Nem a technikai igazgatóval kellene kezdeni a Williams megtisztulását

Forma-1, Ausztrál Nagydíj, George Russell, Williams Racing
Williams' British driver George Russell drives during the first Formula One practice session in Melbourne on March 15, 2019, ahead of the Formula One Australian Grand Prix. (Photo by Asanka Brendon RATNAYAKE / AFP) / -- IMAGE RESTRICTED TO EDITORIAL USE - STRICTLY NO COMMERCIAL USE --
Vágólapra másolva!
A Williams-csapat mélyrepülése az elmúlt szezonok során egyre inkább szembeötlőbb. Korábbi pilótájuk, Ralf Schumacher véleménye az, hogy a csapatban uralkodó hangulatot egyfajta terror és félelem határozza meg, ami gátolja azt, hogy az egykor sikeres istálló újra eredményes legyen.

Tavaly úgy tűnt, mélypontra jutott az egykor sikeres Williams istálló, de az idei szezont még gyengébben kezdték, és az utolsó helyen még nőtt is a hátrányuk a többi csapathoz képest. A mezőny egyik történelmi jelentőségű alakulatáról van szó, ami 2017-től a Mercedes korábbi technikai igazgatóját, Paddy Lowe-t is a sorai közt tudta, de az idén vele sem sikerült időre, szabályos autót építeni.

Lowe-t azóta szabadságra küldték, az viszont egyelőre nem világos, hogyan lábalnak ki a válságból. Korábbi pilótájuk, Ralf Schumacher a német Sky szakértőjeként úgy vélte, az egykori társtulajdonos, Patrick Head karaktere hiányzik az istállónál, ő hozott egyensúlyt a névadó Williams-család vállalatvezetési stílusa mellé, ami Schumacher szerint "a terror és félelem együttese", és még a '70-es, '80-as évek mentalitását tükrözi.

Ralf Schumacher a 2019-es szezonban a német Sky csatorna szakértőjeként valamennyi futamra elutazik. Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Sina Schuldt

"Kár, mert az embereknek szükségük van arra, hogy motiválják őket" – vélte az Schumacher-testvér, aki 1999 és 2004 között volt a Williams pilótája, mind a hat futamgyőzelmét velük érte el. Az expilóta szerint egyértelmű, hogy a gondok forrása a társalapító Frank Williams lánya, a csapatfőnök-helyettesként dolgozó Claire Williams.

- szögezte le. – A mérnökök inkább egymás ellen dolgoznak, mint egymással közösen. Sajnos Claire is megtartotta az apja szokásait, mindenképpen el kellene gondolkodnia azon, hogy ez-e a megfelelő állás a számára. Talán a Williams-csapat menedzsmentjét át kellene alakítani. [Lowe], akit most kirúgtak, nagyon sikeres volt más csapatoknál, és még ő sem tudta pályára állítani a Williamst. Ezután fel kell tenni kérdéseket."

Nem sok babér terem az F2-es bajnokként érkező George Russellnek Forrás: AFP/Asanka Brendon Ratnayake

Lowe hivatalosan még nem hagyta el a Williamst, de a formális távozása valószínűleg csak idő kérdése, közben a csapat az elmúlt hét során 9 aerodinamikával kapcsolatos álláshirdetést adott fel, de a friss igazolások az idén már aligha hozhatnak megváltást a számukra. A brit szakember a kínosan alakuló barcelonai tesztek alatt egy sajtóbeszélgetésen óva intett a hirtelen személycseréktől.

Mélyrepülés, kis fellángolással

A Williams a 2000-es éveket jó formában kezdte a BMW gyári támogatásának köszönhetően, de a bajor gyártó távozása után, 2006-ban teljesítményük elkezdett visszaesni. Hosszú éveken át kevés siker koronázta erőfeszítéseiket, Pastor Maldonado máig nehezen magyarázható futamgyőzelme a 2012-es Spanyol Nagydíjon magasan kiemelkedik ebből az érából.

Szezon Elért pont Év végi helyezés
2018 7 10.
2017 83 5.
2016 138 5.
2015 257 3.
2014 320 3.
2013 5 9.
2012 76 8.
2011 5 9.
2010 69 6.
2009 34,5 7.
2008 26 8.
2007 33 4.
2006 11 8.
2005 66 5.
2004 88 4.

A brit alakulat 2014-ben, a hibriderőforrások bevezetésével azonban új erőre kapott, és az év végén a harmadik helyet szerezte meg a konstruktőrök versenyében, elsősorban az utcahosszal vezető Mercedes-motoroknak köszönhetően. A következő szezonban megismételték ezt az eredményt, de jóval kevesebb pontot szereztek a Ferrari és a Red Bull javulása miatt. Ahogy a Mercedes előnye csökkent az erőforrások teljesítménye terén, a Williams is egyre gyengébben szerepelt, tavaly már a konstruktőri világbajnokság utolsó helyével kellett beérniük.