Aerodinamikai fejlesztései lökhették szakadékba a Ferrarit

Forma-1, Japán Nagydíj, Sebastian Vettel, Ferrari
Motorsports: FIA Formula One World Championship 2018, Grand Prix of Japan, World Championship 2018 Grand Prix Japan , #5 Sebastian Vettel (GER, Scuderia Ferrari) 07.10.2018. | usage worldwide
Vágólapra másolva!
Nem kizárólag az erőforrás terén tapasztalható fölényének eltűnése, sokkal inkább az elbaltázott újítások tehetnek arról, hogy a Ferrari alulmaradt a Mercedesszel szemben.

Továbbra is rengeteg a találgatás a Ferrari utóbbi futamokon bemutatott formahanyatlása körül, Michael Schmidt, az Auto Motor und Sport szakírója szerint pedig nem a sokat emlegetett trükkös motorvezérlés, sokkal inkább a vörösök fejlesztéseinek csődje vezetett oda, hogy lemaradtak a Mercedes mögött. Schmidt szerint a maranellóiak zsákutcába futottak a fejlesztési versenyben, ezt pedig túl későn vették észre, miközben a Mercedes is gőzerővel pakolta az újításokat az autójára.

Nem váltak be az újítások a Ferrarin Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

Utoljára az Olasz Nagydíjon tudta legyőzni a Ferrari a Mercedest az időmérőn, Schmidt pedig felteszi a kérdést, mi történt ezután? A címvédő magasabb sebességi fokozatba kapcsolt a fejlesztések terén, amit a Ferrari is megtett, az utóbbi esetében az új elemeknek azonban rossz hatása volt az addig gumikímélő autó viselkedésére.

A szakíró amondó, hogy nem a Mercedes fejlődött hatalmasat, hanem inkább a vörösök léptek hátra egyet, amit a Red Bull-lal szembeni előnyük csökkenése is mutat.

„Nem tudom, hogy mi történik velük. Nyilvánvalóan még mindig gyorsak, de nem mutatják meg a valós tempójukat, mint korábban” – mondta Daniel Ricciardo a Ferrari visszaeséséről. A motorerő terén tapasztalt fölényéből is veszített a Scuderia, ez azonban csak az egyenlet egyik fele, a másik a gumikban keresendő. A szezon korábbi szakaszában Vettelék jobban bántak az abroncsokkal, az elmúlt futamokon azonban küszködtek az időmérőn, az utolsó szektorra túlmelegítették azokat. Ez Vettel szerint is újdonság volt nekik, mivel addig jobban bántak a gumikkal a Mercedesnél.

Szingapúrban siklott félre minden Forrás: AFP/Roslan Rahman

A versenyen ugyanakkor jóval szorosabb a helyzet, Szuzukában a Ferrari még úgy is jól kezelte a gumikat, hogy mindkét autója sérült volt. Ahhoz azonban, hogy ezt elérjék, kompromisszumot kellett kötniük az egykörös tempó terén.

Schmidt szerint a szingapúri fejlesztésekkel csúsztak félre a dolgok, a csapat olyan irányba vitte el az autó aerodinamikai egyensúlyát, ami ahelyett, hogy javított volna a helyzeten, inkább rontott rajta.

Toto Wolff nyilatkozata, mely szerint nincs annál jobb módja javítani a köridőn, mint megérteni a gumikat, összhangban áll Vettel állításával, aki azt mondta, a Japán Nagydíj szombatján valószínűleg választ találtak a szenvedéseikre. Ez alatt vélhetően arra célzott, hogy visszaálltak egy régebbi hátsó szárnyra, amivel az autó újra a korábbiak szerint működött. Ez a felismerés azonban minden valószínűség szerint már túl későn jött.