította az előírásokat.

Az előző szezon egyetlen komolyabb technikai vitatémáját az olajégetés témaköre hozta. Az FIA-nál arra gyanakodtak, hogy legalább az egyik gyártó üzemanyagként is használja az erőforrás kenőanyagait, ezért fokozatosan, egyre inkább megszigorították az olajfogyasztásra vonatkozó szabályokat.

A tavalyi Olasz Nagydíjtól hivatalosan már csak 0,9 liter/100 km-es olajfogyasztás engedélyezett, az idei szezontól pedig 0,6 l/100 km-re módosul a limit, de a McLarennek még ez sem volt elég és a jelenség teljes betiltását követelték. Az FIA-nál sem győződtek meg arról, hogy az eddigi intézkedések elegendőnek bizonyulnak és tovább szigorították a motorszabályokat, más trükkökre is gyanakodva.

Valaki, valahol trükközik Forrás: Picture-Alliance/AFP/Hoch Zwei
  • A csapatok kötelesek beszámolni az FIA-nak az olajszintről a hétvége bármely pillanatában. Az összes tartályban lévő olaj tömegét is deklarálni kell az FIA részére egy órával a verseny rajtja előtt, kivéve a fő olajtartályt.
  • Betiltják az erőforrás bármely pontja és a légbeömlő nyílások közötti aktív szabályozó szelepeket.
  • A csapatok egy adott versenyhétvége során mindössze egy olajspecifikációt használhatnak, amit be kell jelenteni a hétvége előtt.

A módosítás révén az FIA megpróbálja elejét venni annak, hogy az olajat becsatornázzák a motortérbe a teljesítménynövelés érdekében, és annak is gátat szabnak, hogy az istállók az időmérőn megnöveljék az erőforrás teljesítményét különleges, rövid etapokra optimalizált kenőanyagok segítségével. Szigorítják az olaj összetételének definícióját is.

A Red Bull és a Renault tavaly eltérő üzem- és kenőanyagokat használt papíron ugyanahhoz a motorhoz Forrás: NurPhoto/Jordi Galbany/NurPhoto/Jordi Galbany

„Elfogadhatatlannak minősül minden olyan összetevő megléte, ami racionálisan nem kapcsolható a motorolaj definiált funkciójához” – áll a technikai szabályzat 20.1.2-es pontjában. Az új, 5.1.12-es pontban elejét veszik az olaj és egyéb folyadékok újrahasznosításának, azt sugallva, hogy adalékanyagokat tartalmazó folyadékok is visszajuthattak az erőforrásba. Az 5.14.2-ben

megtiltják azt is, hogy az égéstérbe jutó levegőben bármilyen más összetevő is legyen és a kipufogógáz visszacsatornázását is szabálytalannak minősítik.

Érdekesség, hogy bekerült a szabályzatba egy új pont, az 5.6.8 is, ami azt szabályozza, hogy a hengerfejhez beáramló levegőnek legalább 10 Celsius fokkal magasabbnak kell lennie a szabadtéri levegő hőmérsékletének. Ezt az FIA által telepített szenzorokkal mérik majd és a körök során mért átlagos levegőhőmérséklettel vetik majd össze. A figyelembe vett körök között nem szerepelnek majd a futamok első körei, a Safety Car mögött megtett körök és a bokszkiállásokat tartalmazó körök.

A McLaren az idén Renault motorra vált és az olajégetés teljes betiltásáért lobbiztak Forrás: AFP/Saeed Khan

Az FIA valószínűleg arra gyanakodott, hogy a csapatok hűtött levegőt áramoltattak be, így segíthették a turbó és az intercooler működését. Azt egyelőre nem tudni, hogy a módosítások mennyire befolyásolják majd az erőviszonyokat vagy azt, hogy ezek egyáltalán kiknek okoznak majd gondot.

Még az sem biztos, ami eddig az volt

A Red Bull tavaly megpróbálta megakadályozni, hogy a 2018-as szezontól mindössze háromra csökkenjen a bevethető erőforrások száma az F1-ben, de a gyártók, elsősorban a Ferrari miatt hajthatatlanok maradtak. Cyril Abiteboul, a Renault Sport Racing ügyvezetője azonban elismerte, nekik „fejfájást” okoz a felhasználható motorok számának csökkentése.

– utalt a szabályváltozásra a Sky Sports News-nak. – Tudtuk, hogy jönni fog, ezért a terveinket és a stratégiánkat ehhez igazítottuk. Pillanatnyilag nincs semmi, ami miatt ne tudnánk tartani a tervünket. Ettől függetlenül még mindig nem hiszem, hogy a Formula-1 számára ez a helyes és a további tárgyalásokon kísérletet teszünk [a tavalyi kvóta visszaállítására] az FIA-val, a FOM-mal és a többi csapattal, mert nem hisszük, hogy ez bárkinek is értelmes lenne.”