Vágólapra másolva!
A bahreini pálya az elmúlt években feladta a leckét a Mercedesnek, de lehet, hogy ezúttal a Ferrari gépezetébe kerülnek homokszemek, nem csak szó szerint. Következik az év első villanyfényes futama, de a tikkasztó hőség hiánya ellenére kemény teszt vár a gumikra.

Mint oly sokszor, idén is azzal a felütéssel utazik a mezőny a szezon második versenyére, hogy az évadnyitón nem feltétlenül derültek ki a valós erőviszonyok és különbségek az utcai pálya sajátosságai miatt. A Mercedes-drukkerek kivételével mindenki bízik benne, hogy ez volt a helyzet, mert az Ezüstnyilak Melbourne-ben bizony alaposan eltángálták a riválisokat, és egy darabig nem ígérkezne lebilincselőnek a küzdelem, ha a Ferrari épített versenyhelyszínen, Bahreinben sem veszi fel a harcot velük.

Sebastian Vettelék legutóbb Max Verstappentől is kikaptak, a magyarázatuk szerint ennek oka az volt, hogy bár az autóban jó tempó rejlik, az első nagydíj feltételei között ezt nem tudták előhívni. A közelmúlt eseményei alapján

Bahreinben ez a veszély inkább a Mercedest fenyegeti.

Vettel megnyerte az előző két itteni versenyt, főleg azért, mert Lewis Hamilton és Valtteri Bottas sokat küszködött a hátsó gumikkal.

Vettel nyert tavaly, bár a vártnál nehezebben Forrás: AFP/Giuseppe Cacace

Tavaly ősz óta azonban rendelkezésre áll a Mercedesnél egy potenciális orvosság a csatornás felni formájában, amely segít elvezetni a hőt a hátsó kerekeknél, így érdekes lesz látni, ez megszünteti-e a problémáikat a sivatagi pályán.

Homokszemek a gépezetben

A sivatagok motívumaiból kettő mindenképp hozzátartozik a Bahreini Nagydíj körítéséhez: melegből és homokból is lesz bőven.

Tereptárgyak híján utóbbiból bármikor érkezhet utánpótlás a levegőből,

ezért a napok első részében rendszerint gyengébb az aszfalt tapadása, amíg az autók meg nem tisztítják, bár később sem sokkal jobb a helyzet. „Nehéz megtalálni a ritmust – mondta Vettel. – Minden kör eltérő, ez döntő szempont lehet, különösen az időmérőn. Ha csak pár centire is letérünk az ideális ívről, csúszkálni kezdünk, és dobhatjuk a kört a kukába, mert akkor már nem lehet behozni az elvesztett időt.”

A széles pálya és a vonalvezetés jó előzési lehetőségeket kínál, de a homokos részeken vigyázni kell a féktávon Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

A fő eseményeket 2014 óta este, villanyfényben tartják, azaz a nappali első és harmadik szabadedzés alig szolgál hasznos információkkal. Az alkonyat utáni menetrend kedvez a motoroknak, amelyek így nincsenek szélsőséges hőterhelésnek kitéve. Amióta átálltak a mesterséges megvilágításra, rendszerint 23-25 fok körül alakult a levegő, és 25-30 körül az aszfalt hőmérséklete, ami alig tér el a múlt hétvégi melbourne-i körülményektől.

A gumik szintén hálásak az enyhébb időjárásért, de a vonalvezetés így is alaposan megnyúzza őket, főleg a hátsókat, hiszen alacsony tempóról kell intenzíven kigyorsítani az első kombinációból, a 4-es, 8-as, 10-es, 13-as kanyarból, több helyen oldalterhelés alatt. Ennek menedzselése okozott gondokat a Mercedesnek az elmúlt években.

Ráadásul itt található az idény legdurvább felületű aszfaltja is.

A bahreini pálya alaprajza Forrás: FIA

Nem véletlenül a termékportfólió három legkeményebb típusa lesz elérhető (száraz megnevezésekkel a C1, C2, C3 keverék), de sok különbség nincs az élcsapatok rendelése között, ezúttal Pierre Gasly a kakukktojás, akinek a kemény szettből eggyel több, a lágyból eggyel kevesebb pihen majd a garázsában. Érdemes megemlíteni, hogy az idei évtől 100 helyett 80°C-on működtetik a hátsó gumik melegítőpaplanját, ami alacsonyabb guminyomást tesz lehetővé bennük, ez pedig kedvez a tapadásuknak.

