Bernie Ecclestone teljesen felforgatná a Forma-1-et

Forma-1, Bernie Ecclestone, Abu-dzabi Nagydíj
Former F1 boss Bernie Ecclestone looks on during the first practice session at the Yas Marina circuit on November 23, 2018, in Abu Dhabi, ahead of the Abu Dhabi Formula One Grand Prix. (Photo by GIUSEPPE CACACE / AFP)
Vágólapra másolva!
A Forma-1 korábbi ügyvezetője teljesen más irányba indulna a sportág megreformálása érdekében, mint a világbajnokságot jelenleg irányító Liberty Media. A brit üzletember tabudöntő kiáltványt írt.

Lemondása óta ritkán foglal érdemben állást a Forma-1 ügyeivel kapcsolatban a sportág fejlődésének meghatározó alakja, a korábbi ügyvezető, Bernie Ecclestone. A brit üzletember 2017 elején, a Liberty Media hatalomátvétele után nem sokkal leköszönt, azóta tiszteletbeli elnökként a szervezet tagja maradt, de többször elmondta, hogy ő sem tudja, mi a pontos feladata.

Ecclestone korábban bírálta a sportágat működtető Liberty Mediát és néha, kevésbé jelentős ügyekben is állást foglalt, de a 2021-re tervezett szabályreform ügyében nem szólalt meg. Eddig, most az ESPN hasábjain személyes hangvételű kiáltványt fogalmazott meg, amelyből kiderül, ő teljesen más irányba vinné a Forma-1-et, mint amerre halad.

Ecclestone másmilyennek képzeli az F1 jövőjét Forrás: AFP/Giuseppe Cacace

Azt egyelőre nem tudni pontosan, hogy milyen szabályok valósulnak meg a sportágban 2021-től, hiszen ezek véglegesítését októberig elhalasztották, de várhatóan megmaradnak az 1,6 literes, hibrid rendszerrel kiegészített turbómotorok, az autók a jelenlegieknél több szabványos alkatrészt használnak majd, és 175 millió dolláros éves költségplafont vezetnek be, kivételekkel.

Ecclestone a költségplafon koncepcióját „nonszensznek” nevezte, és kijelentette, a konstruktőri világbajnokság mellett csapatbajnokságot is indítana, ahol olcsóbban lehetne versenyezni.

A korábbi ügyvezető az általa évtizedekig gyakorold „oszd meg és uralkodj” elvet követve ezúttal sem vonná be a csapatokat a szabályalkotás folyamatába, hanem közölné velük, hogy a pilóták világbajnokságát érintetlenül hagyná, viszont kiírna konstruktőri és csapat-világbajnokságot is. Előbbiben azok indulhatnának, akik autót és motort is építenek, a jelenlegivel megegyező technikai szabályokkal.

Most az összes F1-es autó egyféle szabályrendszer szerint épül, lényegében mindenkinek önálló konstruktőrnek kell lennie Forrás: AFP/Andrej Isakovic

„A csapatbajnoksághoz építenék egy autót, mintha egy nagyon fejlett F2-es autó lenne. Ha a Honda úgy dönt, nem vesz részt az F1-ben vagy a Renault nem akarna konstruktőr lenni, jó üzlet lenne, ha mindenki mást ellátnának. Ezek a maiakhoz hasonló motorok lennének, de egy motorral végig kellene futni a szezont, és csak arra az esetre lenne egy tartalék, ha az eredeti elromlana” – írta.

– összegzett. – Így ezt az egész költségplafonos nonszenszt el lehetne felejteni. A lehető legjobban kell működtetni a csapatot. Lenne 30 millió az induláshoz, utána meg szponzorokat kellene találni.” Ecclestone visszahozná az egész versenyt kibíró gumikat a konstruktőröknek, a privát csapatoknak viszont engedné a tankolást és a kerékcserét is, sőt, a konstruktőri autók büntetősúlyokkal való lassítását sem zárta ki.

Olcsóbb szórakoztatásra lenne szükség Forrás: AFP/Gerard Julien

A brit üzletember szerint egy ilyen konstrukcióban a gyári csapatok is megtalálnák a számításukat és a privátok is fenntarthatóan tudnának üzemelni. Bár az elképzelést „vadonatújnak” nevezte, ő is elismerte, hogy korábban volt már hasonlóra példa, a Cooper és az eredeti Lotus-csapat is indított már egy-egy nevezőt privát ügyfélautókkal.

– szögezte le. Ecclestone ötlete sok szempontból megfontolandó, de a megvalósítása biztosan komoly ellenállásba ütközne, hiszen alapjaiban megrengetné az autóépítési filozófiát, így az ötletek akár csak részleges megvalósulására csupán akkor van esély, ha a Liberty Media és az FIA közös céljai között hasonló elképzelések is szerepelnek.