Tovább tuningolja az F1-es közvetítéseket a Liberty

Forma-1, Olasz Nagydíj, Nico Hülkenberg, Renault Sport F1
Renault's German driver Nico Hulkenberg competes during the Italian Formula One Grand Prix at the Autodromo Nazionale circuit in Monza on September 2, 2018. (Photo by Andrej ISAKOVIC / AFP)
Vágólapra másolva!
A Liberty Media 2016-os hatalomátvétele óta sokat tett azért, hogy eladhatóbbá tegye a Forma-1-et, ebbéli törekvéseivel pedig az idén sem hagy fel, még jobb közvetítést és új grafikákat tervez.

A Liberty Mediának jelenleg vélhetően a legkisebb gondja is nagyobb annál, hogy milyenek az F1-es televíziós közvetítések, sokkal inkább a sportág jövője, az elégedetlenkedő promóterek és a 2020 végén lejáró kereskedelmi szerződések miatt főhet Chase Carey és stábja feje. Ennek ellenére a kereskedelmi jogok birtokosa nem hanyagolja el azt a területet sem, amelyen sokak szerint remek munkát végzett, és tovább igyekszik javítani az F1 „csomagolásán." Ezek alapján arra lehet számítani, hogy a közvetítésekben maguk a felvételek és a hangok is jobban visszaadhatják a helyszíni Forma-1-es élményt, a képernyőn látható grafikák pedig további érdekességekkel szolgálnak a rajongóknak.

Az F1 közvetítő stábjának célja, hogy az otthon ülők is érzékeljék az autók valódi sebességét Forrás: AFP/Andrej Isakovic

A Liberty egyik célja, hogy a képernyők előtt ülők is átélhessék azt a borzongató érzést, amit egy 300 km/h-val száguldó F1-es autó látványa jelent.

Ezt leginkább úgy tudják megtenni, ha a pálya mentén elhelyezett kamerák minél közelebbről, és az autókkal lehetőleg egy szintben mutatják a történéseket.

„Az idén nagyban törekszünk arra, hogy az autók sebességét érzékeltessük a képernyőn – nyilatkozta az F1 televíziós közvetítéseiért felelő Dean Locke az Autosportnak. – Újragondoljuk az összes kameraállást.

Ezért különböző megoldásokat keresünk erre. Mindig is jók voltunk a gyors kameramozgásokban, amelyek megmutatják az autók sebességét, helyenként idegesebbnek láttatva azokat. Volt néhány pálya tavaly, például a japán, ahol igazán sikerült kiemelni, hogy milyen területeken jók ezek az autók."

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Neeow! . #F1 #Formula1 #USGP #COTA #Neeow #InstaSport

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés,

Aligha erre gondoltak az F1-nél a hanghatás javítása alatt. A tavalyi USA Nagydíjon egy vicces kedvű néző utánozta az autók hangját a zajmikrofonba

A V6-os turbómotorok 2014-es bevezetésével a Forma-1 egyik legnagyobb varázsát, nevezetesen az autók fülsüketítő hangját vesztette el. Azóta sokat javult a helyzet egy apróbb szabálymódosításnak, valamint a motorok természetes fejlődésének köszönhetően,

sok szurkoló bánatára a korábbi V8-as, méginkább a V10-es korszak dobhártyaszaggató motorhangjaitól azonban így is nagyon távol áll a jelenlegi erőforrások brummogása.

A csökkentett hang a képernyőkön keresztül még kevésbé hallatszódik, ezért a Liberty tavaly a pálya menti, és az autókra szerelt mikrofonok helyzetével is kísérletezett. „Az audio eléggé drámaian változott, sok mindent elvégeztünk az autókon. Ha megnézik a képeket, azok általában elölről mutatják az autókat, a hang viszont hátulról jön.

– mondta Locke. – Sikeresek voltak a kísérletek, noha néhány pályán jobban sikerültek, mint másokon. A Honda motorjának tavaly nagyon jó volt a hangja, izgalmas dolgokat tettünk vele."

A harmadik terület, amelyen előrelépés várható az idén, a képernyőn megjelenő grafikákat érinti. Ross Brawn tavaly már előrevetítette, hogy az Amazon Web Services (AWS) és az F1 között kötött szerződéssel 2019-ben a mesterséges intelligenciának is nagy szerepe lesz a közvetítésekben, többek között az előzés valószínűségét, az adott pilóta lehetséges stratégiai opcióit, valamint az autók gumijainak állapotát is nyomon követhetik majd a nézők.

A tavalyinál sokkal többet mutató grafikák jöhetnek Forrás: F1 TV

Ez természetesen nem azt jelenti, hogy a csapatok rendelkezésére álló adatmennyiséget kapják majd a nézők, sokkal inkább azt, hogy a mérnöki diplomával nem rendelkezők által is érthető módon igyekeznek tolmácsolni, hogy mi zajlik éppen a szemünk előtt. „Az AWS-sel is sokat dolgozunk, hogy a szoftverüknek jobb legyen a tanulási képessége, hogy elmagyarázhassa például az elévágást és alávágást. Az ő felületüket használjuk arra, hogy néhány grafikához információkkal, adatokkal szolgáljon.

Egy nagyon jó közvetítőcsapatra támaszkodunk, akik elmagyarázzák ezeket, az Egyesült Királyság ebből a szempontból nagyon szerencsés. Kétszáz országban, több mint 90 közvetítő esetében ugyanez nem garantált. Ezért vannak olyan grafikáink, amelyek el tudják magyarázni, hogy »valaki ezeken a gumikon rajtolt, ekkor fog kiállni a bokszba«. Ezt kell dinamikusabbá tenni, mert ha bejön a virtuális biztonsági autó, ezeket a dolgokat ki is lehet dobni a kukába. A pénteki és a szombati nap adatait felhasználva alkotjuk meg az algoritmust, amely megmutatja, hogy szerintünk mi fog történni. Ha ezt egyszerű és érthető módon fogjuk tudni elmagyarázni, azzal nagyot nyerünk."