A fékek terhelése szintén erős, a Brembo adatai szerint a táv során összesen 60 tonnát kell elviselniük, csak négy pálya durvább ennél. Visszatérve a különleges körülményekre, a homokszemek kárt okozhatnak az érzékeny technikában, ezért kiemelt figyelmet kell fordítani a különböző szűrők működésére.

Bereznay Dani pályabemutatója a Hyp-R.ZONE-ból

Külön trükk a beállítások erdejében, hogy a vonalvezetés erős farrészt kíván az autón, az elöl lévő tapadás hiánya viszont megnehezíti az elfordulást a kanyarokban az időmérőn.

Bottas tovább építheti a renoméját

Az Ausztrál Nagydíjon meglepően sok csapatnál alakult fordítva a házi küzdelem, mint ahogy a közvélemény várta. A McLaren és a Williams újonca lenyomta rutinosabb csapattársát, Charles Leclerc csak a Ferrari közbeavatkozása miatt nem előzte meg Vettelt, a Renault-nál Nico Hülkenberg verte Daniel Ricciardót, a Racing Pointnál Lance Stroll Sergio Pérezt.

A legnagyobb fogadószelvény-gyilkos kétségkívül Bottas volt,

akinek a mercedeses mérlege eddig kiváló Bahreinben, úgyhogy egy újabb bravúr sem kizárt tőle.

Tavaly egész hétvégén jobb volt Hamiltonnál, és egy váratlan taktikai húzásnak köszönhetően nagyon közel került Vettel legyőzéséhez, illetve egy évvel korábban is talán csak azért végzett más stratégián haladó csapattársa mögött, mert félre kellett állnia az útjából.

Bottas a 2018-as Bahreini Nagydíjon Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

A Ferrarinak oda kell tennie magát, hogy zsinórban harmadszor legyen a sivatag királya, (pardon, sejkje) – itt is a lassú és középgyors kanyarok dominálnak (csak az 5/6/7 kombináció kifejezetten gyors, illetve viszonylag nagyobb, 150 km/h körüli a tempó a 11-es és 14-es fordulónál), márpedig ezzel gyűlt meg a bajuk legutóbb.

A teszteken akadtak gondjaik az erőforrással is,

úgyhogy nekik mindenképp érdemes fokozottan résen lenni, és figyelni a belső rendszerekből kapott hőmérsékletadatokat. Melbourne után olyan teóriák születtek, hogy elővigyázatosságból lefojtott motorral mentek; a hétvégi megbízhatóságuk és a sebességadatok hasznos tanulságokkal fognak szolgálni, hogy mi a helyzet.

A Ferrari betlizett a szezonnyitón Forrás: AFP/William West

„Arra számítunk, hogy a korrekcióink hatása látható lesz, noha tisztában vagyunk azzal, hogy az ellenfeleink ismét nagyon erősek lesznek. Ezt észben tartva már nagyon várjuk, hogy megküzdjünk velük” – nyilatkozta a csapatfőnök Mattia Binotto.

A középmezőnyből az elmúlt két évben a Renault, tavaly a Toro Rosso szerepelt jól Bahreinben, a McLaren viszont évek óta küszködik ezen a helyszínen, főleg az időmérőn.

Mi változhat az első versenyhez képest?

Térjünk rá rögtön a közvélemény egyik fontos témájára: az előzésekre. Az új szabályok hatását nehéz volt lemérni Ausztráliában a pálya sajátosságai miatt, de talán történt némi javulás – erről megoszlanak a vélemények –, ugyanakkor Bahreinben nem kell aggódni, mert eddig nem volt probléma a lehetőségekkel, az előző években 30-60 között alakult a helycserék száma.

Ehhez hozzájárult a vonalvezetés és a széles aszfalt, idén pedig

további lökést adhat a 3-as és 4-es kanyar közti harmadik DRS-zóna.

A hátsó sorokból indulók közül nem mindenki látta a rajtlámpákat az első futamon Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

Ausztráliában a hátsó sorokból indulók közül többen panaszkodtak arra, hogy nem látták a rajtlámpákat a megnövekedett hátsó szárnyaktól – erre reagálni fog az FIA, a megoldás egy plusz lámpasor lehet oldalt.

A csapatok a nagydíj után maradnak még néhány napot Bahreinben, mert itt rendezik az év két szezonközi kétnapos tesztjéből az elsőt.

A Bahreini Nagydíj programja

  • 1. edzés: péntek 12:00-13:30
  • 2. edzés: péntek 16:00-17:30
  • 3. edzés: szombat 13:00-14:00
  • időmérő: szombat 16:00-
  • verseny: vasárnap 17:10-
A versenyzők gumikészlete a Bahreini Nagydíjon Forrás: Pirelli