Tovább egyszerűsítik az F1-et, jöhet az egységes üzemanyagrendszer

Forma-1, Spanyol Nagydíj, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Lewis Hamilton, Mercedes
Motorsports: FIA Formula One World Championship 2019, Grand Prix of Spain, #5 Sebastian Vettel (GER, Scuderia Ferrari Mission Winnow), #44 Lewis Hamilton (GBR, Mercedes AMG Petronas Motorsport), 12.05.2019. | usage worldwide
Vágólapra másolva!
A költségek csökkentése mellett a szabályok betartatásának szempontjából is fontos lépés lehet, hogy újabb területet egységesítenének a Forma-1-ben, a tervek szerint 2021-től az üzemanyagrendszert sem saját maguknak gyártanák a csapatok.

Folytatódik a tenderdömping, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) ugyanis most az üzemanyagrendszer főbb részeire írt ki pályázatot az F1 2021-től életbe lépő standardizálásának jegyében azok után, hogy ezt korábban megtette a sebességváltókra, a keréktárcsákra és a fékrendszer elemeire is. A változás a korábbi tenderekhez képest, hogy a mostani egy további évre, 2025-re is szól.

A tender szövegezésében az áll, hogy az FIA szeretné megtartani a jelenlegi üzemanyagrendszerek teljesítményét úgy, hogy közben csökkenti a költségeket, magyarul, mint a többi standardizált alkatrésznél, az egyes alkatrészeket ezentúl nem mindenki magának tervezné és gyártaná, hanem vásárolná. „Az üzemanyagrendszer elemeit át lehet vinni egyik szezonról a másikra, ami szükségtelenné teszi a folyamatos és költséges fejlesztéseket" – áll a szövegben.

Egyre több alkatrész egységesítésére ír ki pályázatot az FIA Forrás: Picture-Alliance/AFP

Az utóbbi években fontos és sokszor vitára okot adó terület volt az üzemanyagátfolyás szabályozása és az előírt értékek betartatása.

Az FIA azt várja, hogy az egységesítéssel kiegyenlítődik a küzdelem ezen a téren, jobban monitorozható lesz, hogy a csapatok eleget tesznek-e a szabályokban foglaltaknak.

„Már most is vannak egységesített szenzorok, amelyek például az üzemanyag-átfolyást ellenőrzik, úgyhogy néha egységes beszállítót választunk arra az esetre, ha a teljesítmény szempontjából kritikus dologról van szó, olyan szenzorról, amivel valaminek a szabályosságát monitorozzuk. A költségek mellett ez is egy ok a standardizálásra" – nyilatkozta Nikolasz Tombazisz, az FIA formaautós technikai igazgatója.

A szövetség listát is közölt azokról az alkatrészekről, amelyeket egységesíteni kíván, ami azonban a technikai részleteknél jóval fontosabb, hogy a döntési határidő a tenderről július 15-e. Ez azért fontos, mert a 2021-es szabályok bejelentésének elméleti határideje június 30-a,

amennyiben tehát tartják ezt a dátumot, biztos, hogy minden részlet nem fog tisztázódni az F1 új korszakával kapcsolatban.

Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke nemrég arról beszélt, hogy ő az októberi határidőt javasolta az új szabályok nyilvánosságra kerülésére, jelen állás szerint azonban mindez júniusban megtörténik. Ha így lesz, annyi bizonyos, hogy későbbo kiegészítésekkel is számolni kell.

Nem mindenki örül a standardizálás irányába haladó Forma-1-nek Forrás: Picture-Alliance/AFP

„A szabályokban lesznek kikötések bizonyos egységesítendő dolgokról, valamint arra vonatkozóan is, hogy mi történik abban az esetben, ha egy standardizálandó alkatrész végül mégsem lesz egységesítve, miként érjük el a költségek csökkentését ebben az esetben” – mondta Tombazisz.

Akárcsak a korábbi tendereket, a mostanit is egy bizonyos időintervallumra írták ki, ami az eddigiekkel ellentétben nem feltétlenül 2021-től 2024-ig szól, az FIA ugyanis kilátásba helyezte, hogy a 2025-ös szezont is hozzácsapja. Ezért a pályázóknak két pályázatot kell benyújtania, az egyiket három éves, a másikat négy éves időintervallumra. A csapatoknál nincs meg az egyetértés az egységesítéssel kapcsolatban, többen ellenzik azt.