Társoldalunk:

Egyszerű megoldással izgalmasabbak lehetnének az F1-es futamok

2019.01.10. 09:56

Franz Tost, a Toro Rosso csapatfőnöke egyszerű, de gyökeres változtatással oldaná meg az F1 régóta húzódó problémáját, az előzések kérdését.

Izgalmas és a közeljövő szempontjából meghatározó hónapok várnak az F1-re, mivel várhatóan nyár közepéig döntéseknek kell születniük a 2021-es szabályokkal kapcsolatban, valamint meg kell állapodni a gazdasági feltételekről is. A nyilvánosság egyelőre csak tervekről hallhatott eddig, és az egyre türelmetlenebb istállók is azt sugallják, hogy nincs lényegi előrelépés.

Műszaki szempontból a témák az erőforrások és az előzések kérdése körül futnak össze, utóbbi kapcsán rengeteg a vita, hogy mit kellene tenni az autókkal ahhoz, hogy izgalmasabbak legyenek a versenyek. Egy kísérletet már az idén is láthatunk egyszerűsített szárnyakkal, de az igazi változás 2021-től jöhet. Franz Tost, a Toro Rosso csapatfőnöke tudni véli, hogy milyen irányba kellene indulni.

Ha nincs nagy tempókülönbség, nehéz előzniForrás: AFP/2018 Getty Images/Dan Istitene

„Olyan nagy leszorítóerővel rendelkeznek az autók, ezáltal olyan nagy a kanyartempó, hogy senki sem tudja követni a másikat a turbulencia miatt, és alig vannak féktávok – összegezte a problémát az Autosportnak. – Így hogyan lehetne előzni? Az FIA-nál és az FOM-nél pontosan tudják, mit kellene tenni, akadnak tapasztalt emberek arrafelé, például Ross Brawn vagy Pat Symonds.”

Vissza kell venni az aerodinamikából és a leszorítóerőből.”

Nagyon leegyszerűsítve, az F1-es autók a gumik (mechanikai tapadás) és a leszorítóerő (aerodinamikai tapadás) révén viszik át a teljesítményüket az aszfaltra, az utóbbi esetében megfigyelhető, hogy minél fejlettebb egy autó, annál nehezebb versenyezni vele, ezért is figyelhető meg sokszor, hogy alsóbb géposztályokban nagyobb a küzdelem, mint az F1-ben.

Ilyen bonyolult légáramlatok kavarognak egy F1-es autó körülForrás: HP

„Legalább 40-50%-kal megvágnám a mostani leszorítóerőt, hogy az autó sokkal ingatagabb legyen a kanyarokban. Ekkor az emberek azt látnák, hogy a pilóta küzd az autóval. Az autók az egyenesben sokkal gyorsabbak lennének, és jobb esély lenne előzni is, mert hosszabb lenne a fékút, aztán lehetne üldözni a kanyarban is. A szabályokat könnyen meg lehetne valósítani, csak akarni kellene.”

Tost rámutatott, szerinte a legnagyobb probléma az, hogy a szabályalkotás során mindig rossz embereket kérdeznek meg a véleményükről, és a csapatok helyett inkább a pilótákkal kellene egyeztetni. 

„A csapatokat sohase kérdezzék! Annyit kell mondani nekik, hogy ezek a szabályok, fogadják el vagy mehetnek. [A szabályalkotók] mégis mindig a csapatokat kérdezik. A témák felbukkannak a Technikai munkacsoportban. Ott meg kik vannak? Mérnökök. Sohase kérdezzék a mérnököket! – nyilatkozta a veterán osztrák szakember.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK