Renault: A topcsapatok veszíthettek az előnyükből

Forma-1, Ausztrál Nagydíj, 2018, rajt
Motorsports: FIA Formula One World Championship 2018, Melbourne, Victoria : Motorsports: Formula 1 2018 Rolex Australian Grand Prix, Start | usage worldwide
Vágólapra másolva!
Marcin Budkowski, a Renault F1-es csapatának ügyvezetője úgy véli, hogy az új aerodinamikai szabályok miatt kisebb lehet a különbség a három élcsapat és a középmezőny között.

A közelgő 2019-es szezon rajtja előtt a szokásosnál nagyobb a várakozás a mezőny erőviszonyait illetően. Alapesetben a csapatok sorrendje a téli holtszezon alatt sem tud a feje tetejére állni, a szabályváltozások azonban mindig képesek megkavarni az állóvízet, sokszor pedig egészen nagy galibát tudnak okozni még a topcsapatoknak is. Csodát persze így sem kell várni, ha az élmezőnyben bárki is mellényúl, az erőforrásainak köszönhetően hamarabb találhat vissza a helyes útra, mintha egy középcsapat tenné ezt, az új regulákkal ebből a szempontból tehát a „kicsik" bukhatnak többet, Marcin Budkowski, a Renault ügyvezető igazgatója azonban amondó, hogy jó esetben csökkenhet a különbség a vezető hármas és a többiek között.

Csak Melbourne-ben derül ki, hogy mennyire változtak az erőviszonyok, a Renault szerint azonban összébb torlódhat a mezőny Forrás: Picture-Alliance/AFP

Egyelőre csak a csapatoknál tudják, hogy ők maguk hol tartanak az új aerodinamikai szabályok által megnyirbált leszorítőerő visszaszerzésében, a Red Bull például saját elmondása szerint már most, több mint egy hónappal a szezon kezdete előtt elérte a tavaly nyári szintet, miközben a Ferrari háza tájáról is hasonló pletykák érkeznek. A Racing Pointnál elismerték, hogy kezdetben óriási, körönként több másodperces veszteséget mutattak a szimulációk, amiből azóta nyilvánvalóan ők is lejjebb faragtak.

Hasonlóan járt a Renault is, amely nem árulta el, hogy hol tart jelenleg, Budkowski azonban úgy véli, hogy relatív teljesítmény terén a topcsapatok járhattak rosszabbul.

„Nem fogom elárulni, hogy pontosan hol állunk, de igen, kezdetben jelentős volt a leszorítóerő-veszteség – nyilatkozta a Sky Sportnak. – Nehéz megmondani, hogy mi, vagy mások veszítettek-e többet, a személyes véleményem azonban az, hogy a nagy csapatok, a legjobb csapatok többet buktak el.

Ugyanakkor nekik jobbak az eszközeik ahhoz, hogy visszahozzák a veszteséget, mert nagyobb a szervezetük, és több erőforrás áll a rendelkezésükre."

Lehet, hogy a három élcsapatnak nem lesz akkor az előnye a szezon elején, mint volt a tavalyi idény végén Forrás: AFP/Emmanuel Dunand

A riválisok szempontjából tehát a Renault is a sötétben tapogatózik, és csak a szezon előtti tesztek, valamint az első futamok során kap pontos képet,

Budkowski jóslata azonban az, hogy csökkenhet az óriási szakadék a Mercedes, Ferrari, Red Bull hármas és a középmezőny között.

„Megvan bennük az, ami miatt korábban eljutottak erre a szintre, ezt továbbra is használhatják arra, hogy további teljesítményt találjanak, ezért azt

mert a szabályok szigorúbbak, mint korábban voltak, kevesebb teljesítményt lehet találni."

Marcin Budkowski (balra) reméli, hogy azért közelebb kerültek a Ferrarihoz és a többiekhez Forrás: DPPI/Florent Gooden

A Renault célja három évnyi építkezés után az, hogy a következő három évben utolérje az élmezőnyt, az idén ez azonban még aligha fog teljesülni, ugyanis szabályváltozás ide vagy oda, a lemaradásuk így is túl nagy. „Ha realistán nézzük a helyzetet, 1,5 másodpercet találni egyetlen tél alatt szinte lehetetlen.

Az erősorrend a relatív teljesítménytől függ, ha elérjük a kitűzött céljainkat ezen a téren, akkor fejlődnünk kell tavalyhoz képest, ha pedig a többiek nem végeznek olyan jó munkát, az kedvezni fog nekünk."