Társoldalunk:

A McLaren a költségvetési plafon bevezetésével segítene magán

2018.12.18. 18:51

Zak Brown, a McLaren ügyvezető igazgatója úgy véli, hogy ha a csapatoknak már 2021-től a legszigorúbb előírások szerint kellene betartaniuk a költségsapkát, az rajtuk és másokon is segítene.

Hatalmas hegyet kell megmásznia a McLaren Forma-1-es csapatának ahhoz, hogy legalább a közelébe kerüljön régi fényének. Az 1997-es szezontól a 2012-esig mindössze egyetlen olyan idény volt, a 2002-es, amelyben a wokingiak nem nyertek legalább egy futamot, 2012 óta azonban még dobogón is csak egyszer, a 2014-es Ausztrál Nagydíjon álltak. Az idei évben a Hondáról Renault-ra váltás minden kétséget eloszlatott azzal kapcsolatban, hogy a csapatnak nem a motor jelenti a legfőbb gondját, Zak Brown ügyvezető az átszervezések közepette pedig úgy gondolja, a költségvetési sapka minél hamarabbi bevezetése segíthetne nekik a felzárkózásban.

Alapvető hibák voltak a McLaren idei autójávalForrás: DPPI/Florent Gooden

Helmut Marko, a Red Bull Racing tanácsadója sokatmondó példával érzékeltette, hogy milyen mélyre is süllyedt az egykor világbajnoki címeket nyerő wokingi istálló. Egy normális futamon két kört adtunk a McLarennek ugyanazzal a motorral – mondta Marko a Motorsport Magazine-nak. – Ha megnézzük a leszorítóerőt, elég megvizsgálni, hogy a McLaren milyen szárnyakkal ment Spában az előző szezonban. Hát persze, hogy ők voltak a leggyorsabbak a kanyarokban, de az egyenesekben... Ha mi így állítanánk be az autónkat, soha nem érnénk el ilyen eredményeket. Kompromisszumot kell kötni. A köridő számít, nem a kanyarsebesség."

A McLaren 2017-ben sorozatosan azzal példálózott, hogy a kasztnija a legjobbak között van, pusztán a Honda motor miatt nem érnek el jó eredményeket, azóta azonban kiderült, hogy ez nem volt igaz, és csak a magas leszorítóerős beállításoknak volt köszönhető magas kanyarsebesség. Az idén a Renault erőforrásával sem lett jobb a helyzet, a szezon közben a csapat pedig rájött, hogy alapvető tervezési hibákat követtek el az autóval, de ekkor már késő volt egy B-verziót építeni. Már a szezon elejétől nagy átszervezések indultak be, a technikai igazgató Tim Goss, a mérnöki gárdát irányító Matt Morris, a versenyigazgató Eric Boullier távozott, Gil de Ferran érkezett a sporigazgatói posztra, Andrea Stella előlépett teljesítményigazgatóvá, visszatért a korábbi főmérnök Pat Fry, jövőre pedig érkezik a Toro Rosso technikai igazgatója, Pat Fry.

Az átszervezések az idén még nem, jövőre már talán éreztetni fogják a hatásukatForrás: AFP/Emmanuel Dunand

Az átszervezésekkel együtt Zak Brown tudja, hogy nem egyik napról a másikra lesz hatása az érkezőknek,

a folyamatot pedig szerinte felgyorsíthatná, ha a 2021-től tervezett költségsapkát nem a korábban belengetett fokozatos elv szerint, évről évre csökkentve a maximális költségeket vezetnék be, hanem már az első évében teljes gőzzel dübörögne.

Egyelőre a költségplafon elfogadásáról sem döntöttek, Ross Brawn, az F1 sportért felelős igazgatója azonban elmondta, jó irányba haladnak az egyeztetések róla a csapatokkal.

„Ott van a FOM költségvetési sapkája, valamint a bevételek elosztásának megváltoztatása. Szerintem ez nagyon egészséges lesz az egész sportágnak, mindenek előtt pedig sokkal jobb szórakozást biztosít a nézőknek. Végtére is erről szól a sport" – mondta Brown.

„Azt kívánom, hogy bárcsak bevezetnék a teljes költségvetési sapkát már 2021-ben a lépcsős megoldás helyett. Szerintem olyan gyorsan a nulláról kell kezdeni mindent a sportágban, amilyen gyorsan csak lehet. Szerintem ez nem csak a McLarent, de más csapatokat is versenyképesebbé fogja tenni, abban pedig mindannyian egyetérthetünk, hogy ha Abu-Dzabiban majd 8-10 versenyzőnek lesz esélye a végső győzelemre kettő helyett, az a szurkolóknak, a sportnak, a partnereinknek és a televízióknak is jobb lesz. Ebben a helyzetben mindannyian nyernénk."

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK