Renault: A jelenlegi költségekkel nem fenntartható az F1 helyzete

Forma-1, Renault Sport, Nico Hülkenberg, Carlos Sainz, Ausztrál Nagydíj
Renault's German driver Nico Hulkenberg (front) leads Renault's Spanish driver Carlos Sainz Jr during the Formula One Australian Grand Prix in Melbourne on March 25, 2018. (Photo by Paul Crock / AFP) / -- IMAGE RESTRICTED TO EDITORIAL USE - STRICTLY NO COMMERCIAL USE --
Vágólapra másolva!
Noha gyári istállóként van jelen a Forma-1-ben, a Renault a költségvetése alapján középcsapatnak számít. Ennek ellenére fel szeretné venni a versenyt a legjobbakkal, ehhez azonban elengedhetetlennek tartja a költségsapka bevezetését.

A Forma-1-ben jelenlegi zajló reformok egyik sarkalatos pontja az új Concorde-szerződés aláírása, amely többek között a csapatok részesedését is meghatározza a sportág bevételeiből. Ennek kiegyenlítésével összhangban a tulajdonos Liberty Media költségsapkát szeretne bevezetni, aminek a Ferrari, a Mercedes és a Red Bull nem, a kis- és középcsapatok azonban örülnének. A Renault gyári istállóként nem tartozik utóbbi kategóriába, az éves költségvetése alapján azonban már igen, hiszen jóval közelebb áll mondjuk a Williamshez, vagy a Sauberhez, mint az említett három topcsapathoz. Cyril Abiteboul, a franciák sportprogramjának igazgatója ennek megfelelően minél előbb szeretné megvágni az elkölthető pénzmennyiséget.

A Renault nagy autógyártóként közel sem költ annyit, mint a Ferrari, a Red Bull vagy a Mercedes Forrás: AFP/Paul Crock

A Racefans által összegyűjtött, a GPhírek által is közölt táblázatból egyebek mellett az is kitűnik, hogy a Mercedes, a Ferrari és a Red Bull milyen óriási költségvetésből gazdálkodhat, így érvényben tartva azt a megállapítást, hogy az lesz a legsikeresebb, aki a legtöbbet költi.

Ezen szeretne változtatni a költségsapkával a Liberty Media, amit a Renault is sürget.

„Nem szeretnék keseregni a jelenlegi helyzet miatt, mert amikor beszálltunk a Forma-1-be, tisztában voltunk vele – utalt Abiteboul a Renault 2016-os visszatérésére gyári istállóként. – Figyelemre méltó a fegyverkezési verseny és a könyörtelen költekezés a győzelem érdekében. Ezt teljesen tiszteletben tartom, nagyszerű versenyzést produkált az idei szezonban, azonban meg kell vizsgálnunk, hogy miként tudunk versenyre kelni [a topcsapatokkal.]"

Zak Brown, a McLaren ügyvezetője örülne neki, ha a több lépcsősre tervezett költségsapkát már 2021-ben egy lépcsőben vezetnék be.

Abiteboul egyelőre ennél kevesebbel is beéérné, korlátozásra azonban szerinte is mindenképpen szükség lesz.

„Előbb-utóbb más megállapodások lesznek a költségek elosztását illetően, korlátozni kell az elkölthető pénzmennyiséget, mert szerintünk a jelenlegi helyzet egyszerűen nem fenntartható, és úgy gondolom, hogy a többi csapat is ezt gondolja.”

A Renault abban reménykedik, hogy a költségsapkával felvehetik a versenyt a Ferrarival Forrás: DPPI/Florent Gooden

„Minden az időzítésről szól – mondta Abiteboul. – Ha egy évvel később vezetik be [a költségsapkát], akkor egy évvel később vezetik be, az elv a fontos, hogy ésszerű költségek mellett kell tudjunk versenyeket nyerni.

A jelenlegi rendszer nem csak a szezon előtti időszakban, de közben is a nagy csapatokat segíti, ezt jól mutatja a Williams idei vergődése. „650 ember dolgozik nálunk, de így is kevés az erőforrásunk arra, hogy az összes problémánkat egyszerre oldjuk meg – nyilatkozta Claire Williams, a grove-iak csapatfőnöke az Autosportnak. – Nem küzdhetünk meg mindennel egyszerre, ezért mérsékelnünk kell az elvárásainkat 2019-re."

A Williams és a McLAren gondjai ugyanakkor azt is megmutatják, hogy nem minden a költségvetésen múlik, ha egy csapat nem reagál időben a felmerülő gondokra, hosszú távra kiírhatja magát a versenyből.

„Keményen próbálkoztunk, abban nem volt hiba, a gondok azonban túl mélyen gyökereztek ahhoz, hogy szezon közben megoldjuk őket. Nem vagyok benne biztos, hogy ha a jelenlegi költségvetésünk háromszorosával rendelkeznénk, meg tudtuk volna változtatni a dolgokat."