Nincs láthatáron a mesterséges előzések beszüntetése

F1 Grand Prix of Belgium - Race Spa - Bélgica Piloto de coche de carreras Bélgica Gran Premio de Fórmula Uno de Bélgica Fórmula 1 Circuito de Spa-Francorchamps Carrera de coches Deporte Deporte de motor Equipo de Fórmula 1 Grand Prix de Bélgica Lewis Hami
Race start with 44 HAMILTON Lewis from Great Britain of team Mercedes GP and 05 VETTEL Sebastian from Germany of scuderia Ferrari ahead of the group during the Formula One Belgian Grand Prix at Circuit de Spa-Francorchamps on August 27, 2017 in Spa, Belgium. (Photo by Xavier Bonilla/NurPhoto)
Vágólapra másolva!
Nem szereti a közönség és a pilóták sem, egy ideig mégis meg kell tűrni az előzések elősegítése érdekében bevezetett DRS-t. Ross Brawn a pályák kiválasztásába viszont belenyúlna.

A 2011-es szezonra vezették be az F1-ben az versenyző által állítható hátsó szárnyakat annak érdekében, hogy az üldöző autók könnyebben előzni tudjanak, így izgalmasabb versenyek alakuljanak ki. Bár a megoldást sokan bírálják, Ross Brawn, az F1 sportigazgatója a Business Life című kiadványnak elárulta, egy ideig még el kell viselni a használatát.

Az eszköz lényege, hogy ha egy pilóta az érzékelési ponton 1 másodperces távolságon belül van az előtte haladóhoz képest, egy megadott zónában a hátsó szárny állásának módosításával csökkentheti autója légellenállását, így az egyenesben, a szélárnyékot is kihasználva nagyobb sebességet érhet el és könnyebben előzhet.

Vettelnek tavaly hiába volt DRS-se, az egész Belga Nagydíjon nem tudta megelőzni Hamiltont Forrás: NurPhoto/Xavier Bonilla/NurPhoto/Xavier Bonilla

Ezt az elvet azonban máig sokan bírálják, mert mesterségessé teszi az előzéseket, amelyek a nagy sebességkülönbség miatt sokszor védtelenné teszik az elöl haladó autót és puszta formasággá válik, hogy a támadó egyszerűen kikerülje az ellenfelét. Ráadásul, a statisztikák is rámutatnak, hogy az előzés nehézségének problémáját alapvetően nem oldja meg.

Brawn szerint azonban rövidtávon megtartják, mert nem olyan egyszerű megszabadulni tőle.

„Remélem, hogy amikor felismerjük, hogyan kellene fejleszteni a [jövő] autóit, ezt az összetevőt ki tudjuk majd venni. A közeljövőben viszont nem hiszem, hogy eltűnik. Ez most egy szükséges segédeszköz a mostani autók jellege miatt – mondta Brawn, majd hozzátette, ő az autók evolúciójában gondolkodik, ami a DRS eltávolításával ellentétben nem egyik napról a másikra történik.

„Készítünk egy modellt, amibe számos összetevőt bekapcsolhatunk. Láthatjuk, hogy jobban vagy kevésbé lehet majd versenyezni az autókkal. Ez nem csupán az aerodinamikára korlátozódik, benne vannak a gumik és a motorok jellemzői, valamint egyéb jellemzők, amik segítenek nekünk megérteni, hogy a versenyzés javul-e vagy sem.”

A korábbi csapattulajdonos már egy éve építi az F1 saját kutatócsoportját,

és a csődbe ment Manor-csapat modelljeit, valamint a csapatoktól származó információkat felhasználva dolgoznak az új szabályokon, amelyek legkorábban várhatóan 2021-től jelenik majd meg. Brawn kijelentette, fontos, hogy megmaradjon az F1-es autók tempója, de „ha 5 mérföld/órával alacsonyabbak lennének a csúcssebességek, a versenyek viszont javulnának, azt elfogadnám.”