Társoldalunk:

Rég látott akadály ígér izgalmas Kanadai Nagydíjat

2019.06.08. 10:46

Többféle okból jótékony homály borítja a várható erőviszonyokat: pénteken Lewis Hamilton és Max Verstappen rögtön lépéshátrányba került, a csapatok nagyon eltérő programokat bonyolítottak le, és ami a legfontosabb, hogy hosszú idő után aggódni kell a gumikopás miatt. 

A mezőny talán két ösztönösen leggyorsabb pilótája, Lewis Hamilton és Max Verstappen a Kanadai Nagydíj első edzésnapján a palánk prédája lett és értékes felkészülési időt vesztett. Ez rámutat, hogy a montreali pálya mennyire harapós és nem tolerálja a hibákat – ami máshol egy kis kirándulást jelent az aszfaltozott bukótérben vagy a füvön, az itt általában már nem fér bele.

Legyen ez az emlékeztető mindenkinek az időmérő és a 70 körös futam során, hogy ha ellaposodna a küzdelem, akkor is bármikor jöhet egy váratlan fordulat. Mindazonáltal nem ez az egyetlen tényező, ami folyamatos feszültséget generálhat vasárnap.

Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez!Forrás: AFP/2019 Getty Images/Dan Istitene

Hosszú idő után ugyanis megint megkavarhatja a sorrendet a gumikopás, illetve az, ki hogyan képes uralni a gumikat."Sok szempontból rendhagyó volt az első nap Kanadában. A megszokottnál melegebb volt, és a pálya is csúszósabb volt, mint általában – nyilatkozta Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója. – A versenyzőknek figyelniük kell a gumik hőfáradására, főleg a hátsóknál."

Ez abból ered, hogy kevés a gyors kanyar, és az intenzív kigyorsítások sokasága főleg a gumikat terheli. Nem biztos, hogy az idei szezonra megkarcsúsított futófelület megakadályozza az abroncsok túlhevülését. Az aszfalt hőmérőjének higanyszála egész péntek délután flörtölt az 50°C-kal, és a folytatásban hasonló várható. Kanadában nem ritkák a gumiproblémák, és jó esély van rá, hogy sokan nem ússzák meg két kerékcsere alatt a távot.

Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez!Forrás: AFP/2019 Getty Images/Dan Istitene

Hogy ki mennyire képes életben tartani a gumikat versenykörülmények között, csak vasárnap derül ki, emellett az is jótékonyan homályosítja az erőviszonyokat, hogy a csapatok igen változatos programot bonyolítottak le pénteken.

A versenyszimulációkból az alábbi tanulságokat lehet levonni:

  • A lágy gumi nem tűnik hosszú életűnek

A Pirelli portfóliójának legpuhább tagja gyorsan elfogyhat. Valtteri Bottas 7 kör alatt több mint két másodpercet lassult, Sebastian Vettel közel hármat (jóllehet, utána valamelyest ismét gyorsult), még a korábban az abroncsok kímélésében jobbnak tűnő Red Bullt vezető Pierre Gasly is két mp-et gyengült 6 körön belül. Az üldözőknél nem volt megfigyelhető ekkora mértékű visszaesés az eredményekben, a McLaren tempója ígéretesnek tűnt ebben a bolyban, a haasos Kevin Magnussen pedig 17 kört nyomott le a lágy keveréken úgy, hogy leggyorsabb és leglassabb körei többnyire két másodperces tartományban maradtak.

Bottas, Vettel és Gasly köridői a versenyszimuláción a lágy guminForrás: Gerse József (GPhírek)
  • Kötéltánc jöhet az időmérőn

A kopás arra sarkallhatja az élcsapatokat, hogy a lágy helyett a közepes keveréken próbálják meg továbbjuttatni pilótáikat a Q2-ből, hogy a tartósabb típuson rajtolhassanak. Kérdés, sikerül-e – a rövid körön necces lesz kiautózni a szükséges előnyt. Péntek délután az élen végző Leclerc 0,4 mp-et sem vert Carlos Sainz McLarenjére, márpedig a Pirelli szerint a keverékek között nagyjából 0,8 a különbség. A Ferrarira értelemszerűen külön figyelem hárulhat a taktikázásban, hogy ezúttal jól kalkulálnak-e.

  • A Ferrarinál nem optimisták

A montreali pálya némely tényezője (a sok egyenes lóerőigénye, a kigyorsítások szerepe) előzetesen a Ferrari mellett szólt, némelyik (a sima aszfalt, a lassú kanyarok uralma) ellene. A lágy gumis etap nem lehet szívderítő számukra, Vettel körönként 1 másodpercet kapott Bottastól, a német nem is volt boldog, hiába végeztek Charles Leclerc-kel a tabella élén. "Nem mi vagyunk a leggyorsabbak – jelentette ki. – Úgy gondolom, hogy még mindig jelentős a lemaradásunk a Mercedesszel szemben." Leclerc egyetértett vele, szerinte az időmérőn nehéz lesz legyőzniük az Ezüstnyilakat, bár csapata fejlődésével elégedett volt.

Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez!Forrás: AFP/2019 Getty Images/Charles Coates
  • A Mercedes nem az új motortól szárnyal

Más összevetésre nincs lehetőség, mert Bottas a kerékcsere után kemény, Vettel közepes gumit kapott, míg Leclerc csak utóbbin ment hosszabb útra (18 kör, többnyire 1:17-es köridőkel). Vettel szintén 1:17-eket futott, de erre Bottas is képes volt a keményebb abroncsokkal, sőt, ő többször bement 1:16-ba is. Úgy néz ki, nem az új erőforrás emeli a Mercedest a Ferrari fölé, noha természetesen titok, milyen keményen járatták. Az utolsó szektorban, ahol a legtöbbet számítanak a lóerők, Bottas 0,2 mp-et kapott Leclerctől és Vetteltől, és a pálya kanyargósabb első harmadán bizonyult gyorsabbnak náluk. James Allison technikai igazgató úgy érzi, a gumikopásra figyelniük kell, de rettegésre nincs ok. "Látjuk, hogy a hátsó abroncsok nagyon fel fognak melegedni, de voltak reménykeltő jelek, hogy ezt kordában tudjuk tartani" – mondta.

  • Hamilton és Verstappen eleve hátrányból indul

Ők nem mentek hosszú etapot a legfontosabb időszakban, tehát a vetélytársaiknál kevesebb információval vágnak majd neki a futamnak. Nyilván pótolhatnak valamennyit a lemaradásból, tanulmányozhatják csapattársuk adatait, de nyilván más a volán mögött érezni a dolgokat, például a gumik viselkedését. Körülöttük kicsit nagyobb lesz a bizonytalanság.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK