Társoldalunk:

Marko: Az idén már a Red Bullnak is lehet buliüzemmódja

2019.01.08. 13:12

Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója sokat vár attól, hogy az idei szezontól már nekik is rendelkezésükre áll a Ferrarit és a Mercedest az időmérőkön előnybe hozó motorüzemmód.

Nem csak a Renault, hanem a Red Bull háza táján is optimistán, nagy várakozásokkal tekintenek a közelgő 2019-es szezonra. A franciákkal 2018 végén szakító energiaitalosok azt várják a Hondától, hogy visszahelyezi őket a Ferrari és a Mercedes szintjére, még akkor is, ha megbízhatóság szempontjából vélhetően az idén még nem fogják tudni felvenni a versenyt a japánok az említett két csapat erőforrásaival. Helmut Marko, a Red Bull motorsporttanácsadója még az évek óta hiányolt „buliüzemmód" eljövetelét is belengette, amivel az időmérőkön nyerhetnek nagyot.

A Red Bull tavaly többnyire csak a neki kimondottan fekvő pályákon tudta felvenni a versenyt a Ferrarival és a MercedesszelForrás: Charles Coates/Getty Images

Azok után, hogy a Red Bull a V8-as éra utolsó éveiben dominálta a Forma-1-et, a hibrid korszakban jócskán visszaesett. Ez főként a Renault gyenge erőforrásainak volt köszönhető, amelyektől tavaly év végén megszabadultak a bikások, a következő két évben már Hondával mennek.

A csapatnál már az idei évtől jelentős előrelépést várnak, azt remélik, hogy utolérhetik a Ferrarit és a Mercedest, az időmérőn pedig már nekik is rendelkezésükre állhat az extra teljesítmény igénybe vételét lehetővé tévő „buliüzemmód".

„A számok igazán optimistává tesznek minket a teljesítmény szempontjából. Először már buliüzemmóddal is ünnepelhetünk – nyilatkozta a Ferrari és a Mercedes által már jóideje használt speciális motorüzemmódról Helmut Marko az Autosportnak. – A Honda motorja már most kicsivel a Renault motorja előtt jár. Amikor összehasonlítjuk a GPS-adatainkat a Honda által biztosított adatokkal, [azt látjuk], hogy a Mercedes és a Ferrari tartományában leszünk. Természetesen ők sem alszanak, de már olyan magas szinten vannak, hogy onnan nem tudnak nagyot ugrani előre."

A V8-as korszak végén hiába volt gyengébb a Renault motorja, a Red Bull így is verhetetlen voltForrás: AFP

Marko szerint nincs is arra szükségük, hogy a Honda teljesítményben utolérje a két nagycsapatot, elég, ha olyan közel kerül hozzájuk, hogy a hiányzó tizedeket a Red Bull képes legyen áthidalni, ahogyan tette azt Sebastian Vettel világbajnoki címei alatt. Még ha 10 vagy 15 kilowattos hátrányban is leszünk, ez nem volt másképp a Renault-val a V8-as korszakban sem. Ezt be tudjuk hozni" – mondta Marko.

Ahol gondban lehet a Red Bull az idén, az a megbízhatóság. Miután szakított a McLarennel, a Honda a Toro Rossóval jelentőset lépett előre, a rengeteg motor- és egyéb erőforráselem-cseréért kapott büntetések közül jónéhányat pedig szándékosan vállaltak be, hogy több új alkatrészt tesztelhessenek. Ezek alapján nehéz megmondani, hogy valójában hol állnak, Marko szerint azonban annyi bizonyos, hogy még nem a Ferrari és a McLaren szintjén. „Tudatában vagyunk annak, hogy valószínűleg nehéz szezonunk lesz a megbízhatóság miatt. A legvalószínűbb, hogy nem fogjuk tudni végigcsinálni a szezont három motorral. Azonban ha a megfelelő utat választjuk, hamarosan visszaérhetünk a csúcsra. A koncepciónk az, hogy tudatosan elfogadjuk a hátrasorolásos büntetést, ha szükség van rá."

Olykor 70 lóerő is hiányzott a Ferrarihoz és a Mercedeshez képest tavalyForrás: DPPI/Florent Gooden

Christian Horner egy korábbi nyilatkozata szerint 40 extra kilowatt 2018-ban teljesen átírhatta volna a szezon alakulását, ennyi plusszal ők is beleszólhattak volna a vb-címért folyó küzdelembe, miután 4 futamgyőzelmet így is szereztek. A kezdettől fogva a B kategóriában voltunk, 70 lóerő hiányzott az időmérőkön – utalt Marko a legutóbbi idényre. – Pályától függően előfordult, hogy ez kevesebb volt, de átlagosan mindig legalább 40 lóerővel voltunk gyengébbek. A GPS-adataink tisztán megmutatják, hogy mennyit veszítettünk az egyenesekben, és mennyit nyertünk a kanyarokban. Amikor a Ferrari motorja a legerősebb volt, a különbség még extrémebb volt."

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK