Vágólapra másolva!
Látványos, közvetlenül egymás után elvégzett kerékcseréket hajtott végre a Mercedes a Kínai Nagydíjon. Az ötlet a csapatfőnöktől jött, de több döntéshozó beleegyezése is kellett.

Dilemmába került a Mercedes vezetése a Kínai Nagydíj második etapja végén, mivel Max Verstappen és Sebastian Vettel a 34-35. körben kiállt kereket cserélni, ezért nekik is ki kellett volna hívniuk Valtteri Bottast, hogy kivédjék az elévágás lehetőségét, a kedvezőbb taktikát viszont hagyományosan az előrébb járó versenyző kapja, így Lewis Hamiltonnal szemben sem lett volna sportszerű, ha az ő kárára segítik Bottast. A bokszfalon végül úgy döntöttek, hogy a két Mercedes közti különbséget kihasználva egymás után, azonos körben végzik el a kerékcseréket.

Hamilton kerékcseréje a Kínai Nagydíjon Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

„Ez tulajdonképpen Toto [Wolff] ötlete volt, ő javasolta így – nyilatkozta Andrew Shovlin, a Mercedes vezető versenymérnöke. – Ezt aztán James Vowles és Ron Meadows is elkezdte megvitatni. Ron a sportigazgató, ő ellenőrizte, hogy elég-e a különbség a két autó között, a szerelők meg tudják-e csinálni a dupla kerékcserét, és mindkét gumiszett rendelkezésre áll-e.”

Az F1-es csapatok rengeteget gyakorolják a kerékcseréket, de így is izgalmas pillanatok ezek, mivel mindössze 2 másodperc körüli idő alatt végeznek egy bokszkiállással, amiben bőven akadnak hibalehetőségek. Főleg, ha rögtön egymás után két autót is ki kell szolgálni. Shovlin elárulta, ezt a helyzetet ráadásul gyakorolni sem tudják, mert nem szokott két autójuk rendelkezésre állni.

„Valóban van egy autónk a bokszkiállások gyakorlására, ki tudunk hozni két gumiszettet, és tudjuk próbálgatni, hogy milyen, amikor egymás után két cserét hajtunk végre, de ez nem pont ugyanolyan helyzet, mint amikor az autók begurulnak a bokszba. Különösen a hátsó emelőnél dolgozó szerelőnek nehéz a dolga, mert arrébb kell állnia, amikor az első autó távozik, és újra visszalépni, amikor megjön a második.”

Shovlin szerint olyan praktikus dolgokra is jobban kell figyelniük, hogy az autókra a megfelelő gumik kerüljenek fel. Elárulta, a dupla kerékcserékből nem csinálnak rendszert.

„Az ember nem csinálja ezt, ha nem muszáj, mert ha gond van az egyik autóval, az a másikra is hatással van, így egy szempillantás alatt az 1-2. helyről a 3-4-en találjuk magunkat. Nem kell ezt minden nap bevetni, de bizonyos esetekben észszerű lehet, és nagyon hasznos eszköznek bizonyulhat.”