Vágólapra másolva!
A Mercedes Forma-1-es csapatának fényezőrészlege különleges festékpisztollyal készíti el a mezőnyben egyedinek számító színátmeneteket és árnyékokat a legendás Ezüstnyíl modern változatára.

A Mercedes F1-es autói Angliában, Brackley-ben készülnek. A körülbelül ezerfős gyárban különböző részlegek megdöbbentő alapossággal és erőfeszítésekkel dolgoznak azon, hogy a két Ezüstnyíl mindig időben, és versenyképesen állhasson ki a rajtrácsra. Az autók előkészítésének legutolsó fázisa a festés, amely a többi feladathoz hasonlóan magasfokú precizitást, türelmet és szakértelmet követel.

Gyorsan kell pontos munkát végezni. A festés ugyanis nemcsak az első dolog, amelyre felfigyel a publikum, hanem aerodinamikai értelemben és autók tömegének szempontjából is fontos része a teljesítményének.

Az első szárny fényezéséhez harmincöt órára van szükség Forrás: AFP/Str

A brit-német versenyistálló grafikai és fényezőészlegének vezetője Andrew Moody büszke csapatának munkájára, ugyanis tisztában van azzal, hogy a környezet, amelyben dolgozniuk kell, óriási nyomást helyez mind a tíz alkalmazottra. Elmondása szerint közülük nyolcan minden feladatot el tudnak látni, és a tagjaik fele dolgozik a különlegesen nehéz részleteken, például airbrush technikával.

Noha mindannyian képzett festők, egy kiegészítő oktatást is el kell végezniük, hogy el tudják készíteni a Mercedes részletgazdag külső megjelenését.

A levegős festékpisztolyok precíz eszközök, amelyek ugyanolyan sűrített levegőt használnak, mint a hagyományos társaik, de jóval alacsonyabb nyomás uralkodik bennük. A festéket a pisztoly egy külön kamrájában tárolják, és használat során egy másik keverőtárolóba jut. A festékanyag parányi részekre esik szét a levegő sebessége miatt, és így kerül közvetlenül az autó különböző felületeire.

Elsőre egyformának tűnhetnek, de a Mercedesek festésén mindig sok részlet megváltozik, az alapszín azonban ugyanaz: Stirling Moss előtt tisztelegve Stirling ezüstnek hívják Forrás: Daimler AG/© Daimler AG/Jurgen Tap

„Levegős festékpisztolyt használunk az autó sok részén – nemcsak a zöld és kék vonalakhoz, az árnyékokhoz valamint a szürke-fekete átmenethez, hanem a motorborítás mindkét oldalán és az autó orrán lévő Mercedes-Benz csillaghoz. A festőink nemcsak a hagyományos festékpisztolyt, hanem a levegős festékpisztolyt is kiválóan tudják kezelni. Követni kell az előre rögzített eljárásokat, amelyek kitérnek arra, hogy mit, hogyan és miért kell elvégezniük."

A festőknek „magasfokú magabiztossággal" kell dolgozniuk, ugyanis a festés az alkatrészek elkészítésének utolsó fázisát jelenti.

Emiatt, ha valami rosszul sikerül a festékosztályon, annak súlyos következményei lehetnek. „Összevetve egy hagyományos festékpisztollyal, a festőknek különösen jól kell tudniuk bánni a ravasszal. Nagyfokú türelmet és önkontrollt kell tanúsítaniuk, és teljesen máshogy kell kezelniük a ravaszt."

Noha az autónak egy kis részét teszi ki, a Mercedes-Benz szimbóluma, a csillag elkészítése a festési folyamat egyik legösszetettebb része. Az első szárny festése közel harmincöt órát vesz igénybe, míg a csillag elkészítése öt fázisból és tizenhat folyamatból áll. Ehhez egy különleges festékfúvókát alkalmaznak annak érdekében, hogy még nagyobb precizitást érjenek el. Ezekkel a fúvókákkal lehetséges több réteget festeni, amivel háromdimenziós hatást tudnak elérni.

A csillag különleges jelentőséggel bír Forrás: DPPI/Florent Gooden

Az orron található csillag mellett nagy kihívást jelent a hosszanti csillogó fehér és zöld vonalak megalkotása is. Moody szerint a hangsúly az egyenletességen és az állandóságon van, ugyanis minden elkészített darabnak egyformának kell lennie.

Egy sablonnal kezdünk, hogy a pontos vonalakat meghatározzuk, de utána szabad kézzel kell a festőknek folytatni a munkát egy 0,8-as szórófejjel. Rendkívül egyenletesnek kell lenniük" - mondta a szakember.