A Mercedesnél a legolcsóbb a pont, de a legdrágább a gyorsulás

Forma-1, Abu-dzabi Nagydíj, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas
Mercedes' Finnish driver Valtteri Bottas competes during the qualifying session at the Yas Marina circuit on November 24, 2018, in Abu Dhabi, ahead of the Abu Dhabi Formula One Grand Prix. (Photo by Andrej ISAKOVIC / AFP)
Vágólapra másolva!
Érdekes összesítés készült az F1-es csapatok költségvetéséről és a pénzen megvett eredményekről. az látszik, hogy ki bukott nagyot az idén, az kevésbé, hogy kinek érte meg költeni.

Részletes, kétrészes összesítést készített a Racefans az F1-es csapatok idei költségvetéseiről és az elköltött pénzzel elért eredményeikről. Az alapos, infografikákkal is színesített anyagban rendszerezték, hogy a csapatok mekkora költségvetésből hány pontot szereztek, ez alapján mennyibe került nekik egy pont megszerzése, és az eredményeik alapján kiszámították, hogy mennyit költöttek 1 másodpercnyi gyorsulás elérésére.

Ez egy nagyon drága autó, de arányaiban költséghatékony Forrás: AFP/Andrej Isakovic

Az egy pontra eső költség megmutatja, hogy egy adott istálló mennyire dolgozik hatékonyan (a motorfejlesztés költségei a gyártóknál nem szerepelnek az összesítésben), e téren kissé meglepő, hogy a világbajnok Mercedes vezeti a rangsort, de az már kevésbé, hogy a csökkenő határhasznosság elvének megnyilvánulása miatt nekik kerül a legtöbb pénzbe 1 másodpercnyi gyorsulás elérése.

Szembeötlő, hogy másfélszer akkora költségvetéssel a Renault mindössze 11 ponttal többet szerzett a Force Indiánál (beleértve a Belga Nagydíj előtt begyűjtött pontjaikat is),

és az is látszik, hogy a Sauber hiába gyorsult szinte hihetetlenül sokat az elköltött pénzből, ehhez képest még mindig kevés pontot szereztek, ami a tavalyi óriási hátrányukra világít rá. Hasonló helyzet alakulhat ki jövőre a Williamsnél is, ami az idén 21,5 millió dollárt költött egy pontra, és 1 másodperc gyorsulás elméletileg 450 millió dollárba került volna, ha elértek volna ennyit, és lett volna ennyi pénzük.

A Sauber kiválóan fejlesztett, a McLaren egyáltalán nem Forrás: AFP/2018 Getty Images/Charles Coates

Hasonló a helyzet a McLarennél is, az ő egész büdzséjük nem volt elég nekik ahhoz, hogy 1 másodpercnyi gyorsulást összehozzanak. A lista alátámasztja azokat a nézeteket, amelyek szerint a Forma-1-ben elsősorban pénzkérdés a csapatok sorrendje, hiszen a Ferrari és a Mercedes láthatóan többet költ a Red Bullnál, a középmezőny pedig az alulteljesítő McLaren és a Renault kivételével hasonló nagyságrendű pénzből gazdálkodik.

Az is látható, hogy a költségplafon bevezetése csak a mezőny felső felének fájna,

ha 150 millió dollárnál meghúznák a költségvetések felső határát, akkor a McLarennek és a Renault-nak 70-40 millió dollárt kellene visszavágnia (ezt valószínűleg mindkettő kész lenne megtenni), a Ferrari-Mercedes-Red Bull triumvirátusnak viszont gyaníthatóan óriási problémákat okozna a működésük átalakítása tömeges elbocsátások vagy új projektek nélkül.

Büdzsé (millió $) Pont 1 pont ára (millió $) 1 mp ára (millió $) Átl. gyorsulás (mp)
Mercedes 400 655 0,61 353,5 -1,13
Ferrari 410 571 0,72 344,5 -1,19
Red Bull 310 419 0,74 236,6 -1,31
Renault 190 122 1,55 157 -1,21
Force India 120 111 1,08 96 -1,24
Haas 130 93 1,4 68 -1,89
McLaren 220 62 3,23 240 -0,92
Sauber 135 48 2,8 54 -2,5
Toro Rosso 150 33 4,54 131,5 -1,14
Williams 150 7 21,5 450 -0,33